Lendify | Hur beräknas avkastningen och är det lönsamt?

Ok, nu gör jag ett eget inlägg av detta efter att ha satt mig in i Lendify idag och igår. Jag tyckte att konceptet verkade bra, och började sätta mig in i hemsidan Lendify.se.

Sidan är dock hopplöst opedagogisk och borde verkligen tröskas genom några UX-kunniga personer. Jag därför och pratade med med kundtjänst på Lendify, i ca en timme. Jag fick då svar på några frågor, medan andra kvarstår outredda. Vissa av frågorna blev utredda vid samtalet, men många kvarstår.

Konceptet innebär i korthet att man kan köpa in sig i delar av lån till privatpersoner, och tanken är att man då ska få högre ränta än när man lånar ut pengar till banken. Men efter att spenderat mycket tid på detta idag kommer jag till två slutsatser:

1. Det är notoriskt svår att förstå de olika investeringsalternativen och hur stor avkastning man får ut av en investering.
  2. Det jag ändå kan förstå är att Lendify tar i princip hälften av räntan man tjänar på att låna ut sina pengar, och det tycker jag är ganska högt.

Låt mig ta ett exempel:

Lendify delar in kunder i kreditklasser, A till F. Kreditklass F ger bäst ränta, men man får också räkna med störst förluster. Anta att jag investerar 100 000 kr i 100 stycken lån i kreditklass F till ränta 10 % och ett års löptid med återbetalning endast en gång i slutet av året.

Av deras hemsida framgår att förväntade kreditförluster då uppgår 3,98%. Det innebär att 3980 kr av dessa 100 000 kr kommer jag aldrig att få tillbaka. Så då återstår att få tillbaka 96 020 kr plus ränta.

På dessa 96 020 kr utgår 10 % ränta, dvs. 9620 kr. Men denna ränta får inte jag i min ficka. En del av räntan tar Lendify som en så kallad ”serviceavgift”. För lån i kreditklass F ska Lendify ha i genomsnitt 4,3 % av räntan (framgår av länken ovan). Och den räntan tar väl knappast hänsyn till några beräknade kreditförluster antar jag, så 4,3 % av hela lånet på 100 000 kr är alltså 4300 kr.
Så av den totala förväntade räntan på 9620 kr, tar Lendify 4300 kr.

Det återstår då 9620 – 4300 = 5320 kr till mig. Detta innebär att Lendify tar 44.6 % av all ränta. Detta tycker jag är väl magstark att ta ut så stor del av beloppet.

Totalt kommer jag i årets slut alltså ha fått 5320 kr i ränta, och dessutom bara fått tillbaka 96 020 kr av de 100 000 kr jag lånade ut eftersom resten var en förlust. Totalt kommer jag i årets slut att ha 96 020 + 5 320 = 101 340 kr.

Det innebär alltså att jag endast kommer att få 1, 34 % i ränta, vilket är långt från de 10 % som ser lockande ut från början. Lendify å sin sida har inte gjort någon kreditförlust, utan har fått 4300 kr rakt ner i fickan, vilket mostvarar 4,3 % ränta eller mer än 3 gånger så mycket som slutresultatet för mig.

Detta upplever jag som verkligen oskäligt, och kanske är det för att dölja denna löjligt dåliga deal som Lendifys sida är så kryptisk. Eller har jag missuppfattat något? I så fall får någon gärna förklara vad?

Efter ytterligare lite läsning och testande av sidan inser jag vidare att Lendify fungerar i princip såhär på den manuella marknaden (dvs. om man inte väljer alternativet Autoinvest): När det kommer ut nya lån med hög ränta så tecknar folk upp sig för dessa och lägger in dem i sina konton. Därefter försöker de sälja kontona för upp till 110% av investerat belopp för att få avkastning på det sättet.

Oklart för mig om någon verkligen väljer det uppenbart ekonomiskt oförsvarbara alternativet att köpa sådana konton, men det ligger i alla fall många ute till salu. Lika förvånande är att det ligger många konton ute till salu där en säljare begär 100 % betalt för sitt konto trots att hälften har gått till inkasso. Finns det verkligen någon som väljer att köpa ett sådant konto?? För mig framstår det hela som en oseriös marknadsplats för lycksökare.

