Börjar på allvar bli orolig över EU:s regleringar

Japan klassas som en global ekonomisk stormakt men visst, om du enbart jämför med Kina och Ryssland utöver USA finns det ju en poäng.

USA reglerar på delstatsnivå. Kolla exempelvis på California Consumer Privacy Act (CCPA) och California Privacy Rights Act (CPRA). Andra delstater har lagar som bygger på CCPA. Det finns regleringar på federal nivå med om du gräver vidare.

1 gillning

Fast det är inte frågan om en eller annan liten digital funktion. Nu är vi utestängda från OpenIA:s senaste tillägg. EU ligger redan långt efter i AI-racet. EU ligger också långt efter i cloud-computing-racet. Företag jag jobbar för försöker som bäst flytta hem tjänster som nu host:as i AWS och/eller Google, och det är inte lätt, eller ens möjligt i vissa fall, att hitta europeiska motsvarigheter som är ens i närheten av lika bra.

Jag är orolig för att svaret på alla krav och regleringar från EU-håll inte kommer vara att anpassning från leverantörerna, utan att istället bara utestänga europeiska företag från teknik EU inte riktigt har någon motsvarighet till, vilket i så fall riskera bli en enorm konkurrensnackdel.

1 gillning

Fast du har t ex fallet med GB:s BigPack, där de utan någon ändring eller upplysning egentligen någonstans förutom att läsa det finstilta, bytte från riktig (nåja, men nästan i alla fall) glass till ärtsörja. I det fallet är det ren vilseledning av konsument.

Nu är det ju så att man förbjuder ord som “vegokorv” och “vegoburgare”, kött har det mig veterligen aldrig fått stå om det inte innehåller kött.

Korv är enligt mig en form på mat, på samma sätt som bollar kan vara fotbollar, basketbollar etc.

Känns som det enda denna lagstiftningen gynnar är de som vill sälja just köttkorv.

2 gillningar

Ja GB gjorde en ordentlig miss. De borde tydligt deklarerat på förpackningen att den nu är vegansk – vilket alla veganska och vegetariska korvar, burgare och bollar redan gör.

Men som du också skriver. BigPack var knappast värd att kallas glass innan ändringen heller.

Jag förstår dig Rydan och du är ju mitt i detta nu. Men det ligger en hel del i att Vinlands texmexbolag också målar upp det som meckigare än vad det är för att de vill ha ett frikort på marknaden. Så ser åtminstone jag det.

Den europeiska marknaden är fortfarande enorm. Vi får inte glömma det.

Och jag är säker på att amerikanska och kinesiska bolag gladeligen säljer sina produkter till den när de kan konkurrera ut de europeiska motsvarigheterna p g a till gång till bättre teknik.

Jag absolut inte någon fantast av inlåsning i amerikansk eller kinesisk teknik. Trump m fl har varit ett ganska bryskt uppvaknande för många i tekniksvängen, och många gör just nu sitt bästa för att krishantera och flytta hem tjänster och teknik. Men det är lite där vi är just nu, och jag är inte säker på att neka tillgång till den tekniken kommer göra EU mer framgångsrikt.

Sen kan jag givetvis tycka att världen skulle vara bättre om alla kunde hjälpas åt och vara lite schyssta mot varandra, vilket faktiskt är en mycket framgångsrik strategi inom kapitalism också. Men sen kommer världens alla Trumps å Putins å kissar på paraden… :unamused_face:

3 gillningar

Har ni testat VPN? Har inte testat själv, men jag har hört av andra att ChatGPT Apps funkar med VPN. Då kanske EU lagstiftning inte är någon begränsning? Eller?

Som enskild användare funkar det, precis som du kan ha ett icke-EU-iCloud-konto.

Men det är svårt att sälja produkter/saas-tjänster om det kräver att alla köpare också ska ha ett VPN.