Nog dax för jänkarna att hålla samövning med Sve, Dk, Ty och skicka ett av deras hangarfartyg med sitt entourage. Borde vara ganska avskräckande så inte Putin klär upp Östersjön med hela sin flotta.
Låter väldigt komplicerat för Ryssland att ta sig dit och göra en sån operation. Mina pengar ligger på USA.
Du är la kul. Du har missat ryssarnas ”lilla” flotta baserad i Sankt Petersburg som inkluderar ubåt(ar)? ![]()
Nja, men man får väl hoppas att vi har nån koll på vattnen i Östersjön? Kanske vi inte har det, i så fall borde vi vara oroliga över det tycker jag
Enligt SVT har tydligen CIA varnat Tyskland för eventuell attack mot ledningarna.
Vilken soppa detta är.
Hur kan man inte ha bättre bevakning av så pass viktig infrastruktur.
Denna sabotage-operation kan ju planerats i åratal. Tror inte det räcker att titta på lite satelitbilder så att säga 
Var inte båda avstängda utan plan på att tas i bruk igen?
Ja så lite märkligt är det
Om ryssarna ville sätta press på Europa genom det här så har det väl snarare fått motsatt effekt. Kanske ryssarna inte var kapabla att räkna ut det och gjorde det ändå. Eller så var det kanske någon annan som gjorde det?
Det har vi inte och det är vi… tänker jag.
Slår man upp ”False flag operation” på nätet i framtiden tror jag vi hittar bilder på bubblande vatten i Östersjön. Men som sagt, det är ren spekulation.
Håller med om att det är nära, men nära betyder inte okomplicerat. Men kommentaren var kanske inte riktad till det jag skrev?
Det mest sannolika är att Ryssland ligger bakom det hela. Det här kan ses som det slutgiltiga beviset för att hela Nordstream-projektet varit motiverat av helt andra faktorer än de frihandelsideal som EU försökt driva. Nordstream är ett instrument för att skapa inflytande över EU-länderna. Genom det här agerandet ökar oron, kaoset och gaspriserna.
Vi behöver också komma ihåg att Ryssland blir mer och mer desperat och villiga att ta till olika medel.
Det är ändå i vatten där det finns många länders territorier och det är nära infrastruktur som man vill hoppas har nån hyfsat bra sensor på sig. Lägg därtill att det är krigstider. Men du kan definitivt ha rätt. Svårt att veta dock.
Det är vad jag tror, men naturligtvis är det ren spekulation från min sida.
Man kan även tänka på att USA skulle gärna sälja stora mängder dyrare naturgas till Europa så de har väl ett visst egenintresse i att Ryssland inte kan exportera via NS1/2 framöver. Men USA har väl aldrig involverat sig i konflikter för att gynna sina ekonomiska intressen tidigare… ![]()
Det finns nog tyvärr en tanke bakom detta. Men vi normala människor ser ju inte det,vi kan bara gissa vad som kommer av detta sabotage.
Både NATO och Ryssland har full koll på ledningarna. Kan inte tänka mig nåt annat. Vad har man annars en flotta till i Östersjön?
Seismologerna har redan kunnat säga att det är en explosion och statscheferna har sagt “sabotage”. De vet för att vår militär vet.
Om alla vet så utesluter det alla länder (med förmågan) utom Ryssland. Bara Ryssland som möjligtvis kan ha något att vinna på detta. Förmodligen genom att ta på sig offerkofta eller att det är en styrkedemonstration ( vilket man desperat behöver i dagsläget)
Förvånad att ingen beskyllt miljömupparna/ Greenpeace än 
Tänk om det är Tyskland själva för att slippa sitta i tuff sits med en utpressare? 
Finns på Flashback… 
Att miljömupparna ligger bakom alltså.
Här är en intressant och lite “jobbig” tråd på twitter på tjeckiska, men den går att översätta i varje tweet:
Ledtråd och förmodligen anledningen till att man tar detta på så stort allvar. Det finns fler ledningar mellan olika västländer som skulle ställa till det ganska mycket om de klipps.
Kort videosnutt där Biden pratar om att intetgöra Nordstream. Mysig gubbe…
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0dyMzgLDaXPQac6eCPym9sDJWQxynkXidrvwhT3ydVvTiFtSKVvdGJQ6hVSC1VJCal&id=557759093