Överföring till Coinbase spärrat hos många banker

Ja, det blev lite som runt millennieskiftet när många “dotcomföretag” var lite före sin tid. I kryptobanksfallet tror jag också att sammanblandning av kommersiellt (riskfyllt) kapital med privatspararkapital var boven i dramat. BlockFi m.fl. tog alldeles för stora risker med småspararnas kapital och när marknaden vände nedåt fanns inte täckning för sänkta inlåningsräntor och höjda utlåningsräntor…och orealistiska nivåer på de utlovade inlåningsräntorna och “staking”. I framtiden måste de ha “full reserve” och skilja på företags och privatsparares pengar.

Så de traditionella bankerna fick det inte hett om öronen. Det var inlåningsräntorna som var orealistiska och kryptobankerna tog skyhög risk. Jag håller med dig helt om detta.

Jag kan konfirmera att Handelsbanken fungerar med Coinbase, gjorde insättning förra månaden senast

Fick efter senaste kundekännedomen hos en av Sparbankerna ett brev hem där de starkt avrådde från att köpa krypto. Om kryptotransaktioner fortsatte att ske skulle de “begränsa” Swish, kort och utlandsbetalningar. Och de skrev även att om de inte kunde “uppnå tillräcklig kundkännedom” skulle de sluta ha mig som kund.
Jag behövde skanna och skicka in mitt ID samt ha 2 personer som skrev under på att jag var jag. Detta kom i samband med att jag i kundkännedomen skrev att jag skulle göra fler utlandsbetalningar framöver (en tjänst som plötsligt försvunnit från min sida)
Kan tilläggas att jag varit kund hos banken sedan jag föddes…

Kommer använda mig av Revolut + Kraken framöver istället för att skicka pengar till SVENSKA företaget Trijo (krävs utlandsbetalningar för detta, eller swish till ca 2% avgift). Borde nog ta ut mer cash i fall de spärrar mig ändå…

Men tänker skaffa ny bank också. Funderade på SEB. Nån som har erfarenhet av dem?

SEB har funkat bra för mig. Inga problem än så länge. Fört över till Kraken.

Ja, du hade rätt. Jag tror också att den gamla bankmodellen är överlägsen och det är business as usual. Som en av de första branscherna kommer bank och finans att slippa framtida konkurrens i den nya teknikens kölvatten. Det är nog därför bankerna och berörda myndigheter idag gör allt för att “skydda” spararna/kunderna genom att täppa till alla möjligheter att spara/investera i bitcoin (som nog snart kommer att självdö) :wink: Den som lever får se.

Vad som är lite komiskt nu är att räntorna hos (Amerikanska) banker nu är orealistiskt låga och kunderna sakta flyr till T-bills eller andra ränteinstrument som ger ca 5% ränta jämfört med bankernas 0%. Detta är anledningen till bankkollapserna och kommer inte bli bättre om inte FED sänker räntorna eller bankerna höjer sina (och gör mindre vinst/går med förlust).