AI-slask och sökmotoroptimering: En mardröm för konsumenterna?

Tänke höra om någon har tips eller erfarenheter gällande följande problem:

Skulle köpa en sak för ett tag sedan, och eftersom jag inte var så insatt i produktkategorin försökte jag googla lite recensioner och tips. Men det är bannemig helt omöjligt att hitta bra recensioner och dylikt!

Alla resultat är i princip från helt okända sidor med bra sökmotoroptimisering, där innehållet är samma spam på alla domäner. Jag misstänker att brödtext som inte bara är saxad direkt från produktbeskrivningar är AI-slask, för formuleringarna framstår helt klart som det.

Jag vill minnas att man förr kunde googla recensioner och få rätt hyfsade resultat. Har vi nått Dead Consumer Internet? Är det bara forum och personliga rekommendationer från människor som gäller?

Vill förtydliga att det alltså inte är bara google (kör även DuckDuckGo), och att det inte rör sig om de vanliga adsen. Varför ska man betala för google ads när man kan skapa 300 sökoptimerade domäner med låtsasrecensioner själv?

4 gillningar

SEO (search engine optimization) har förstört sökmotorer i typ 10 år.
Och fejkrecensioner på t.ex. Amazon har också föstört i typ 10 år.

Brukar funka bra att söka reviews på youtube. Bara att klicka på större kanaler som försöker ge generella bra råd.

(och akta sig för ambitiösa nybörjare på youtube som döljer sina reklamsamarbeten för att bli en rik influencer så snabbt som möjligt)

3 gillningar

Det är ett jätteproblem. Man får gå tillbaka till gammelmedia som t.ex. Råd och Rön där man får betala för tester, men det lönar ju sig främst för dyrare grejer som t.ex. vitvaror.

4 gillningar

Jo youtube funkar ju, men är lite osäker att även där kommer det slaskifieras. Videogenereringar, AI-agenter, och talsynteser blir ju bättre och bättre så även där finns ju risk.

Dessutom ogillar jag ofta formatet video, svårt att hitta den information som är viktig för en själv utan bra tidsstämplar

Ja. Förtroende lär bli viktigare och viktigare.

I just mitt fal rörde det sig inte ett stort inköp utan lite mer nichat. Då blir det genast svårare

Absolut, visst kommer det hända. Inget format är säker när det finns pengar att tjäna att fula sig. Men jag tycker att YouTube än så länge funkar rätt så bra för ändamålet.

Ett annat bra format är att gå in på en subreddit och fråga, då brukar entusiastiska personer ge väldigt bra råd. Och det finns över 100k subreddits, så finns alltid nån som är bra för alla konsumenter.

1 gillning

Skulle vara kul med exempel på produkter du haft svårt att hitta relevanta recensioner om?

Jag använder AI mer och mer då jag upplever att det är väldigt svårt att hitta enkla fakta om framförallt begagnade produkter. Säg att jag ska köpa en 10 år gammal tv och undrar vad den väger, man kanske googlar tv-modellen och sökresultatet finns kvar i Google men när man sedan klickar på den pekas man om till t ex helt andra modeller mm.

Jag brukar använda prisjakt, problemet där är att det ibland finns likadana produkter som är indexerade flera gånger mm

1 gillning

I mitt exempel var det vegetabiliskt proteinpulver (finns ju en tråd här på forumet, passande!).

Teknikprylar kan också vara knepigt, speciellt om man kollar på en specifik modell av laptops (jag vill ofta kunna köra Linux på dem utan en massa problem).

Mitt problem är också att ibland är inte alla produkter som nämns på forum/subreddits m.m. tillgängliga i Sverige, eller så har Sverige ett bättre alternativ. Då blir det mycke slask som säger samma sak på svenska…

Vissa typer av produkter brukar gå att hitta hyfsade recensioner om man snokar lite, ffa på YouTube, tex vitvaror. Men vissa produkter är helt omöjliga, kosttillskott är ett sådant exempel. Det går bara inte att hitta trovärdiga källor.

2 gillningar

Köper jag ngt över ca 2k SEK, inte har koll, och det finns test på råd och rön, så köper jag oftast det testet.

3 gillningar

@ginger Prövat att titta bland butiker och recensioner på ställen som Prisjakt?

Generellt brukar jag se på recensioner, och i många fall är de hjälpsamma. Men om man inte har en aning är det ju svårt att veta var man ska börja. Vill undvika att varje köp blir en omständig övning i källkritik.

Recensioner med stjärnor är ju också galet. Ta proteinpulver till exempel, såhär kan en recension se ut:

“Tycker att det luktar som brända bildäck, löser sig inte i vatten, och smakar äckligt. Men mycket protein för pengarna, 4/5 stjärnor”

och så är det 180 recensioner med snitt 4/5 stjärnor. Och då ska man också lita på att nätbutiker inte fifflar med recensioner, eller att recensionerna är fejk de också

3 gillningar

Kan hålla med om att just proteinpulver är en total djungel. Det slutar ofta med att man får pröva sig fram innan man köper på sig av ett visst märke.

1 gillning

Då är det bara att göra en tråd på r/veganfitness, finns massvis med trådar typ https://www.reddit.com/r/veganfitness/comments/1cqazh6/vegetarian_vegan_protein_powder/ och https://www.reddit.com/r/veganfitness/comments/16ru0bn/actually_tasty_vegan_protein/?show=original.

Och också göra en tråd på klassiska r/sweden eller r/Asksweddit. Typ som https://www.reddit.com/r/sweden/comments/15kciru/bra_vegetabiliskt_proteinpulver/

Sen medan internet jobbar så går man till gymmet eller storhandlar.
Lagomt till man kommer tillbaka så brukar det finnas många bra svar, och svar som man kan ge följdfrågor till.

1 gillning

Har egentligen inget att tillägga förutom +1 på att Alphabet förefaller ha gått varvet runt och och gjort sökmotorn obsolet genom att optimera mot annonser och jakt att hitta rätt svar direkt och på “rätt språk”.

Jag tycker dessutom många träffar automatiskt översätts från orginalspråket, mycket av en persons faktiska åsikt eller bedömning försvinner i översättningen…

Vi blir istället outsourcade att faktagranska AI svar och att förlita oss på dess svar…

Problematiskt för mig som oftast “kan själv” och föredrar ofiltrerat för att tänka själv.

Kan man opta ut?

4 gillningar

Jag har aldrig förstått jobb som typ ”musikerkritiker” ”kulturkritiker” osv då jag menar att det räcker väl med vad den faktiskt publiken tycker.

Men med internetrecensioner ser man att många gör fel, t ex ger en produkt 1 stjärna pga ”strul med leverans” eller dylikt som inte har något med produkten att göra.

1 gillning

Du kan opt-out från AI-sammanfattningar i nuläget genom att lägga till udm=14 som parameter i URL:en iallafall: https://udm14.org/

1 gillning

Jag har bytt sökmotor till Kagi, som jag betalar för. Skönt att slippa annonserna. Jag vet inte ännu om den ger bättre recensioner men den ger i alla fall inte sämre svar än Google.

1 gillning

Jag har också haft Kagi i närmare ett halvår nu och jag längtar inte tillbaka till Google. Smidigt att man får tillgång till en massa olika AI-modeller också om man väljer det dyraste abonnemanget.

2 gillningar