Svenska banker krånglar extremt

Jag har varit internationell affärsman i främst juvelbranschen på grossistnivå större delen av mitt vuxna liv (Jag är 54 år gammal). Över 20 års tid har jag levt som expat i över tio länder och jag har allt som allt gjort affärer med banker i långt över 50 länder. Jag har aldrig någonsin upplevt ett land som är ens i närheten så krångligt att göra affärer i så här i Sverige, eller att ha med svenska banker att göra. Jämförelse med övriga länder är det extremt tidskrävande, krångligt och ett evigt trilskande från svenska banker med ett ständigt misstänkliggörande om penningtvätt när det inte finns en tillstymmelse till misstanke om detta. I övriga eu-länder till exempel anses det väldigt kränkande och riktigt fult att insinuera någon är penningtvättare, man kan till och med bli åtalad och straffad i domstol för att insinuera att någon är brottsling då det helt saknas indikationer på att så skulle vara fallet, men här i Sverige som enda land i världen hävdar jag utgår banken ifrån att du Självklart är en penningtvättare tills du har bevisat motsatsen om detta ( ett absurt bemötande av kunder som är hårresande i övriga EU-länder). Det har hänt ca fem gånger att folk vägrar göra affär med mig i andra länder då de får höra att överföringen ska ske från en svensk bank eller till en svensk bank, detta för att de vet hur svenska banker krånglar, ifrågasätter och fördröjer överföringar genomständiga anklagelser om penningtvätt då det som sagt helt saknas indikation på att något sådant existerar.

7 gillningar

Att vi har så många internationella storbanker i Sverige, som dessutom har god ekonomi är väl närmast unikt i EU.

Så jag gissar att de svenska bankerna gör mer rätt än fel i förhållande till andra, som inte vågar skaffa saklig kundkännedom i rädsla för att kränka någon :man_shrugging:

9 gillningar

Det får stå för dig. Jag delar definitivt inte din åsikt och efter att ha gjort affärer över hela världen i 25 år. Att i resten av världen insinuera till en kund att denne är kriminell och sysslar med penningtvätt, då det saknas indikationer på att så är fallet, är ett skamligt beteende. Det är Sverige som har en riktigt usel attityd och bör rätta sig efter hur resten av världen gör, och inte ha storhetsvannsinne och tro att resten av världen som ska rätta sig efter vad lilleputtlandet Sverige gör.

Självklart har Sverige filialer från hela världen inom bankvärlden, precis som alla andra länder i hela världen har det. Det är en självklarhet, det som du verkar tro är någonting unikt. Däremot kan jag berätta för dig att väldigt många banker från Asien, Schweiz, Österrike, Luxemburg och Liechtenstein inte har filialer i Sverige just på grund av det problem som jag har nämnt.

2 gillningar

Tvärtemot din åsikt så har Sverige just precis ändrat lagen så att staten ska kunna förverka din egendom om du inte kan bevisa att den är vit.

Alltså en form av omvänd bevisbörda där du är skyldig tills att du bevisat motsatsen.

Så lite obekväma frågor från banker är nog det sista du ska oroa dig för om du inte vill svara på frågor :see_no_evil:

3 gillningar

@Antwerp1971
Även det är så som du säger, vad ska du/man göra åt det om man behöver konto hos svensk bank?

Eller ville du bara skriva av dig lite frustration?

1 gillning

Här plockade precis staten en villa på 6.5 miljoner från förmodat kriminella som inte kunde bevisa varifrån de fått pengarna.

Hårda tider kräver hårda tag !

3 gillningar

Jag är hemkommen till Sverige efter många år utomlands och är chockad över hur besvärligt allting är i Sverige jämfört med resten av världen. Detta är väl ett diskussionsforum som jag har förstått det, eller…

Jag har varit i kontakt med Handelsbanken uppemot 10 ggr på sex veckor och varje gång har jag lämnat banken eller avslutat telefonsamtalet med att vara väldigt irriterad över insinueringar om att jag är en kriminell individ. Tycker du att det är ett Okej sätt att bemöta en kund på så får det stå för dig, jag tycker att det är vedervärdigt

3 gillningar

Helt rätt, Självklart ska allt tas ifrån dem om pengarna kommer från kriminell verksamhet.

Vad jag menar är att det måste ju finnas en indikation på att en transaktion kan vara kriminell innan man börjar direkt “in your face” anklaga kunder hejvilt på måfå för att vara kriminella. Detta förfarandet är definitivt inte acceptabelt i något annat land Jag har befunnit mig i. Det är en mycket grov kränkning att insinuera något sådant mot en privatperson eller företag i andra länder.

