Hur närmar jag mig en ny bank och berättar att jag har tillgångar i krypto?

Intressant! Har pengarna kommit in på kontot nu? Hur länge har du väntat?

Pengarna har fortfarande inte kommit in på mitt skattekonto. Efter helgen skall jag maila och fråga vad som hänt.

Under tiden har jag testa några andra metoder:

Jag öppnade ett valutakonto hos Avanza och förde över pengar (10 EUR) från Revolut. Det gillade dom inte och skickade tillbaka pengarna.

Jag förde över 10 EUR från Revolut till Kameo och de pengarna kom fram. Sedan såg jag att Kameo skrev att dom inte accepterar insättningar från Revolut, Wise m.fl. så det är nog ingen ide att föra över större summor.

Betalo funkar väldigt bra att överföra pengar från mitt crypto.com Visa till vilket post/bank giro som helst. Tyvärr är det en avgift på 2,9%.

Du hittar ett bankkonto på en skum internet sida och betalar in? :thinking:

:thinking::thinking:

Du skrev att pengar är hos Skatteverket. Hur vet du det?

2 gillningar

Du hittar ett bankkonto på en skum internet sida och betalar in?

Skatteverkets IBAN för utlandsbetalning finns på hemsidan:

För att göra överföringen från Revolut krävs dock ett bankkontot och det talar inte skatteverket om. Via en “skum internet sida” :rofl: lärde jag mig dock att bankkontot är en del av IBAN.

Du skrev att pengar är hos Skatteverket. Hur vet du det?

Vid första överföringen fyllde jag inte i rätt bankkontot och pengarna returnerades. Det gjorde dom inte när jag fyllde i rätt uppgifter. Jag förde över 1 krona.

2 gillningar

Ok, bra. Blev lite orolig för ditt eget välbefinnande om du hittar ett konto på Reddit och skickar pengar :smile:

Som vanligt, kliv inte in i en främlings bil och stäm inte möte med folk du inte känner som du hittar på internet. Men beställ för all del en bil med en främling du hittar på internet! :wink:

Det tog tre veckor (många helgdagar i jul/nyår) men nu har överföringen gått igenom och pengarna finns på mitt skattekonto.

3 gillningar

Kanske är det lösningen går väl att betala ut pengar från skattekontot till bankkonto…

1 gillning

Rent teoretiskt så borde det funka att sätta in pengar på skattekontot för att sedan direkt ta ut dom. Om skatteverket (eller deras bank Swedbank) klagar har jag dock ingen aning om. Jag kommer bara sätta in dom pengar som jag faktiskt måste betala i skatt.

Kanske, men det är emot bankernas KYC-regler att du tar omvägar för att dölja dina transaktioners ursprung.

Jag undrar ju lite hur Lunar ser på det, eftersom man kan ju köpa krypto via dem?

Jag har betalat skatt till skatteverkets IBAN med Bitpanda Pay utan problem. Brukar ta 2-3 dagar tills pengarna finns på skattekontot.

Knepigt det här att man i praktiken behandlas som en dömd brottsling för att man handlat krypto. Att ha bank är idag inte valbart så i praktiken stänger bankerna ute folk från samhället när de alla slänger ut en. Vilket lagstöd har de för att frångå principen om oskyldig till motsatts bevisad? Att politikerna gillar det är besvärande. Unikt för Sverige?

Låter helt galet allt detta med krypto, gammelbank osv…

Om man köper kryptovaluta för sina ärligt intjänade och skattade pengar och sedan vill växla tillbaka till Kronor, vad är problemet, när blev man kriminell utan att ha utfört en kriminell handling?

Efter att ha läst vad folk upplevt så kan jag förstå om folk struntar i att betala skatt för sina eventuella vinster i krypto när det är så krångligt :-1:

Just själva “betala skatt” delen är iofs enkel. Tror inte det är vad de flesta studsar på?

Ja ursäkta om jag missförstod!
Jag förstod det som att det även var problem att betala in sin skatt?

Det problemet har jag inte stött på. Skatteverket har inga betänkligheter med att ta emot pengar :slight_smile:

Okej så bra, då är den viktiga delen inget problem än så länge :+1:

Länge sedan jag rörde mitt. Jag minns dock att Safello var ganska bra. Dit bör man kunna skicka/sälja sitt krypto dock för en lite högre avgift, men då får man i alla fall kanske pengarna.

Revolut kan vara knussliga ibland, men jag har nyligen satt över en del av stacken dit för att nyttja deras betalkortstjänst. Tyvärr en mellanhand, men jag äger bara bitcoin iaf.

Handlar man med euro är nog https://www.bringin.xyz intressant