Byta från iPhone till Android. Behöver hjälp

Jag har två mobiler som jag använder parallellt, med separata mobilabonnemang och varsitt Bank-ID.

Orsaken är att jag har väldigt mycket oro och ångest, och är livrädd för att en av mobilerna ska gå sönder eller försvinna.

En är en urgammal iPhone 6S och den andra en också väldigt gammal Sony Xperia XZ Premium.

Har skjutit på att byta till nyare mobiler i flera år p g a psykisk ohälsa och autism, som gör att jag har svårt för förändringar.

Nu går Bank-ID:t på iPhonen ut om 6 dagar, och kan inte förnyas.

Jag tänker därför sluta använda den och istället övergå till att använda en nyinköpt Motorola G75.

Det är inte så mycket på iPhonen som jag behöver få över till Motorolan tror jag, eftersom jag redan har mina foton i Google Foto, mina dokument i Google Docs och mina kontakter i Google Kontakter.

Men hur går jag tillväga rent praktiskt med bytet? Ska jag bara ta ut SIM-kortet ur iPhonen och sätta in det i Motorolan? Kommer iCloud att finnas kvar? Kan man komma in på iCloud från Motorolan? Vad händer med de appar som jag har installerade på iPhonen? Behöver jag på något sätt “säga upp” eller avsluta dem? Bör jag “återställa” iPhonen?

Jag kommer inte att sälja eller skänka bort iPhonen, utan tanken är att den ska kastas, när jag har säkerställt att det är “säkert” att kasta den.

Det finns diverse appar som ska underlätta bytet från gammal till ny mobil, men jag vet inte vilka av dessa som är bra eller pålitliga, och inte heller hur de ska användas.

Får full panik i sådana här lägen och kan inte tänka klart, så jag vore oerhört tacksam för hjälp.

Jag håller med om att det kan vara rätt jobbigt med allt teknikstrul, som när man ska byta telefon t.ex. Även om man är hyfsat normalfungerande.

Jag har aldrig ägt en iPhone, så jag kanske inte är den bästa att fråga. Men, jag tänker att det första kan väl vara att kolla upp att det är samma typ av SIM-kort som används i de två telefonerna. Det verkar det ju vara, iaf. om man ska tro ChatGPT, som säger att det är nano-SIM som används i båda fallen. För att vara 100% säker kan man ju kolla telefondokumentationen, eller kolla fysiskt att det är samma storlek på facken där man sätter SIM-korten. Men det kanske du redan har gjort.

1 gillning

Nej, så långt har jag inte ens tänkt. Men bra att du påminde om det.

Jag får nog gå till Elgiganten eller något och be om hjälp. Eller kanske en Telenor-butik. Jag skakar av ångest och är helt blockerad mentalt. Får försöka göra det i morgon.

2 gillningar

Har bara använt iphone inom jobbet då det varit tvång i vissa sammanhang men skaffar aldrig applekonto så jag har dålig koll.

Dock har jag kört android i alla år. Enklaste är att byta inom samma märke. Om du har en gammal samsung köp en ny samsung, om du har en gammal iphone köp en ny iphone. Anledningen till detta är kompabilitet.

I samsung stoppar jag in en sladd i varje ände på ladduttaget och kopplar ihop dem så börjar överföringen, efter 20 min är den nya identisk. Detta kan även göras trådlöst men jag gillar sladdar. :innocent:

Iphone har säkerligen en liknande funktion.

Om mobilbyte är något som ger dig ångest skulle jag råda dig att alltid byta inom samma tillverkare. Då är det alltid enkelt.

2 gillningar

Jo, jag känner till det. Du har alldeles rätt.

Och det är också så jag avser att göra framgent.

Men jag har - tyvärr - använt iPhone och Android parallellt i flera år, och har nu bestämt mig för att lämna Iphone-sfären för gott. Just för att få ökad enhetlighet, enkelhet och kompatibilitet.

Jag är inte investerad i Apple-världen i övrigt, och har aldrig varit. Har alltså inga andra Apple-enheter.

