Tips på utländska banker där det är enkelt för svenskar att registrera sig i? Förutom revolut som redan är nämnd i tråden. Jag förutsätter att ni inte syftar på finska Nordea eller danska Lunarway.
Resten av världen har fel.
Fast så är det (lyckligtvis) inte, eller ska åtminstone inte vara men bankerna missbrukar systemet kring AML/KYC så att det i praktiken blir som du beskriver. Banker är tillståndsgivna verksamheter och bör bli av med dessa när man gör sig av med upplevt besvärliga/problematiska/olönsamma kunder. Tänk om friskolor eller privat drivna vårdcentraler agerade på liknande vis, det skulle bli ramaskri.
Även många privatpersoner drabbas av svenska bankers paranoia.
Vi har jävligt mycket problem med gängkriminalitet i Sverige. Det säger väl sig själv att vi då också förmodligen har jävligt mycket problem med pengatvätt. Då är det helt rimligt att vara storbanker är extra hårda. Ja, vissa helt oskyldiga kommer komma i kläm. Men så jobbigt är det inte att visa var ens pengar kommer från.
Även om du kan visa in i minsta detalj att vartenda öre är vita som frigolit kan de ändå välja att avsluta dig.
Det där betyder ibland något helt annat. ![]()
Men bankerna kan välja att inte ha en som kund längre. Tror inte de
en! ![]()
Fast den ersätter väl inte BankID om ens bank av någon anledning drar in BankID.
Freja är också privatägt
Vi är alltså överens om att det redan idag finns både statliga och privata alternativ till BankID. Några, men inte alla tjänster, använder BankID. Några, men inte alla, accepterar den statliga elegitimationen. Några accepterar båda, redan idag.
Så vad är problemet?
Jag anser att problemet är att svenska staten är så dålig på att utveckla tekniska lösningar att ingen vill använda deras appar.
Så kanske det är och det är inte bra. Visst kan det vara skönt att vädra missnöje anonymt på ett forum men hjälper knappast.
Jag tycker själv att BankId borde vara statligt tex då är rätt galet att bara för att det är digital legitimation så lämnar staten walkover.
Men till syvende och sist, behöver man svenskt bankkonto så är det bara att följa instruktionerna och göra det bästa av situationen.
Tänk själv om Kalla Fakta skulle dyka upp och fråga varför bankens kontrollsystem inte fångade upp en internationell diamanthandlare som bott i 10 talet länder och flyttat pengar kors och tvärs?
Ungefär som när folk ifrågasatte Swedbanks ryska kunder som inte bodde i Estland och flyttade stora belopp till Cayman Islands eller vad det var. Alla tyckte dom var oansvariga
Det finns redan en statlig elegitimation. Jag prövade den för femton år sedan, har ni prövat den?
Jag hade tre och en halv månaders kötid. Att ansöka krävde två fysiska möten och kostade mer än ett pass. Mjukvaran fungerade då inte på något annat än vissa versioner av Internet Explorer och endast MacOS X och Windows.
Vi har alltså facit för hur svenska statliga elegitimationer fungerar i praktiken eftersom de existerar redan idag. Ni får gärna pröva ni också och återkomma med en recension!
Ja det är problem att staten är kassa på mjukvaruutveckling.
Slutresultatet bör dock vara att e-id fungerar på samma sätt om i verkliga världen, du ska som medborgare alltid kunna få ett ID och det ska accepteras överallt.
Enklast vore väl givet dagens läge att den som ger ut e-id i Sverige tvingas ge ut till alla som vill ha det utan motkrav i form av att bli kund. Självkostnadspris får ta ut likt man betalar för körkort och pass.
Om din lösning är så bra att du måste tvinga grannen att betala för den för att den ska fungera, då är min slutsats att den inte är så bra i praktiken.
Jag tycker det är jättebra att det finns alternativ till BankID. Därför har jag skaffat flera alternativ till BankID och jag använder dem så ofta jag kan. Jag väljer också tjänster och banker som erbjuder alternativ till BankID.
Här på forumet så har jag bett @SAVR att erbjuda alternativ till BankID.
Det går att göra mycket på egen väg för att gynna och stötta de alternativ till BankId som redan existerar. Vill man inte göra någonting själv så kan alternativ till BankID inte vara så viktigt.
Absolut. Rimligt hade varit att, som i Danmark, staten äger lösningen, men använder/samarbetar med privata aktörer för att få en bra lösning.
Du menar som dagens samarbete med Svenska Pass AB?
Eller det tidigare samarbetet med Telia E-legitimation?
Det här var en bra tråd att lägga stor första inslag i tycker jag. Vi flyttade nyligen to Sverige efter att ha bott 30 år i USA och håller helt med! Sen låter jag det vara osagt om det är för att bankerna är tvingade pga lagstiftning eller om de bara tolkar regelverket maximalt snävt då det är de som får sitta emellan om det faktiskt skulle ske några oegentligheter.
Jag skyller egentligen inte på bankerna utan det är ju statens fel som delegerar brottsbekämpande till privata aktörer under hot mot straff. Det blir ju en asymmetrisk risk från bankens sida att om det är fråga om något som verkar avvika från det normala så är det helt rationellt att bara neka. Det är ju som mest en liten förlust för dem men som värst stora böter eller värre. För individen blir det ju mycket större konsekvenser då man förhindras från att använda sina tillgångar som man vill.
I min mening så är det inte korrekt att delegera brottsbekämpning på detta sätt. Staten kan kräva att bankerna rapporterar vad jag gör till staten, men om staten anser att jag har begått ett brott är det statens ansvar att väcka åtal mot mig. Då kan jag försvara mig i domstol där jag är oskyldig tills motsatsen bevisats, i motsats till hur det funkar när banken nekar.
Sådär, nu har jag vädrat lite också! ![]()
Mm, eller så kan bara spara lite lönedeklarationer och kvitton så är det inget problem. Förutom Guldfeber då som ville göra sig en otillbörlig vinst med anledning av ett otydligt erbjudande.
Det är ju inte bankerna som sätter reglerna utan regelverken och en hårdgranskande finansinspektion. Bankerna kunde göra otroligt lukrativa affärer om de inte var så hårt granskade, är det dåligt? Det var för 15 år sedan fullt möjligt att gå in på ett bankkontor med en hockeytrunk kontanter och sätta in på kontot no questions asked, ett paradis för penningtvätt - borde vi tillåta det idag för att inte förolämpa kunden?
Nej, det var det inte. Jag levde för femton år sedan och minns hur det var.
Jag har själv sett det hända så jo, det gick men säkert inte på alla bankkontor. Sedan övergick det till att använda lyxbutiker som omvänd bankomat.