Utöver dessa två punkter har jag en rad olika punkter med frågetecken som jag skrivit ner tidigare idag och igår och som dykt upp när jag försökt sätta mig in Lendify, mer om dessa i detta forum-inlägg.

Det mest iögonfallande är – såsom jag också berört ovan – hur notoriskt svårt det är att förstå och läsa ut hur många procent man får i avkastning på ett lån (som inte failar). Nedanstående bild visar t.ex. ett konto med ett enda lån där räntan är 12,45 %. Men som framgått ovan är det LÅNGT IFRÅN vad jag till slut får i fickan.

Av månadsbetalningen på 38,24 får jag ett kassaflöde på 24,43 efter avdrag för serviceavgift med mera. Jag struntar naturligtvis ganska fett i vad räntan är innan alla serviceavdrag osv. till Lendify. Det jag vill veta är hur stor ränta jag får. Så av räntan på 12,45 %, hur stor del av den räntan tillfaller mig? Var kan jag utläsa det? Ingenstans såvitt jag kan se. Nästan som om Lendify vill dölja hur stor del av kakan man själv väljer att ta.

Som framgår är jag inte så positivt till Lendify efter denna genomgång. Tyvärr måste jag säga, för innan tyckte jag det verkade som ett bra sätt att få en tryggare avkastning, nu när det inte finns så många sätt att få det.

image

3 gillningar

Har själv använt Lendify under ett par år och kan besvara några av dina funderingar.

Den avkastning du får är räntan minus kreditförluster. Sedan har Lendify en kreditförlustfond som täcker upp en viss del av förlusterna. Om vi tar exemplet du har:
2000kr. 12.45% ränta = 249kr/år (minus skatt)
249/12 = 20.75 kr/månad
Enligt ovanstående fick du 28.33kr i ränta - 7.58kr i service avgift = 20.75kr
Din ränta för januari var alltså 12.45% på detta lån. Inte alls särskilt otydligt tycker jag?

Det kan tyckas, men bankerna tar å andra sidan i många fall 100% av den ränta dom får på pengarna dom lånar ut till andra kunder. Dock får du insättningsgaranti på köpet. Betänk även att Lendify fortfarande går kraftigt back på sin verksamhet så tog de mindre skulle de nog inte ens gå runt.

Jag är mycket tveksam till att någon köper kontot för 110%. Jag hade svårt att sälja mina konton över 100%. Det är inte Lendify som styr denna marknad heller utan kunderna själva. Denna marknadsplats är dock en av de bästa sakerna med Lendify om man jämför med andra P2P (Tessin, Brocc osv) eftersom man kan sälja av investeringen helt utan förlust i de flesta fall. Jag rekommenderar dock automatiska investeringar inte manuella för att få tillgång till återbetalningskontot lendify har.

Lendify är i mina ögon en av de bättre P2P lösningarna idag tillsammans med Tessin. Min slutsats är dock samma som din, risken vs avkastningen är för låg. Till stor del beroende på att staten tar 30% i skatt också och P2P förluster är inte avdragbara mot andra investeringar.

Men ditt exempel stämmer inte. 1) Du får INTE ränta minus kreditförluster. Du får om du har tur behålla ungefär HALVA räntan, och resten av räntan tar Lendify som “serviceavift”. 2) DESSUTOM gäller inte kreditfonden när man köper lån manuellt, vilket jag också redan har påpekat. 3) Det belopp du kommer fram till slutligen stämmer inte med det belopp som står i den screenshot som jag har bifogat.
Om gör dina beräkningar rätt - och med 1000 kr istället för 2000 kr för att underlätta beräkningarna blri det så här:
1000 kr vid årets början

• 39,8 kr i kreditförlust
  • 119.5 kr i ränta (dvs. 12,45 % av de 960.2 kr som inte gått bort i kreditförlust)
  • 43,0 kr i "serviceavgift
    = 1036.7 Vid årets slut.
    Det innebär alltså att du fått 3,65% i ränta. Medan Lendify stoppat 4,3% i fickan!

