Vad tycker ni om högräntesparande / sparande utan insättningsgaranti?
Hej
Vad är era åsikter om högräntesparande, d.v.s. sparande utan insättningsgaranti?
Är det bra eller dåligt läge just nu och den närmsta tiden framöver att lägga pengar i denna typ av investering?
Vilka aktörer skulle vara bra val? Vad jag känner till så verkar Uppland sparkapital vara en av de mer framstående aktörerna.
Det skulle ju vara rätt trevligt att få 5-6% ränta på kapital bundet 3 månader - 1 år.
Är det mindre summor (säg 50k) blir du inte mycket gladare av 6% (ca 4% efter skatt). Det är 500 spänn. Är det ens värt 500 att chansa? Bättre att säga upp Netflix eller skippa fredagsmyset en månad.
Är det större summor (säg 500k) motsvarar det 5000 kronor efter skatt. Är det då istället värt att riskera en halv mille på den relativt lilla uppsidan?
Jag skulle rent principiellt vägra använda mig av just det företaget då de använder sig av vilseledande språk när de har ordet “spar” i sina produkter. Det är investering i företagskrediter det handlar om, och specifikt utlåning till moderbolaget Upplandsspar.
Om du vill syssla med det är det rimligare att använda sig av aktörer som explicit förklarar det som sin företagsmodell och inte försöker smussla (exempelvis savelend och kameo). Då får du även diversifiering, mer transparens, och sannolikt högre förväntad avkastning.
(jag ser nu att de förbättrat sitt språk, men tycker fortfarande att de har en del att bevisa och att det finns bättre alternativ. jag investerar mycket i krediter både i sverige och EU och de är fortfarande helt ointressanta för mig)
Du har redan svar men jag vill ställa mig i raden och också säga att det är för hög risk för lite pengar. Räkna ut extra förväntad ränta jämfört bankkonto med garanti och fråga dig, är de pengarna värt risken att förlora allt?
Ja du. Du är alltså beredd att låna ut pengar till 7 procents ränta. Upplands spar lär inte jobba gratis. Pengarna skall gå till desperata företagare som är beredda att betala upp till 10 procents ränta, därför att de fått nobben i banken.
Välj själv, personligen tycker jag att risken är för hög.
Den ena jag använder, EvoEstate, är under nedläggning/hopslagning och tar inte emot nya investerare. Den andra är Estateguru, där jag senast i morse autoinvesterade €69 i ett lån med 12% ränta på ett 1st-rank mortgage med 69% projected LTV – jag är inte bekant med den svenska terminologin, men jag antar att det översätts till ett inomläge på 0% för lånet som helhet? Så den stora risken jag ser där är snarare en motpartsrisk med uppblåsta värderingar eller annat fuffens än den värdeminskningsrisk som @Nestor nämner, som kommer med mer juniora pantbrev.
Nej, det som hänt att de inte längre har något som kallas sparkonto utan de förmedlar lån till sitt moderbolag (vilket naturligtvis är precis samma som innan, det är ju hela idén med inlåning). Det heter alltså inte längre sparkonto, men problemet är att de heter Uppsala sparkapital så mindre insatta tror antagligen fortfarande att det är samma sak som ett sparkonto.