Tanken var att överge iPhone redan för 5-6 år sedan. Men övergången kändes för krånglig. Och sedan har jag som sagt skjutit på det.

Om du byter från Apple till Android kommer du inte kunna använda iCloud. Det du kan göra är att logga in på din iCloud via en dator och ladda ner allt innehåll. Om du ändå använder Google Photos, Docs osv så kanske du inte har så mycket på iCloud?

Angående SIM-kortet brukar det bara vara att byta. Du kan öppna SIM-korthållaren på båda mobilerna och jämföra att de har samma storlek.

Om du inte får till det kan du gå in på typ Elgiganten och fråga om de kan hjälpa. Oftast är det unga killar och tjejer som är snälla och vana att hjälpa.

3 gillningar

Tack snälla för svar.

Du har rätt i att jag nog inte har så mycket på iCloud. Eller i alla fall inget som är väldigt viktigt.

Har hittat en app som heter “Android Switch” som tydligen är till just för övergång från iPhone till Android.

Har laddat ned den på iPhonen men redan på första steget frågar den efter någon QR-kod. Jag vet vad en QR-kod är, men förstår inte syftet eller kontexten. Och i påföljande steg ska man “stänga av iMessage”. Har ingen aning om vad det betyder, eller varför det ska göras.

Jag får nog gå till Elgiganten.

1 gillning

Utan att ha testat det du vill göra så finns det en guide här jag hittade efter lite sökning. Steg för steg på svenska. Ser relativt enkelt ut. Kanske värt att läsa igenom och om du känner att du törs ta tag i det så skulle det säkert fungera rimligt smärtfritt :slight_smile:

2 gillningar

Lite förvillande där med den tyska texten som visas i länken, åtminstone för mig, men ja, det blir ju faktiskt svensk text då jag går in på sidan. :sweat_smile:

1 gillning

Kanske ingen hjälp men bytte från Iphone till ny iphone igår o jag va nära att göra en rejäl tabbe. . så varnar för den.
Sista steget när allt va överfört va en fråga “vill du rensa din gamla iphone” . . .som tur va tog jag nej där.
Det visade sig att allt UTAN BankID funkade på den nya . . .men som tur va rensade jag ju inte min gamla mobil så jag kunde logga in på banken med den . .o aktivera nytt BankID på nya mobilen.
Hade jag rensat den gamla när den frågade hade det varit JOBBIGT läge. ..

1 gillning

Det gör det väl aldrig? Bank-id är bundet till just den enheten, vad jag förstått.

3 gillningar

Så är det säkert men det va inget jag tänkte på när frågan "vill du rensa mobilen kom upp..
Men rent logiskt så är det ju så att det är bundet till en enhet. . men det gäller att tänka på att logga in med din gamla enhet INNAN man rensar den

2 gillningar

Innan du tar ut SIM-kortet ut din iPhone så ska du logga ut/stänga av iMessage och FaceTime. Detta för att andra iPhone-användare ska få en indikation på att du inte längre kan ta emot iMessage-meddelanden och FaceTime-samtal.

Efter det är gjort kan du flytta SIM-kortet till den nya Motorolan.

Börja använde nya mobilen och se vad du saknar. Märker du att något saknas så är det bara starta din iPhone lösa det. Din iPhone fortsätter fungera även utan SIM-kort, det du inte kan göra att skicka SMS och ringa. Om du har några prenumerationer på appar eller iCloud i din iPhone så behöver du avsluta dessa för att de ska sluta kosta pengar.

4 gillningar

Tack snälla.

FaceTime har jag aldrig använt, tror jag. Kanske en gång.

iMessage är jag osäker på vad det är. Jag använder SMS samt Messenger; inga andra meddelandetjänster.

iMessage blir det när du skickar SMS till andra som har iPhone (om du har det påslaget vilket det är som standard. Att SMS:et blir till iMessage sker då automatiskt.

Men se till att slå av båda funktionerna innan du flyttar SIM-kortet, tror du hittar det under Inställningar/iMessage respektive Inställningar/FaceTime.

1 gillning