2 gillningar

Jag rekommenderar alla att öppna online Revolut Bank, om man finner det kränkande att ständigt bli anklagad för att vara penningtvättare. Revolut är en Litauisk bank som lyder under Litauisk banklag och litauiska moraliska värderingar som kraftigt avviker från svenska moraliska värderingar. Jag har gjort närmare 1000 överföringar hos Revolut och aldrig fått krav på långa redogörelser som tar timmar i anspråk där Jag ska förklara mig.

I resten av världen undersöker bankpersonal din transaktion, om de då framkommer att ngt verkar fuffens med din transaktion… först DÅ kontakter banken dig och bär dig att redogöra närmare. Inte tvärtom, som här i Sverige.

Problemen som kan uppstå då man jobbar som svenska banker är vad som hänt mig cirka fem ggr. Jag har fått ett affärserbjudande där säljaren kräver betalning inom 48 tim, Jag har inte kunnat betala inom den tiden pga att svenska banker ställt till det och krånglat med argumentet att de misstänker penningtvätt. Pga extrem tidsfördröjning på ända upp till 10 dagar har jag förlorat en handfull jä
affärer. Då jag berättat detta för kollegor och vänner i andra länder så ser jag på dem att de har svårt att tro på vad jag berättar, så pass absurt är det i resten av världen. Det är bara att inse faktum att Sverige är unikt i bankvärlden, sen om man tycker om det eller inte är en helt annan femma. Som du ser så bokstavligen avskyr jag det :slight_smile: men jag älskar Sverige och svenska folket

5 gillningar

Sverige har enbart småbanker.

Jag har väldigt svårt att se att en bank skulle påstå att du är penningtvättare.

Däremot kan banken begära in information från dig som en del av kundkännedomskravet som kommer från penningtvättslagen. Det innebär naturligtvis inte att de tror att alla som de ställer frågor till är penningtvättare.

Det låter på din beskrivning (en internationell juvelgrossist sedan 20 år som bott i tio länder och gjort affärer med banker i 50 länder) att du inte har ett normalt företag med en normal affärsrelation med befintliga banker. Vanliga företagare brukar ju inte behöva förlita sig på Revolut tänker jag.

Revoluts arbete mot penningtvätt är i princip icke-existerande. Revolut och Wise utnyttjas av gängkriminella för att tvätta pengar

I bland annat en utredning mot en nätverkskriminell man, som polisen misstänker är kopplad till Södertäljenätverket, framkommer det att mannen hade totalt 19 olika Revolutkort. Åklagaren menade att mannen använde sig av Revolut för att hantera pengar från narkotikaförsäljning. Den misstänkte själv hävdade dock att han använde korten när han handlade på nätet..”

4 gillningar

Jag håller helt med dig. Sverige har tappat det helt och det gäller i ALLT! Åk till Arlanda Flygplats - ser ut som en flygplats från Sovjetunionen jämfört med andra länder.

Bankerna ska vi inte ens prata om: Betala räkningar är det ända som duger.

Mitt tips är att du söker dig till andra länder med känsla för kunder och affärer. GCC är ett hett tips!

1 gillning

Ok, jag tolkar det som du vill skriva av dig lite.

Kanske är så att svenska banker är hårdare för att dom mer ovana vid folk med din bakgrund, som faktiskt skiljer sig ganska kraftigt från normalkunden i Sverige.

Du har enligt egen utsago flyttat runt och bott
i 10 länder på 20 år, jag förmodar du också har en del kapital. Pengarna kommer från diamanthandel. Allt ganska långt från normalkunden vilket triggar extra kontroll.

Men rent krasst, om du vill bo i Sverige och behöver en svensk bank så är det bara att tugga i dig och svara på frågorna.

Jag har också Revolut. Det kommer inlägg dagligen på Reddit om personer som fått sitt konto låst för pengatvättskontroll, trots bakgrund långt mycket mindre suspekt än din (suspekt i form av hur mkt du skiljer dig från normalkunden, inte att du skulle vara kriminell)

4 gillningar

Det visar att det finns hopp för Sverige! Är man dömd för utpressning och penningtvättsbrott ska man inte få behålla mer än det absolut nödvändigaste.

2 gillningar

Nja, vi har bott i ett antal länder både inom men huvudsakligen utanför EU och upplever byråkratin betydligt större utomlands.

Stora högar med allehanda papper för att göra enklare transaktioner till Sverige, som privatperson.