Vi kommer till exakt samma slutsats om vi tar mitt exempel ovan igen, fast med din ränta:

Anta alltså att jag investerar 100 000 kr i 100 stycken lån i kreditklass F till ränta 12,45 % och ett års löptid med återbetalning endast en gång i slutet av året. Av https://lendify.se/avkastning-avgifter framgår att förväntade kreditförluster då uppgår 3,98%. Det innebär att 3980 kr av dessa 100 000 kr kommer jag aldrig att få tillbaka. Så då återstår att få tillbaka 96 020 kr plus ränta.
På dessa 96 020 kr utgår 12,45 % ränta, dvs. 11955 kr. Men denna ränta får inte jag i min ficka. En del av räntan tar Lendify som en så kallad ”serviceavgift”. För lån i kreditklass F ska Lendify ha i genomsnitt 4,3 % ränta i “serviceavgift” (framgår av länken ovan). Och den räntan tar väl knappast hänsyn till några beräknade kreditförluster antar jag, så det innebär att man räknar med 4,3 % av hela lånet på 100 000 kr. Det blir alltså 4300 kr.
Så av den totala förväntade räntan på 11955 kr, tar Lendify 4300 kr.
Det återstår då 11955 – 4300 = 7655 kr till mig i ränta. MEN, vi var inte klara än. Glöm nu inte kreditförlusterna! Totalt kommer jag i årets slut alltså ha fått 7655 kr i ränta, MEN jag kommer bara att få tillbaka 96 020 kr av de 100 000 kr jag lånade ut eftersom resten var en förlust. Totalt kommer jag i årets slut att ha 96 020 + 7655 = 103 675 kr. Det innebär alltså att jag endast kommer att få 3,65 % i ränta räknat som helhet, vilket är långt från de 12,45 % som ser lockande ut från början. Lendify å sin sida har inte gjort någon kreditförlust, utan har fått 4300 kr rakt ner i fickan, vilket motsvarar 4,3 % ränta. Alltså MER ränta än jag får själv!

Om det är något fel i denna beräkning så kan du ju specifiera det.

Banker tar normalt INTE 100 % av den ränta de lånar ut, utan har du lånat in pengar till banken får du en ränta. MEN, som du säkert vet råder det MINUSränta nu, vilket innebär att banken naturligtvis inte kan betala ut ränta. Jämförelse med bank är även i övrigt dålig då konceptet med Lendify ju precis är att inte vara som banker, men trots det tar de en oskäligt stor del av kakan tycker jag. Att Lendify går kraftigt back är ju knappast ett skäl som gör det rimligt att ha oskäliga villkor. Eller är det kanske pga. de dåliga villkoren som de går back? Att fler gör samma analys som jag?

Detta är fel. Se mitt exempel. Du får 12.45% i din ficka.

De flesta storbanker jag sett erbjuder 0% ränta på många av sina konton.

Kolla runt lite på andra aktörer på P2P marknaden och återkom i frågan. Hur många P2P aktörer utöver Tessin hittar du som går plus?

Jag kan bara konstatera att du inte förstått hur det fungerar. Beräkningarna i mina exempel ovan är riktiga och jag föreslår att du kollar upp det om nu använder detta, eller så är det jag som verkligen har noll koll.
När det gäller det jag skrev att banker normalt inte tar 100 % av den ränta de lånar ut så syftar jag naturligtvis med “normalt” på en värld utan minusräntor.

Är du säker? Jag har ju till och med räknat ut det här:
2000kr. 12.45% ränta = 249kr/år (minus skatt)
249/12 = 20.75 kr/månad
Enligt ovanstående fick du 28.33kr i ränta - 7.58kr i service avgift = 20.75kr
Din ränta för januari var alltså 12.45% på detta lån.

Vad är det i ovanstående uträkning som är fel?

För övrigt har jag inga pengar investerade i Lendify numera då jag inte ansåg det lönsamt, men det förändrar inte att jag anser det vara det minst dåliga alternativet på marknaden utöver Tessin.

