Byta mobiloperatör - hur fungerar det i detalj?

Jag noterar att de flesta teleoperatörer har höjt sina priser rätt rejält på senare tid. Att sitta still i båten med det abonnemang man har är alltså en dålig idé. Man behöver byta abonnemang för att få tillbaka samma pris som man hade före inflationen.

Jag försöker hjälpa mina föräldrar som båda är äldre och har svårt att hantera både byråkrati och teknik. Det finns en hel del pengar att spara för dem. Jag hittade nyligen följande beskrivning av bytesprocessen för mobiloperatörer:

image

Vi säger att jag har operatör A och vill byta till operatör B. Jag får hem ett brev med SIM-kort. Jag har svårt med motoriken och klarar inte att byta SIM-kortet själv. Alternativt kan jag koppla in e-sim men det förstår jag inte hur det fungerar. Är telefonen död när SIM-kortet kommer i brevlådan så att jag redan då förväntas ringa med operatör B? Eller har jag kvar operatör A tills dess att jag aktiverat abonnemanget med operatör B på något sätt?

Jag försöker förstå vilka instruktioner jag ska ge till mina föräldrar kring detta. Kanske är det nödvändigt att vänta till att jag kommer på besök eller så kan det gå att lösa på annat sätt. För dem är sådana här praktiska småsaker väsentliga att ha koll på i förväg.

Ringer man till kundtjänst och väljer uppsägning i knappvalet och ber om att säga upp och anger pris som skäl kommer man få ett bättre pris än något ordinarie pris någonstans. De kommer inte erbjuda dig lägsta möjliga rabatt i första läget (som regel)då savedeskagenterna (internnamn) får provision på varje kund de räddar kvar och högre provision ju lägre rabatt de ger. Ibland inte förrens i 3e läget som lägsta möjliga pris ges. Kommer du till en bra säljare kan man få kämpa lite. De kommer hävda att de inte har möjlighet att gå lägre men ber man om att då fortsatt få det uppsagt pga priset kommer de behöva tala med chef (ibland sant,ibland inte) beronde på företag och agentens behörigheter i systemen.
Vi betalar tex 129 kr i månaden per person hos tele 2 med totalt 30 gb surf per person och 249kr för vårt 500/500 bredband.

Som mer direkt svar åå din fråga. Nya abbonemanget kommer att aktiveras det datumet nya simkortet aktiveras. Det gamla abbonemanget kommer avslutas på avtalat datum. Porteras telefonnumret ut oftast åå det datumet om det inte är uppsägningstid kvar på abbonemanget. Det bästa sättet är att lägga in en uppsägning till ett visst datum och be om inportering av sitt nummer hos nya operatören vid samma datum. Brukar oftast kunnas göra själv vid beställning på hemsidan.
Viktigt att nya abbonemanget står på samma person so hos gamla operatören för att portering av nummer inte ska strula. Portering blir inte godkänd till annat personnummer än ägare av numret.

När man beställer ett nytt mobilabonnemang hos operatör B och i beställningen väljer att ha kvar sitt nummer så får man välja ett datum när det ska börja gälla.

Därefter sköter operatör B all kommunikation med operatör A, såvidare man inte är bunden på något sätt och då kommer operatör B meddela detta till dig.

Man får ett simkort hemskickat i brevlådan och information från operatör B när simkortet börjar fungera och då byter man det på det datumet.

1 gillning

Jag tror du har en poäng men jag är inte säker på att det fungerar i alla lägen. Min mor betalar idag 169 kr. Hennes behov är minimalt och hon kan klara sig på ett abonnemang för 95 kr. Jag tror inte att de riktigt billiga abonnemangen går att få via rabatter. Man behöver ha behov av iallafall viss surf utöver miniminivå för att det ska finnas något utrymme att spela på. Superlåga priser tjänar operatörerna inget på. Däremot kan man ju bjuda på några GB extra i surf.

2 gillningar

När du beställer nytt abonnemang hos en ny operatör så kommer du få ett SMS skickat till dig. Den koden kommer du behöva mata in på beställningssidan för att verifiera att de kan göra en portering.

I samband med beställningen kommer du få ett preliminärt porteringsdatum.

Innan porteringsdatumet så landar det ett nytt SIM-kort i lådan.

SIM-kortet som ni får hem är aktiverat med ditt nummer redan innan porteringsdatumet. Du kan stoppa in det i mobilen och ringa ut, men inte ta emot samtal.

Sedan på porteringsdatumet och klockslaget (oftast runt kl 04 på natten) så kommer avlämnande operatör släppa över styrningen på ditt nummer till nya operatören. Då kan du även ta emot samtal på nya SIM-kortet.

Så är det inte jätteviktigt med inkommande samtal kan ni i lugn och ro preppa med nya SIM-kortet dagen innan.

4 gillningar

Har du problem med att byta det fysiska SIM-kortet så tycker jag du skall testa e-sim, om din telefon stöder det.
Finns bra instruktioner på de flesta operatörers hemsidor. Googla på din operatörs namn + esim så kommer du rätt.