Sen är det nog också så att svenska banker följer EU MIDIF reglerna mer till punkt och pricka än vad banker kanske gör i andra länder. Detta har sedan skruvats åt ännu mer senaste åren. Inte så konstigt efter att Swedbanks förra VD fick fängelse och banken fick böta 20 miljarder pga penningtvätt i just Baltikum. Många bankchefer är nog lite skraja att hamna i finkan om de slarvar på banken :sweat_smile:

Vi har ofta fått KYC frågor från våra banker när vi bott utomlands, typ varje år. Men jag har aldrig känt mig misstänkliggjord. Bankerna gör sitt jobb att följa lagen, och jag gör mitt för att ge dem den information de behöver. Brukar gå lättare om man håller en lättsam god ton när man behöver prata med dem, även om det inte alltid är så lätt.

Sen att använda Revolut för en massa transaktioner, speciellt till svenska banker, kan jag tänka mig lättare hamnar i bankernas filter där de ställer frågor om transaktionen. Vi har använt Wise några gånger för att flytta pengar men också varit beredda på att frågor kan komma om det. Det har dock inte hänt pga dessa transaktioner, inte än åtminstone.

Visst, det kan vara - och är - frustrerande att flytta hem till Sverige. Som återvändare hamnar man lättare under lupp är min erfarenhet, inte bara när det gäller banker utan även att ta sig in i alla möjliga svenska system. Har man alltid bott i Sverige så märker man nästan ingenting av detta. Så jag har empati med din frustration :heart:

Vår erfarenhet av att ha flyttat in och ut ur Sverige några gångar är att bara ta det för vad det är, få det gjort, försöka förstå och göra rätt (som det är i Sverige). Lite av den flexibilitet man får ha när man flyttar till andra länder helt enkelt.

Hoppas det löser sig för dig :+1:

9 gillningar

Hur kan det vara så stor skillnad då svenska banker följer EU lagstiftning? Då i jämförelse med banker i EU. Banker i länder utanför EU kan jag förstå att det är större skillnad.

Alla banker i EU måste följa samma AML-lagstiftning med krav på kundkännedom etc. Annars hotar höga böter.

Jag har bara mycket svårt att se att andra banker i EU skulle kunna agera så mycket annorlunda jämfört med svenska banker.

En fråga, har du fått dina bankkonton spärrade eller dylikt?

Kan förstå att man tycker det är besvärligt att behöva svara på frågor och visa upp papper till banken då och då. De frågar även mig då och då, sen svarar jag och eller har skickat in papper den gången det behövdes. Sen så hände inget mer.

De har troligen vissa riktlinjer de följer och de ställer frågor när man själv gör något ovanligt.

Har börjat checka av med banken innan numera, innan jag gör ovanliga saker och överföringar. Har sen dess sluppit att bli utfrågad i efterhand.

Sen så följer förhoppningsvis de flesta svenska banker de lagar som numera finns. Att andra länder inte gör det, lär höja risken att dessa banker utnyttjas för olagligheter och ställs till svars.

Såklart jättetufft att få sina konton spärrade, men att svara på frågor får vi alla leva med i dessa tider.

1 gillning

Jo, precis, men vi svenskar tenderar generellt sett att verkligen följa lagstiftning så det är nog en kulturell faktor i detta, åtminstone delvis.

Sen är ju inte lagstiftningen alltid helt glasklar och detaljerad ner på operativ nivå. Olika banker gör olika tolkningar av vad som krävs i praktiken. Pga fängelsedomar och böter för Swedbank gissar jag att det tolkas strikt åtminstone inom svenska storbanker.

Vi har också märket att i åtminstone ett annat EU land så har den banken skärpt sina regler rätt avsevärt senaste 2-3 åren. Så kan ju vara så att andra länder släpar lite.

Det är bara att inse att det inte är en rättighet att vara kund i en bank. Precis som alla företag kan banker välja att inte göra affärer med en viss kund som upplevs som problematisk. Vill man använda deras tjänster så får man vackert följa deras regler :man_shrugging:

Däremot kan jag tycka att BankId, som dominerade lösning, inte borde sitta i bankernas/företags-händer. Det borde vara statligt kontrollerat och utgivet som en medborglig rättighet - som i Danmark.

7 gillningar

Det finns redan en statlig svensk e-legitimation som har konkurrerat på marknaden för e-legitimationer. Den har existerat lika länge som det har existerat e-legitimationer i Sverige.

Svenska e-legitimationer är en öppen teknisk standard och det fanns från början flera implementationer som konkurrerade mot den statliga.

Freja eID använder internationella webbstandarden OIDC och är också anslutet till EUs system för nationella e-legitimationer.

Det finns ingen brist på statliga e-legitimationer i Sverige. Problemet är istället att staten är dålig på att göra e-legitimationer.

Vill staten att deras e-legitimation ska bli mer använd så behöver den bli enklare, billigare och mer praktisk än de andra – så att de klarar sig i konkurrensen.

Delar din åsikt, därför undviker jag helt svenska banker och gör jag alla mina affärer direkt i banker utomlands.