Häftigt, tack för input! Visste att det var så med laptops och liknande men av någon anledning har tanken aldrig slagit mig att det självklart är likadant med mobiltelefoner
Det vi pratar om här är företagstelefoner. Att de skulle ha delar utbytta mot ”skumma piratdelar” har jag inte noterat. Om min jobbtelefon går sönder så lagas den med originaldelar. Jag tror inte på själva tesen här men det vore förstås relevant att titta på säljarnas formalia ändå.
@SebHolmstrom kanske har mer inside information om frågan.
Du får läsa på Swappie. De garanterar absolut inte att det är originaldelar varken till skärm eller batteri, de garanterar heller inte att det skulle vara någon form av ”företagstelefoner”, de tar ju inbyten från kreti och pleti.
De skriver t o m under batterier att ”din telefon kanske inte känner igen batteriet, men den kommer fortfarande att fungera som ny” ![]()
När det gäller batteri så handlar det alltså om att de bytt ut batteriet mot ett nytt som inte är original. Det är samma läge som när vi själva bytt batterier. Det har ibland gett vissa buggar vid uppdateringar av operativsystemet. Det går att fixa ändå men är bökigare.
När det gäller telefoner som tas i byte så uppfattar jag att det som kommer in som byte från privatpersoner och säljs i Sverige är en rännil. Det finns, som jag förstår det, en B-marknad för mobiltelefoner. Med det menar jag att en hel del äldre telefoner går på export till mindre nogräknade länder. Alla har t.ex. inte sådant som Swish och Bank-id.
Poängen av ovanstående är att det primärt är företagstelefoner som Swappie med flera säljer. Det är främst företagstelefoner som fortfarande kan säljas i andra hand och vara fräscha. Detta förutsätter förstås att man köper en nyare modell. Väljer man en äldre modell kan man rimligen lättare få lite vad som helst.
@SebHolmstrom får gärna bekräfta hur det ser ut.
Förlåt, dum fråga. Vad är problemet med att det inte är originalbatteri? Brandrisk? ![]()
Jag tycker Android är bäst. Jag kan rekommendera Motorola som kör med i princip ren Android utan så mycket egen medskickad mjukvara. Open Source är ett stort plus.
Senaste jag köpte var dock en Xiaomi som är helt grym. ![]()
![]()
Har blivit påtvingad Apple produkter via jobb, iPhone och Apple laptop, men försöker röra dem så lite som möjligt.
Njae i grunden, för mig, handlar det om:
1: risk för en sämre komponent (långt från alla batterier är lika bra som Apples egna)
2: risk för mjukvaruproblem då telefonen inte vill kännas vid batteriet eller kalibreringen stämmer
3: risk för att nån klåpare i en källare nånstans monterat batteriet halvbra
Skärm är ännu värre, här krävs originaldelar och professionellt montage.
Varför landar folk i att köpa telefoner som är så jäkla dyra? Man kommer knappt märka skillnaden jämfört med en för halva priset…
Det är oftast orginaldelar. Iphone är också rätt känslig mot när det inte är det så det är det vi använder. Sedan finns det vissa märken på laptops där vi kan köra tredjeparts på ett bra, säkert sätt som blir billigare för alla. Lite klurigt ibland med andrahandsmarknaden som är priskänslig och ibland kostar OEM reservdelar väldigt mycket.
@AlphaCentauri det stämmer att det är en global marknad för andrahandselektroniken. Äldre produkter och mer slitna går inte så bra på svenska marknaden och säljs på andra marknader. Så det är generellt sådana som varit ute på leasing som du är inne på eller privatpersoner med som byter oftare.
Sedan importerar vi en hel del till Sverige också då flödet vi får inte möter efterfrågan vi har av våra kunder och då börjar vi ändå hantera omkring 400 000 produkter årligen.
Väldigt rolig marknad för andrahandselektronik som växer kraftigt! Väldigt prisvärt med 2-3 år gamla telefoner och 3-5 år gamla laptops. Som funkar toppen för vad majoriteten håller på med!