Jag tänker att när det är fråga om annuitetslån så går det inte att titta på en enskild post på det sättet. Vid annuitetslån är räntedelen mycket högre i början.

Jag tror man kan det. Jag är rätt säker på att du har fel faktiskt. Men det borde vara lätt att kolla med någon som investerat i ett års tid att se den faktiska avkastningen. Däremot kan man ha åsikter om det är skäligt att Lendify tar ut en ränta av låntagaren på i detta fall 12.45%+service avgift på runt 4% vilket leder till att låntagaren får betala runt 16-17% ränta.

Lyckas du hitta något lån som har över 14% ränta skulle det också betyda att du har rätt och jag fel.

Ja vi tolkar det uppenbarligen olika. Vore trevligt om du har rätt för då skulle det ju kunna vara värt att investera.
Uppenbarligen är det i alla fall inte tydligt.
Varför menar du att din tolkning är rätt om något lån skulle ha över 14 % ränta?

Hej,

Mitt inlägg här i diskussionen är empiriskt snarare än teoretiskt. Dvs jag struntar i alla formler, räkneexempel, och “det borde ju vara så för att det står Y” eller “detta är före eller efter avgift Y”

Jag har helt enkelt gjort såhär: Jag kollade i mitt ekonomisystem hur många kronor jag hade vid 2020 års början. Och så kollade jag hur mycket jag hade vid 2021 års början. Jag har inte gjort några insättningar eller uttag, utan all skillnad i belopp beror på summan av 1) räntor, 2) avgifter, 3) kreditförluster, 4) skatt.

Hur stor skatten är är ju inte någon fråga här egentligen. Frågan är hur stor avkastningen (före skatt) egentligen är.

Set för helåret 2020 var den totala avkastningen, efter alla avgifter och eventuella kreditförluster (men före skatt): 5.69%

Kikar vi på vad Lendify själva säger på avgiftssidan som redan länkats till ovan, så hävdar de 5.76% (dock för de senaste 90 dagarna, och före kreditförlust, men fortfarande i årstakt)

Den lilla skillnaden i procent ligger definitivt inom ramen för vad som kan förklaras av dels 1) slumpen och 2) mätt som genomsnitt över 365 dagar vs 90 dagar och 3) den lilla kreditförlust som faktiskt förekommer givet att man inte bara investerar i kreditklass F (!)

Jag uppfattar därför att Lendify är ganska öppna med vad man kan förvänta sig, och att detta ligger väldigt nära faktiskt uppmätt utfall åtminstone för min portfölj.

Exemplet och mina siffror är ju dock för tydlighets skull en korg innehållandes hundratals lån och alla kreditklasser (A-F), med räntor som varierar mellan 2,95% och 17,00% mot låntagaren. Kreditförlusterna förväntas vara mellan 0,06% - 3,98% beroende på klass.

Jag har haft Lendify i många år (sedan 2017). Kvarvarande tid på lånen är allt mellan 6 och 15 år, och vissa av lånen är tagna nu i veckan och andra för många år sedan. Min faktiskt uppmätta siffra (och gissningsvis även Lendifys rapporterade genomsnitt) tar alltså denna effekt med i beräkningen.

Om vi bara bestämmer oss för och jämför med samma tidsperiod; exempelvis “ca nu”, så är dagsläget att i princip alla storbanker lånar ut pengar till en ränta >0%, men ger 0% i ränta på kontona. Man skulle kunna se det som om de tar 100% av räntan själva.

För andra tidsperioder, säg 10 år sedan, såg ju situationen självklart annorlunda ut som du skriver. Men eftersom vi inte vet hur Lendify betedde sig för 10 år sedan (fanns de ens då?) blir det ju en oschyst jämförelse och väldigt hypotetiskt.

