Det framgår inte av artikeln om det är så i detta fall, men dyr bil är så vitt jag förstår en riskfaktor eftersom det är offentligt vem som äger dyra bilar. Rånet går då ut på att komma över bilnycklarna.
Man tillåter såklart den laglydiga befolkningen att beväpna sig. Så länge inte våldsmonopolet klarar av att skydda sin befolkning och straffar offer för att de vill känna trygghet så lever vi i en anarkotyrani, när tryckkokaren blir för stor så kommer såklart förändringen men vi får väl se åt vilket håll. ![]()
Funkat utmärkt i andra länder?
Bättre är väl att se till att färre rekryteras in i kriminalitet och att straffen förlängs.
Nu lönar det sig ofta att stjäla stora summor och sen få ett par år max. Blir rätt trevlig timlön.
Kanske representanten från SRS som ska svara och inte jag. Men…
Minskar risken genom att ha bra rutiner. Skalskydd, inte öppna dörren, kamera som förvarnar om någon går in på tomten. Överfallslarm så att någon i varje fall vet att du har en rånare/kidnappare hemma och polisen är på väg.
Tänker att det finns vissa acceptabla risker, som att någon stjäl din cykel/bil/väska. Och sedan saker som du vill skydda dig mot. Framgår inte hur illa exemplet ovan egentligen var.
Du är inne i ditt hus med någon som vill att du ska skriva på något märkligt kontrakt eller flytta pengar. Ingen utanför vet vad som pågår och således ingen hjälp på väg.
De flesta skulle vara medgörliga för att skydda övriga familjen. Kommer du ens våga ringa polisen efter? De kan skaffat hållhake på dig eller kan komma tillbaka.
Jag skulle vilja att man även här kanske gör någon form av ”trappa”, där man tittar på hur hotrisken ökar i takt med att kapitalet växer.
Rådet att ”inte sticka ut” tycker jag är bra. Har märkt själv hur personer med mer än dubbelt så höga inkomster som jag själv kan bli avundsjuka när man lägger upp bilder från resor på sociala medier (sen att man kör en skrotbil läggs inte in i deras världsbild).
Men för att återknyta till ämnet - gärna en ”trappa” och hur man bör agera utifrån den för att sova gott om natten.
Säg att man har intresset av att skaffa en hund modell halvstor och uppåt. Hur mycket avskräcker det brottslighet utifrån deras erfarenhet?
En sak jag funderat en del på och aldrig riktigt sett något bra svar på är vilken nivå av hemberedskap man borde ha ifall man blir rånad på stan (eller bara typ blir av med sin ryggsäck med alla grejer).
Jag bor själv, så vad händer om jag skulle bli av med telefon/nycklar/betalkort? Och vad kan jag göra för att underlätta en sån situation som inte är helt orimlig kan hända någon gång i livet.
Vissa saker har jag tänkt på, som att en vän har en extranyckel till min lägenhet, men vilka andra trick och tips finns det?
1: Hur påverkar offentlighetsprincipen personlig säkerhet i Sverige? Speciellt för förmögna.
2: Hur har säkerheten förändrats de senaste decennierna i Sverige? Det verkar som det finns många privata säkerhetsbolag nu, speciellt i Stockholm, folk tar personsäkerhet mycket mer på allvar idag. Skulle vara intressant att höra om deras syn på utvecklingen.
Hur får man ett realistiskt grepp om sin egen hotbild?
Vid vilka summor börjar det bli aktuellt med en livvakt eller andra större förändringar? Vad hjälper en livvakt inte mot? (Förutom det digitala då)
Jag antar att man har två vägar att gå när det väl gäller:
1 Värja sig själv bäst man kan
2 Nyttja rättsväsendet
När ska man gå ena och andra vägen?
Det finns väl glapp mellan att vara skyldig, dömd och straffad? Mellan att ha rätt, få rätt och få upprättelse. Dessa glapp kan bli ganska besvärliga som offer. Några tips ang det?
