Använda jobbmobil privat?

Hej!

Jag har nu möjlighet att få ut en jobbmobil som jag även får använda privat. Den enda och uppenbara riktlinjen är att mobilen inte får användas i olagliga sammanhang.

Vid första anblick känns det skönt att få en ny fräsch mobil samt skippa utgifterna (om än små). Däremot är jag orolig för att det skulle vara integritetskränkande i form av de digitala spåren som man lämnar av sig på internet (t.ex. surfhistorik, geografisk plats, samtalshistorik, meddelanden osv).

Hur privat är en jobbmobil i detta sammanhang? Är det någon som har erfarenhet av detta? Är jag orolig i onödan? Hur tänker ni?

Då det är en jobbmobil så är den inte alls privat. Jag skulle räkna med att allt man gör med den kan användas mot en om man har otur. En framtida konflikt på jobbet, räkna med att din surfhistorik från jobbmobilen kollas och används mot dig om någon chef får för sig detta. Samma från stationär dator på jobbet givetvis. Har man rent mjöl i påsen så spelar det förstås mindre roll.

3 gillningar

Har du koll på vad som är installerat och inte?

T.ex. så köper vi själva hårdvaran och sköter installation av OS själva på våra jobb datorer själva hos min arbetsgivare. Det gör att det finns inga möjligheter alls för arbetsgivaren att veta vad jag gör på min jobbdator. Än mindre vad som finns på disken.

Spekulerar lite.

Jag har alltid fått “rena” mobiler, där man börjar med inställningsguiden. Tänker att den borde vara ren från arbetsgivaren då. (Kanske kan de teoretiskt ha lagt på något eget, men känns inte så troligt?)

Sen om man lägger till jobbkonton eller installerar t ex Outlook (har jag för mig) så kan konton kräva att företaget får rätt att t ex fjärr-radera telefonen och apparna kräva vissa säkerhetsfunktioner, såsom PIN. Har inte för mig att “läsa data” varit något de krävt.

Tänker att trafik genom SIM-kort borde gå direkt till operatören. Har arbetsgivaren ett VPN som man använder så kommer det ju gå genom deras servrar.

Hur är det förresten med IT-avtal du skrivit på? Där kan det stå vad får/vill göra.

En helt annan aspekt, som är viktig för mig, är att ha en helt separat mobil för att skilja arbetslivet från privatlivet. Tycker det är väldigt skönt att ingen kan ringa mig på helgen eller skicka mail med jobbproblem som måste lösas. Det är dock många som bara använder en mobil.

1 gillning

Frågan som jag hade funderar kring är vad är företagets motivering till varför man ska slippa förmånsbeskattning. Möjlighet att bli uppringd med arbetsrelaterade uppgifter utanför arbetstid?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html

Bästa jag gjort för min psykiska hälsa var att köpa en privat telefon för att kunna fysiskt lägga bort jobbtelefonen. Min input.

11 gillningar

I princip allt man gör på dator och telefon loggas. Frågan är väl bara om det kan/får plockas fram och i så fall i vilken situation.

I Microsoft office loggas nästan allt. Se tex om Teams som många företag sätter både på telefon och dator.

Hur i sådana fall? Alla jobbtelefoner jag har fått har kommit i obrutna förpackningar direkt från Webhallen eller liknande butik, samt separat ett SIM-kort kopplat till ett företagsabbonemang, även det i orginalförpackning.

För mig funkar det superbra att använda jobbtelefonen privat. Jag kör dubbla SIM-kort, så jag kan ringa med mitt privata nummer, men surfar på jobbets abbonemang, eller byta datatrafik till mitt eget abbonemang temporärt om jag är paranoid. Jag hade aldrig orkat att bära omkring på två olika telefoner. Vill man bli onåbar så kan man t.o.m. gå in och temporärt stänga av jobbnumret.

1 gillning

Ren i boxen. Men när man installerat allt som behövs/krävs så är telefonen lika kontrollerad som datorn. Så ser jag åtminstone på det :slight_smile:

Office paketet innehåller en massa smått och gott :slight_smile:

Installerar man apparna så har de tillgång till telefonen och vad man gör, filer sin öppnas, Mail som skickas.

Visst, med ett separat SIM så är telefonsamtalen (nog) bara du som känner till. Men allt annat ska man räkna med att det är kontrollerat.

