Har precis påbörjat investeringar i både Kameo och FundingPartner om totalt ca 10000. Lägger in ca 500/1000 kr per lån. Blir lite osäker hur mycket jag vågar lägga in i plattformarna i fall de skulle bli problem hos Kameo eller F både finansiellt och ev hackerattack.
Jag har tidigare investerat en del hos kameo men orkar inte hålla koll för att hinna investera i lån längre.
Jag har märkt att nästintill alla lån blir fulltecknade snabbt.
Jag hade lite otur och investerade en liten summa i ett av få lån som inte återbetalats hos kameo.
Jag har också hållt mig runt 500-2000 per lån utan att vara orolig.
Har lånat ut via Kameo i ungefär fem år, gissar jag, och via Funding Partner i ganska precis två år. Båda två fungerar väldigt bra, långt mycket bättre än Tessin, för att inte tala om numera konkursade SBP Nordic.
För egen del brukar jag oftast låna ut under 10 K per lån och försöker sprida riskerna så gott det går. Av den anledningen har jag även viss utlåning via Savelend och Brocc.
Som nämnts i annan kommentar blir lånen snabbt fulltecknade, så det gäller att vara på hugget. Ibland hjälper det dock inte. Lån hos Kameo till projekt i Sverige och med riskbetyg A blir oftast fulltecknade på under fem sekunder. Lån i norska projekt tar ofta några sekunder längre, detsamma om riskbetyget är B, vilket är vanligast, eller C.
Kan tillägga att du får räkna med att Kameos sida ibland lägger ner när du ska teckna dig i ett nytt lån, belastningen blir för stor. Funding Partners sida har också problem ibland men mycket mer sällan.
Har investerat hos funding partner i ca 6 mån nu. Har enbart positiva erfarenheter. Bra och snabb kundservice.
Har just nu ca 5% av mitt kapital där, kanske kan tänka mig att gå upp till 6-7%. Viktigt med spridning i projekten, har drygt 20 st nu och jämnt fördelat mellan Sverige och Norge.
Ett projekt är just nu över 30 dgr försenat men utöver det så har det bara varit någon veckas försening.
Det är ju generellt hög risk i projekten, men då avkastningen ligger på ca 10% (efter skatt) så tycker jag det absolut är värt risken.