Jag kör bara Google-appar på min iPhone. ![]()
Maps gmail kalender Keep osv
Ungefär lika skoj som att emulera NES- eller Amiga-spel på en PC ![]()
Jag har inte sagt att du kan köra Android-appar på iPhone
Nej, du påstod att iPhone är mer öppet, vilket är fel. Du kan alltså till och med köra iOS appar på Android, installera ett alternativt OS (jag kör CalyxOS), eller roota telefonen och göra i princip vad du vill.
Det är ju just det som skiljer de åt.
iPhone är ett fantastiskt koncept direkt ur lådan. Det funkar är snyggt och snabbt. Men inte särskilt anpassningsbart. För majoriteten av befolkningen är detta den bästa lösningen, bevisligen (bortsett från prislappen).
Android är fantastiskt anpassningsbart där du har alla möjligheter i världen. Men på bekostnaden av buggar och krångligt upplägg för en nybörjare. Oavsett hur mycket hårdvara de trycker in i dessa telefoner, så offras mycket för det öppna operativsystemet.
Det är två helt olika koncept som passar alla olika bra. Jag har använt båda i många år och enligt mig är IPhone helt oslagbara i sitt kompletta och fullständiga paket. Men jag förstår dem som vill ha en billigare telefon, ”med mer hårdvaraprestanda” och som är anpassningsbar.
Det är som att diskutera vilken pastarätt som är bäst.
Om man är någon som vill installera alternativa operativsystem på sin telefon är naturligtvis inte Apple rätt val. Antagligen kör du Linux på din dator också?
Sen påstod jag inte att iPhone är mer öppet.
”Så iOS ger dig faktiskt mer frihet då Apples appar inte finns på Android.”
Men frågan är vad TS är ute efter
Har haft två olika Xiaomi under 5 år. Dom har presterat riktigt bra. Innan dessa avverkade jag tre Samsung.
Nu blev det en ny Samsung S24+ förra veckan när det var lite kampanj. Jag vill bara ha en stabil mobil med bra skärm och bra batteritid. Det är för- och nackdelar med alla.
Jag använder mobilen hela tiden och kommer att byta om två år, så är det bara.
Som iPhone-användare tittar jag ofta avundsjukt på den fina hårdvaran som finns att välja på för Android-användare.
Men för mig har det slutat med att jag hellre har:
- System- och säkerhetsuppdateringar JÄTTELÄNGE
- Automatisk inbyggd backup som möjliggör full återställning av telefonen till samma eller annan iphone/ipad utan att något tappas bort.
Jag har inte haft samma flyt med min Xiaomi hade bara Sony innan det var en mycket bättre mobil eller mjukvara åtminstone. Google och Samsung ska väl ha rätt många år med uppdateringar, 7 för Google säger dom. Jag spelar aldrig på mobilen men däremot så vill jag gärna ha en bra kamera och snabbladdning ![]()
Pixel och Googles uppdaterar nu lurarna i 7 år.
En sån återställningsfunktion har funnits länge till Android
Värt att notera iom att du kört Sony innan är att Samsung ger en ganska annorlunda upplevelse.
Hade själv Sony-telefoner 2014-2022 (fyra olika), dessförinnan olika HTC och Samsung. För varje telefon (och större mjukvaruuppdatering) från Sony försvann det Sonyappar och egna pålägg, och blev ett mer “rent” Androidsystem. Givetvis förutsatte jag att Samsung gått samma väg under de år jag haft Sonytelefoner, men de har snarare gjort tvärtom och har egna appar och ändringar i systemet i ännu större utsträckning än för 10+ år sedan.
Därav tror jag det kan vara värt att testa av en Samsung och se vad du tycker om deras modifieringar, innan du bestämmer dig för en. Annars är nog Pixeltelefonerna lika Sonys upplevelsemässigt, fast med betydligt bättre uppdateringshorisont.
Med det sagt blir nog mitt eget val i höst mellan Sony och iPhone. Lycka till och hoppas du blir nöjd med vad än du väljer
!
Öppet, frihet. Potato, potato.
Ingen seriös argumenterar för att iPhone är mer fritt än Android, det är bara absurt.
För normala människor ger iPhone möjlighet att fritt välja Apples, Googles, Microsofts appar. På Android har du Google och Microsoft, inte Apples.
Båda erbjuder ett brett utbud av appar från andra än de tre drakarna.
Det är och var i detta kontext min kommentar skedde, inte i nån OSS-kontext av öppenhet.
Själv föredrar jag iPhone då jag vill ha något som bara fungerar och gör det en längre tid. Android-telefonerna man haft via jobb har funkat för det mesta men definitivt inte i nivå med iPhone. De orkar inte heller hänga med lika länge som de iPhones jag haft privat gör.
Vi utrangerade också en Xiaomi M10 av samma orsak. Vi har Samsung Axx numera. Funkar fint och helt annan prslapp än på flaggskeppet du nämnde.
Inte bara jag då som har problem med m10, men nu har jag lärt mig alla buggar
men är trött på det. Har också kollat lite på A serien
Stämmer in i skaran, gillar pixel på Android sidan. Har nu en pixel 7a, den ingick i abonnemanget som kan ändå tänkte binda (ville ha mer surf) 235/mån, men finns att köpa lös för 4000. Finns inget jag saknar/skulle vilja ha bättre.
Android och IOS är båda mycket säkra operativsystem. Det är en myt att IOS har mindre bugg och högre säkerhet. Både Samsung och Google Pixel är väldigt säkra mobiler. Google Pixel är en mer ren Android upplevelse och närmare IOS medan Samsung har alla inställningar du behöver.
Jag skulle dock undvika kinalurar och Sony
Så då är frågan om du är i Apples ekosystem eller i Microsoft/ Google/ Android ekosystem.
Har du iPad och Mac så hade jag gått på en iPhone men har du Windows PC tex Onedrive/ 365 och Googles mm tjänster så är nog en Android att föredra.
Både Samsungs flaggskepp och Google Pixel har numera många års säkerhetsuppdateringar så de håller sig säkra
Personligen gillar jag Samsung och har haft dessa utan problem i över tio år nu. Men när One UI kom så var det verkligen ett lyft. Många funktioner går från Samsung till grunden i Android och Pixel
Vill du sedan ha AI så finns det bara Samsung och Google lurar
Har inte haft iPhone sen iphone 4 sen dess har det varit mestadels Sony men lutar mest åt Samsung eller Pixel
Hoppas på att Pixel 9 kommer med bättre snabbladdare