Är du helt säker på detta? Vanliga appar har inte dessa rättigheter, du kan t.ex. koppla jobbmailen till den vanliga mail-appen utan att arbetsgivaren får någon extra kontroll. Outlook-appen däremot tror jag kräver (i vissa organisationer) att man ger den möjlighet att remote-wipea telefonen (för att i nödfall rensa känsliga mail), men ingen mer kontroll än så.

Ja, samtalshistorik (nummer, klockslag, längd) kan arbetsgivaren se på fakturan, så det får man vara metveten om.

På min arbetsplats behöver jag hjälpa min arbetsgivare att ställa in rätt ljud output när de kopplar upp sig på tv-skärmar. Det är väl på den nivån rent tekniskt. Så något avtal på vad man får eller inte får göra finns inget.

Många av er nämner att allt loggas, men har så svårt att greppa hur de får ut den här datan i så fall?

Och vilka rättigheter har arbetsgivaren egentligen att hämta ut datan om den nu får användas i privat sammanhang?

Om ni har Office 365 med tex Teams och Outlook apparna så får du nog räkna med att du kan spåras om företaget vill göra det.

Det är väl priset man får betala för mycket mer flexibelt arbete mht tid och plats jämfört med tex 90-talet när arbetsgivare kontrollerade båda fysiskt. Man vinner mer flexibilitet men får betala ett pris att arbetsgivaren kan kontrollera ens aktivitet.

Man ska nog vara beredd på att allt man gör online finns loggat av någon, tex sökmotorer :slight_smile:

Såklart finns det skydd i Sverige för hur data får användas. Men om arbetsgivaren tex misstänker kriminell aktivitet, brott mot lagen om företagshemligheter, eller grovt tjänstefel så kan information som finns och loggats på den anställdes dator och telefon komma att användas.

Sen kan man ju alltid undra hur säker datan är, både mht intrång utifrån och om tex IT/HR personal kan komma åt data otillbörligt.

Det är så mycket man använder mobilerna till idag mer än att ringa. Den är ju både kamera (med geotracking) och bank-dosa. Själv skaffade jag privat mobil för några år sedan.

Nej. Jag tror inte på det här. Arbetstagare har väldigt gott skydd i Sverige. Arbetsgivare kan inte spionera på anställda.

Vi bor inte i USA.

Jag skulle säga: plocka ut mobilen och använd den. Ser inga konstigheter alls med det.

Jag har en jobbmobil som jag använder privat också. Känns nice att slippa den utgiften :slightly_smiling_face:

Men var lite försiktig vad du gör, läste nyligen om detta:

Om de nu vill spåra, hur sker det i praktiken? Svårt att greppa det.

Av vilken anledning valde du att skaffa en privat mobil också?

Vad man gör, vilka man maila med, vilka möten man är med på och var med vilka deltagare, vilka filer man öppnar eller laddar ner … allt sånt finns lagrar i molnet. Så det är bara att hämta det om det finns skäl.

I fall med kriminalitet eller grovt tjänstefel kan telefonen och datorn konfiskeras och tex gå igenom icke arbetsrelaterat material tex foto som eventuellt inte finns i molnet. Kraven för detta är nog rätt strikta och kräver säkert att man polisanmält händelsen eller misstanken.

Så jag tycker man får utgå ifrån att allt man gör på jobb dator och telefon är tillgängligt för företaget. Kanske med rätta eftersom de tillhandahåller prylarna samt för att skydda sig mot oegentligheter.

Orsaken jag skaffade privat mobil var flera. Tex att jag jobbar deltid och inte ska/behöver vara nåbar alltid samt att jag tyckte det blev lite väl mycket privacy tveksamheter med Office 365.

Det är väl bara en tidsfråga till datorer och telefoner bara får användas för jobb. Det är ju många företag som inte längre tillåter att man använder företagskortet privat även om man betalar själv.

Jag jobbar offentligt och har jobbmobil som får användas rätt så frikostigt privat men jag skulle aldrig göra det.

Olagligheter förekommer inte men att blanda jobb och privat är ingen bra idé anserr jag, speciellt som telefonen inte är min egendom.

IT-avdelningen övervakar och kan fjärrstyra allt på telefonen vilket inte gör mig något, men att ha privata saker på den blir bara fel.

Köpte min privata mobil för 3000kr i mitten av 2019 och abonnemanget kostar 175kr i månaden. Lätt värt det. Plus att jobbtelefonen sätts på ljudlös eller stängd av när jag inte jobbar. Det är värt mycket.

1 gillning

Jag har både mobil och dator via jobbet. Ingen annan mobil.
Jag utgår ifrån att i princip all data och trafik på företagets enheter kan komma att granskas.

1 gillning