Sedan skulle jag inte tro det lönar sig att hålla på vara inne på Lendify å investera manuellt och/eller trade:a. I ditt exempel ovan kikar du på något som ger i storleksordningen 10-20kr/månad. Är det värt å sitta och klicka och pilla med på basis av ett enskilt lån? Själv stoppade jag bara in pengarna med autoinvest och stämmer av någon gång årligen, det känns mer värt :slight_smile:

Tack för kommentar. Mitt inlägg gällde ju dock inte Autoninvest så det är lite att jämföra äpplen och päron. Men jag ska vara med på webinaret och fråga bl.a. om Lendify anser att något i min beräkning inte stämmer.

Visst exemplet ger bara 20 kr i månaden, men det var just bara ett exempel och det går att köpa in sig med mycket större poster.

När det gäller inlåning är det ju negativ ränta nu. Om bankerna skulle ta 100 % skulle de ju i så fall behöva debitera kunder för att få ha pengar insatta, dvs. en ränta som är < 0%. Såvitt jag vet är det inga banker i Sverige som gör det än, utan räntan ligger på 0% eller högre. Så därför blir det egentligen fel att säga att bankerna tar 100 %. På många konton går också att få ränta.

Jag vet, därför jag var tydlig med att det jag hade Autoninvest. Tyvärr kan jag inte bistå med flerårig historik på något annat än just det :slight_smile:

Yepp, så klart. Har man miljoner så har man. Men enkelheten i att inte behöva göra något tilltalar mig personligen.

Beror ju så klart på varifrån inlåningen sker. Det som egentligen är bäst att kika på är räntenettot tänker jag, för då sker inget “magiskt” kring 0%.

För säkerställda bolån lånar banker in kring 0% och ibland till och med till negativ ränta, och lånar ut kring 1.5-2%. Personligen stör jag mig oerhört mycket mer på hur storbankerna drar in miljarder efter miljarder på bolån vilket är deras stora kassako, och som finansierar mycket annat inklusive feta utdelningar. Lätt att storbankerna hade kunnat sänka räntan med 1% utan att gå back på bolånen, men icke. Gungor och karuseller. Då stör jag mig mindre på en liten nischbank som verkligen behöver pengarna från avgifterna. :slight_smile:

1 gillning

Nu finns det kanske mellanting mellan 20 kr och flera miljoner, man behöver inte gå till extremerna.
Men det blir mycket diskussion om ingenting relevant nu. Det intressanta är huruvida mitt räkneexempel stämmer. Jag ska diskutera det med Lendify direkt, eftersom ingen här verkar ha något svar. Jag återkommer med det.

För den som inte orkar scrolla upp är frågan alltså om detta exempel stämmer:

Anta att jag i början av ett år investerar 100 000 kr i 100 stycken lån i kreditklass F till ränta 10 % och ett års löptid. Anta för enkelhets skull också att alla lån återbetalas på en gång i slutet av året. Av https://lendify.se/avkastning-avgifter framgår att förväntade kreditförluster för lån i klass F uppgår 3,98%. Det innebär att 3980 kr av dessa 100 000 kr kommer jag aldrig att få tillbaka. Så då återstår att få tillbaka 96 020 kr plus ränta.

På dessa 96 020 kr utgår 10 % ränta, dvs. 9620 kr. Men denna ränta får inte jag i min ficka. En del av räntan tar Lendify som en så kallad ”serviceavgift”. För lån i kreditklass F ska Lendify ha i genomsnitt 4,3 % av räntan (framgår av länken ovan). Och den räntan tar väl knappast hänsyn till några beräknade kreditförluster antar jag, så 4,3 % av hela lånet på 100 000 kr är alltså 4300 kr.

Så av den totala förväntade räntan på 9620 kr, tar Lendify 4300 kr.

Det återstår då 9620 – 4300 = 5320 kr till mig. Detta innebär att Lendify tar 44.6 % av all ränta. Totalt kommer jag i årets slut alltså ha fått 5320 kr i ränta, och dessutom bara fått tillbaka 96 020 kr av de 100 000 kr jag lånade ut eftersom resten var en förlust. Totalt kommer jag i årets slut att ha 96 020 + 5 320 = 101 340 kr. Det innebär alltså att jag endast kommer att få 1, 34 % i ränta, vilket är långt från de 10 % som ser lockande ut från början.