Bildbevis är inte alltid bortom rimligt tvivel vad jag förstått. Vad krävs för att få rätt i rätten när allt är klart - och även om man får rätt; är det värt det? Får man verkligen upprättelse efter allt besvär?
Hur värjer man sig bäst om man inte tror man kan nå hela vägen genom rättvisans kvarnar?
Ungefär samma som tidigare.
Vad är bra skydd i form av dörrar fönster, lås och larm? Och vad är dåligt skydd som borde bytas ut? Vad är halvmessyr-alternativen man lika gärna kan strunta i för det bara låter säkert?
Finns det eftermarknadslarm eller annan utrustning att sätta på bilen som faktiskt avskräcker från stöldförsök?
Om man inte vill hålla tillbaka med boende och bil för att se fattigare ut än man är. Vad är annat man kan göra för att hålla riskerna nere. Och hur välbärgad behöver man egentligen framstå för att det ska spela någon roll.
Jag vill gärna höra om de har några särskilda tips att dela med sig av när man är på resande fot samt om det finns någon tumregel/ramverk/beslutstöd man kan använda för att kartlägga sin hotbild och göra riskbedömningar av olika situationer.
Sen hade det också varit intressant att få ett hum om vad deras tjänster kostar men jag har en stark känsla av att jag inte är tillräckligt högt upp på rikedomstrappan för att bry mig egentligen.
Haha, tänkte exakt samma sak i bilen idag. Men sedan kom nästa tanke: ”Om du behöver fråga Jan, då har du inte råd
”
Fast vem vet. Någon timmas konsultation där de gör en riskbedömning och lämnar förslag på åtgärder man kan göra kanske ändå är överkomligt om de gör såna jobb.
Vore iallafall intressant att höra. Även om jag själv inte har något vehov, så kanske det finns andra som har.
Man ska i vardagen naturligtvis inte ge sken av att man har något av värde. Billiga/slitna kläder, allmänt ovårdat utseende, gammal bil etc.
Finns en gammal tråd gällande ID-kapning:
En intressant grej som nämndes på radion var att man kanske inte bör ha alla kort/appar etc som rör ens ekonomi inlagda på telefonen man bär med sig överallt. Programmet handlade om någon som blivit drogad i Polen och blivit av med 45.000kr på kuppen just pga. att de kommit in i hans telefon medan han var utslagen.
En annan grej som bör lyftas i avsnittet är idiotin att börja skicka identifierbara kontrolluppgifter för kapitalförsäkringar till Skatteverket. Helt kasst ur denna synvinkel.
Jag förstår ditt resonemang. Är lite lättare att ha ”ovårdat” yttre då hemarbete blivit norm, men samtidigt vill man ändå vara hel och ren. Det måste ju finnas någon rim och reson. Var drar du gränsen?
Sen Android 15 finns det “privat område”/”privat rum” där du kan installera appar som du inte vill skall synas (har inte så bra kolla på iOS nuförtiden, men skulle blir förvånad om det inte går att lösa där också). Man bör förslagsvis inte tillåta upplåsning av sitt “privata rum” mha biometri, utan välja en separat PIN/lösenord. Dessutom bör man ställa in så att det privata rummet inte syns i applistan.
Ska inte vara något problem att ha 2 instanser av BankID på samma telefon, ett i det privata rummet och ett i det “vanliga” utrymmet.
Sen får man väl fundera på vad man skall lägga var. En bra utgångspunkt borde vara att man aldrig ska behöva låsa upp det privata området på krogen eller i kollektivtrafiken. Swish bör väl således troligtvis ligga i det “vanliga" utrymmet
Tack för intressant tips jag läste på lite och tänker att det mest känns krångligt tex att starta BankID från hemsida om de ligger i olika space.
Några tips om hur man bör lägga upp det
Tack
Det varnas, med rätta, i många av forumets trådar för att bankernas rådgivare är förklädda säljare. Värt att ha med sig när SRS lägger ut texten om vilken farlig värld vi lever i…