Bedrägeri per telefon?

Jag har två telefonnummer, ett för samtal med familj och vänner och ett annat telefonnummer som jag använder när jag till exempel köper något online eller behöver ange ett telefonnummer för att slutföra en kontoregistrering etc., dvs de bara skickar SMS. Det senare telefonnumret är från ett kontantkort som jag bara laddar för att hålla numret aktivt.

1 gillning

En leverantör ringde mig efter att ha köpt min föregående telefonoperatör.
Jag ville inte skriva under digitalt osv, så jag köpte tid, kollade upp affären mellan bolagen, och kollade upp numret jag hade blivit ringd ifrån.
Allt verkade legit, så jag skrev på till slut, valde autogiro från ett konto som det aldrig finns för mycket pengar på.
So far so good.
Men med det sagt är jag princippiellt emot att köpa något via telefonförsäljare som ringer mig.

Hade helst sett en lag som förbjuder all telefonförsäljning till privatpersoner som metod.

1 gillning

Funderar att göra likadant. Misstänker att vi landar i denna lösning om inte telefonförsäljning/SMS-reklam osv styrs upp.

En sak som (gubb)-retar mig enormt är att de återanvänder mitt telefonnummer för SMS-reklam då man varit “tvungen” att ange det vid köp med t.e.x frakt med SMS-anvisning.

1 gillning

Visst är det roligt med anekdotiska svar, men för att hålla sig till huvudämnet så vore de ganska smått otroligt om ett bedrägeri genomfördes via scrive. Eller ska vi sluta lite på alla företag som använder sig av det också? för de är ju ganska många i så fall och inte direkt små företag heller.

Kundcase - Scrive

Bland annat nordnet och avanza och runt 2000 företag till.

Alltid varning på uppringningar. Och är de seriösa ska du alltid kunna ringa tillbaka och bli kopplad. Numera kan nummer kapas, så att när bedragare ringer kan det se ut som att de ringer från t.ex. Tele2. Om jag har förstått det rätt.

2 gillningar

Jag blev också uppringd via Telia med samma SMS. Men det var mycket noga med att jag inte fick skriva under samtidigt som vi var i telefon, istället skulle han ringa tillbaka efter en stund. Då hade jag sett avtalet och hade lite frågor som jag fick svar på varav vi la på så att jag kunde skriva under och sen ringde han upp igen när det var gjort. Det kändes ändå legit.

2 gillningar

Du kan göra något liknande med e-post.

Med SimpleLogin kan du skapa en specifik e-postadress för var och en av dina leverantörer. Om de skickar för mycket skräppost eller om du börjar få e-post från andra företag via den specifika e-postadressen, stänger du bara e-postadressen och skapar en ny nästa gång du använder leverantören.

Det är min erfarenhet att Klarna använder e-postadresser från en av sina kunder när de skickar spam för Klarna. Det vill säga, även om jag har en specifik e-postadress för Klarna, får jag e-post från Klarna via andra specifika e-postadresser där jag har handlat via Klarnas betaltjänst.

1 gillning

Råkade ut för en säljare som ville sälja på mig någon extragrej till kreditkortet. Det gick inte in i huvudet på honom när jag förklarade att jag inte kunde lita på om det var bedrägeri eller inte. Suck.

Jag blev uppringd av någon som ville erbjuda något om “erbjudande för tidigare gjorda investeringar bla bla…”

Jag skrattade till, avbröt och frågade vad han försöker lura folk till. Då blev han kränkt och tyckte att det hade räckt att jag sa “inte intresserad”. Oh well.

När mitt mobilabbonemang gick ut blev jag kontaktad av en telefonsäljare som hade ett erbjudande åt mig och skulle skicka ett mail för underskrift med bank-id. Nåt kändes inte rätt i magen, så jag avstod. Jag kontaktade min operatör och det visade sig att killen som ringde verkligen var en riktig försäljare på ett företag operatören brukade anlita, men att han inte hade fått i uppdrag att ringa runt till deras kunder. Det hade han tydligen gjort på egen hand.

Däremot har jag signerat med bank-id via mail på plats, så det i sig är inget konstigt.