Lendify å sin sida har inte gjort någon kreditförlust, utan har fått 4300 kr rakt ner i fickan, vilket mostvarar 4,3 % ränta eller mer än 3 gånger så mycket som slutresultatet för mig.

Det låter som en utmärkt idé. Dela gärna med dig av deras svar här.

Det enda jag kan säga är att jag personligen med de förutsättningarna jag har (se mitt tidigare inlägg) har i flera år haft en betydligt bättre avkastning än dina 1.34% efter skatt, och det dessutom till betydligt lägre risk än det i ditt exempel med att satsa på 100% i sämsta kreditklass (F).

Antingen har jag och även andra jag känner varje år haft en väldig tur, eller så är att satsa 100% på kreditklass F (dvs inte använda deras automatiska utlåning) en dålig idé, eller så har du något felaktigt antagande i dina beräkningar. Och jag ser med stor förväntan fram emot att få reda på vilket av dem det är :+1:

Om det nu inte är så att kreditförlusterna ligger lägre än 3.98% eftersom 10% är i den lägre skalan av F (ju högre ränta desto sämre säkerhet). Rättvisare vore nog att räkna på en ränta på (17+8,85)/2 = 12.93% ränta om du ska använda deras förväntade kreditförlust för kreditklassen.

Bara för att jämföra med en konkurrent (Brocc), så är mina pengar där låsta och kolla andelen som ligger i Betalningsföreläggande.

brocc

brocc_riskklass

Hej Leijon,

Den procentuella räntan som visas när man har loggar in som sparkund på Lendify är räntan efter serviceavgift. Det betyder att om räntan du ser på lånet är 12,45% så är detta efter serviceavgift och eftersom de förväntade genomsnittliga kreditförlusterna för ett lån i kreditklass F ligger på 3,98% blir din förväntade avkastning för det specifika lånet 8,47%. Notera även att vi endast tar ut vår serviceavgift när låntagaren genomför räntebetalningar, och vi tar alltså inte ut någon avgift för lån som eventuellt inte betalar.

Hoppas detta hjälper och varmt välkomna att ringa oss på 020-20 30 40 vid frågor!

7 gillningar

Hej Lendify. Jag får inte samma siffra som ni. Den avkastning jag räknar fram efter de förutsättningar ni anger blir 7,975% och inte 8,47% som ni anger. Kan ni förklara hur ni räknar annorlunda jämför med mitt exempel nedan:

Anta att räntan på lånet är 12,45% som i ert exempel och jag investerar 100 000 kr. Förväntad kreditförlust är som ni skriver 3,98%. Alltså kan jag bara räkna med att få tillbaka tillbaka 100 000 - 3980 kr = 96 020 kr av mina investerade pengar. Därtill kommer ränta om 12,45% på 96 020 kr, dvs. 11 954 kr.
Totalt har jag efter ett år alltså 96 020 kr + 11 954 kr = 107 974 kr. Avkastningen har då varit 7, 974% på mina 100 000 kr och inte 8,47 % som ni skriver. Kan ni förklara hur ni räknar annorlunda än jag?

Du har rätt. Någon som inte lärt sig räkna med procent kanske lägger ihop procentsatserna (eller subtraherar i detta fallet). Men så kan man inte räkna med procent! Rätt sätt att räkna är 1,1245 x (1-0,0398) = 1,07975 = 107,975%.

Sen skulle jag kanske formulera det som att du förväntar dig 112 450 kronor tillbaka men får en kreditförlust på 4 475 kronor. Alltså man får även kreditförlust på räntan. Men resultatet blir ju samma.

För att återgå till frågan så tycker jag inte informationen på Lendify är otydlig generellt.
Jag kommer fram till att de tar ca 25% av vad låntagarens betalar i ränta (4,3 procentenheter av 16,75% i exemplet).
Sen är det uppenbart ganska hög risk i ett lån i klass F med 16,75% ränta för låntagaren. Jag har en del investerat på Lendify men kör på autoinvest.