Absolut. Tar upp det som invändning. ![]()
Jag uppfattar att man idag behöver tänka på hela sin familj, både vuxna och barn. Det gäller förstås om man är särskilt rik och blir kartlagd men egentligen vem som helst.
Om vi tänker oss en vanlig familj med ägt boende, hygglig ekonomi men som inte sticker ut på något sätt. Vilka åtgärder är bra för dem att vidta?
När det gäller hemmet är skalskydd det viktigaste. Man behöver investera i fysiska anordningar som förhindrar tillträde. Larm är en sekundär åtgärd och på många sätt överskattat. Vissa tjänar grova pengar på folk som installerar dyra larm som är mer eller mindre meningslösa, åtminstone om syftet är att förebygga inbrott.
En annan del handlar om bilen, särskilt om den är av dyrare sort.
Det viktigaste tänker jag ändå är den personliga säkerheten i vardagen. Hur agerar man om man blir påhoppad av några personer på stan eller i sitt bostadsområde. Att inte göra motstånd brukar man få lära sig men säkert finns det mer att tänka på. Det vore bra att reda ut om det finns några manicker, rutiner eller annat som gör skillnad.
En förberedd angripare har inga problem att oskadliggöra en vakthund. Snarare kan en vakthund bli en falsk trygghet.
Jag tror du håller med i stort, men jag säger det ändå.
Man kan väl aldrig stoppa alla sorters angrepp? Eller jo, men kostnaden blir orimlig tillslut. Det finns en skala mellan att lägga alla värdesaker utanför ytterdörren och att gräva bunker.
Man behöver inte springa ifrån björnen, bara vara snabbare än sin kopis s.a.s. Har inga grannar ens en fejkad skylt om hund/kamera/hemlarm/grannsamverkan eller utebelysning så kanske deras hus är mer attraktiva mål?
En fråga på det temat: Stealth wealth. Det var ju uppe i en podd med Moa. Vad säger expertisen på det här området om det?
En hund stoppar självklart mycket, och ger säkert mycket avskräckning (deterrence). En pundare väljer sannolikt grannhuset om den hör ljudet av en skällande schäfer eller dobberman.
Men jag tänkte på professionella angripare som kommer förberedda, de stoppas inte av en hund.
Går inte på iPhone iaf. Men att många funktioner använder just biometri skyddar ju på sätt och vis. För även om de kan logga in mha Face ID eller liknande kan de inte föra över några pengar utan kod. En separat kod (kanske åttasiffrig) för vissa funktioner vore en stor uppgradering av BankID - då kan man sköta dessa i hemmet eller liknande.
Inte ha samma kod för att låsa upp telefonen (om man fortfarande använder kod) som man har till BankID är också självklart.
Säkerhet och användarvänlighet går sällan hand i hand, snarare brukar man få göra avkall på det ena för att få mer av det andra. Men, man kan ju som sagt installera BankID 2 ggr på samma telefon, en i vardera “space” (detta liknar ju exempelvis hur Samsung telefoner och andra kan ha ett utrymme för privata appar och ett annat utrymme för jobb appar) Det fungerar smärtfritt med de banktjänster som jag använder (Avanza, Nordnet, Lysa, Nordea, Savr) med följande undantag:
- Eftersom jag inte tillåter biometri för att låsa upp det privata rummet så kan jag inte använda biometri för BankID signering i den instansen av BankID.
- Danske Banks app verkar inte klara av detta. Har inte orkat undersöka då jag inte använder den mer än fåtal gånger per år. Lösningen blev att avinstallera den helt och använda via datorn/plattan.
Men här tror jag det blir svårt med generella rekommendationer. Man får nog ta sig en funderare här och komma fram till vad som passar en själv utifrån användning och risknivå etc.
Man får nog fundera lite kring vad man vill skydda sig mot. Är det scenariot att man blir drogad och någon lägger fingret mot sensorn på telefonen är det ju ett problem att man tillåter upplåsning och sedan signering via biometri. Är det att någon kikar över axeln och sen tycker telefonen ur handen är ju snarare biometri en bra sak osv.
Något som vore önskvärt vore ju om BankID hade en panic PIN, likt vissa dörrlås. Där en specifik PIN godkänns för signering, men samtidigt larmar någon
Jag uppfattas som ganska ovårdad i vardagen, så kan röra mig i alla områden alla tider på dygnet utan att sticka ut eller dra till mig varje sig positiv eller negativ uppmärksamhet - finns liksom inget att hämta på någon nivå. Passar mig helt utmärkt.
Självklart kan det vara trevligt att känna sig fräsch, men om man vänder på steken - vad är (utöver känslan) syftet om man ändå bara ska motionera, ta sig till någon aktivitet där man ändå byter om eller utföra något vardagsärende? Ifall man råkar stöta på sin framtida make på väg till ICA som vissa kvinnor resonerar? ![]()
Alltså, nu blir man ju så nytfiken att man nästan vill ha en bild. ![]()
Det är så underhållande att höra alla resonera kring vad som ökar ens trygghet. ![]()
Tänk att gå runt sunkig hela sitt liv och sen blir man lurad via en sms länk. ![]()
Pröva strosa runt på Lidingö efter solnedgången och berätta sedan om du blev uppmärksammad. ![]()
Fear only fear itself. Famous last words bland brottsoffer, eller att bra motto i sammanhanget?
Undrar lite om de har en teori om varför Meta låter bedragare agera fritt på Facebook och Instagram?
Annonser kan jag förstå, det tjänar de pengar på, på kort sikt.
Men jag får blockera uppåt 5 profiler i veckan från bedragare. Brukade anmäla dom förut, men Meta gör aldrig något åt problemet.
Ett exempel från igår. De är i princip alltid likadana. Gissar att de solovårar lättlurade.
Lilla Georgie är ingen fake. Han har 100 mille i crypto och jag får hälften om jag hjälper honom betala skatten på 100 tusen. Väntade på pengarna men han behöver 100 tusen till för bankavgifter.
![]()
Vi kanske får hänvisa honom till Nordnets kryptokvällar? ![]()
Stort tack för alla inspel. Vi spelar in imorgon (onsdag 10 sep), känner mig lite nervös. ![]()
Avsnittet kommer i slutet av september som det ser ut nu.
Det kommer gå bra! ![]()
Hoppas vi får lite bra svar. ![]()