Svarar gärna på mer frågor om marknaden eller om fler funderingar kring att köpa begagnat.
Jag har de senaste gångerna faktiskt köpt via Comviq då de har riktigt bra deals emellanåt. Lämnat då in den gamla telefonen för att få månadsrabatt.
Är en drive på iPhone 16 där just nu
Jag har faktiskt jättesvårt att se hur 450*36=16 200 skulle vara en bra deal.
Det vanliga är väl att de rabatterar själva abonnemanget, inte telefonen. Det har hänt att jag har tagit en mobil på avbetalning för att få en ordentlig rabatt på mitt obegränsade surfabonnemang, och således landat i en lägre totalkostnad.
Dock ingen aning om detta är en bra deal eller ej.
Det är ju iphone vi pratar om. Sällan det är “bra” deals ![]()
Inklusive abbonemang som vanligtvis kostar 195. Med det avdraget landar vi på 9800 vilket kan anses helt ok.
Bortsett från att man kan få andra abbonemang från exempelvis fello eller hallon för en billigare slant…
Köpt begagnad S23 Ultra till mig och min fru för att kunna ha den som bilnyckel (UWB). Ny tycker jag kostar på tok för mycket pengar. Valde den som kallades “nyskick”. Funkar mycket bra och typ halva priset.
Precis. Lite som Tele2 som ”erbjuder” ett ”gratis” PS5 om man tecknar deras bredband i 24 mån. Enda problemet är att deras bredband råkar kosta dubbelt så mycket som många vettigare alternativ…
Kan man köra Tele2s nät så har deras lågprisvariant Comviq ofta bra erbjudanden för den som dessutom kan tänka sig en Samsung. Då kan telefonen bli “utan extra kostnad”. 80 GB surf och fria samtal för 225 kronor är inget dyrt abonnemang.
Apple klarar sig ändå utan så kraftiga kampanjer.
Har jobbat där tidigare. Comviq brukar ha mycket bra rabatter på drive:n “månadens mobil”. Dessvärre är Iphones inte där så ofta eftersom inköpspriset är såpass nära sälj priset.
Comviq’s abonnemang passar inte mig riktigt heller pga deras utlandssurf.
Vill själv köpa en ny begagnad telefon och har egentligen inga behov av snabbhet för spel eller andra extra finesser, men då jag vill ha den bästa kameran blir det i alla fall väldigt dyrt.
Funderar också på en telefon med mindre skärm för att hindra mig själv från att skrolla för mycket, men ändå kunna göra viktiga saker vid behov. En del kör ju Nokias gamla serie, men jag vill ha en smartmobil. Kameran tänker jag att jag använder för att ta bra bilder, men titta gör jag sedan på datorn eller tv:n.
Vill egentligen ha en telefon för att ringa/sms, whatsapp/Messenger, lyssna på musik (mycket lokallagrat), radio (SR:s app) och ljudböcker, fotografera, vid akuta behov kolla upp saker på nätet, som tidtabeller, vädret m.m., läsa/svara på ett viktigt mejl (t.ex om uppdrag), föra över pengar, köpa biljetter, bankid m.m. Brukar använda mobilen som fjärkontroll för netflix, svt m.m. till chromecast på tv:n.
Några tips på mindre smartmobil med liten skärm, men en av de bättre kamerorna, som har optisk zoom och framförallt tar bra bilder i sämre ljusförhållanden?
Fast inte riktigt samma sak.
Du får 80 gb surf för 255kr i månaden. (Går nog inte hitta ett bättre pris på marknaden)
Dessutom får du IPhone 16 för 8784kr.
Ordinarie pris på den är 11 495kr.
Vill du ha iPhone 16 pro så erbjuder comviq den för 11 664kr.
Ordinarie pris på den är 14 490kr
Skulle säga det är riktigt bra erbjudande.