Ja det går ofantligt många kablar och rör på havsbotten som säkerställer vår livstil och våra förmågor. Länken nedan visar grafiskt kablarna för naturgas respektive flytande gas. Lägg därtill alla kablar för internet och andra viktiga handelsvaror.
Det var min första tanke men tror inte dessa grupper har förmåga att genomföra något i denna stilen.
Jag tror det handlar om att visa att man kan komma in så nära och djupt in i vårt närområde och utföra attentat.
Hade Ryssland velat klippa rören, så hade de kunnat göra det mkt närmare Ryssland.
Det är skrämselpropaganda och eventuellt att stoppa upp båttrafik till Östersjön inför ett större angrepp mot Ukraina eller Nato.
Ryssarna vill ha en förevändning för att placera ut krigsskepp i Östersjön
Vilka krigskepp då? Moskva? 
Ryssland saknar kapacitet att utföra ett tvåfrontskrig, knappast ens ett ettfrontskrig.
Det är ren assymetrisk krigföring, stöka som f-n och blåneka.
Frågan är hur man skall skydda befintlig infrastruktur. Det räcker man slår ut lite så är det kaos.
Jag är övertygad om att vi kan förvänta oss fler sabotage, tom på svensk mark.
Mitt råd är att se över beredskap mot strömavbrott och vattenförsörjningsproblem. Det är krisläge nu.
När väl dessa gympaskorförsedda pågar har tagit sig fram till Östersjöns strand är det nog inte många kvar, resten blir utmärkta måltavlor på deras färd mot Gotland.
Det skulle förvåna mig om de ens lyckas ta sig fram till Izium… det lär bli en hel del benbrott, skott i foten och rena deserteringar på vägen.
/H
Hehe, vad har du rökt? Samma som Putin? Trupperna nu kan inte ens traska över till grannlandet. Föga troligt de tar sig över Östersjön :). Och vad ska han till Gotland att göra? De-viking-ify? 
Ingenting skulle förvåna mig ärligt talat. Tror inte heller det är en självklarhet för omvärlden att hjälpa oss.
Tycker ändå inte man ska ta lätt på det här. Rätt vad det är kanske kina&nordkorea ger sig in med ryssland också, vem vet.
Har inte rökt någonting. Är orolig för framtiden 
Får ju hoppas 
Hjälper inte att Ryska reservister tränar med östersjöflottan i Königsberg. Tror ändå ditt scenario är osannolikt. Dock borde vi vara beredda på allt vad gäller Ryssland.
Orolig för vad? This to shall pass…
Läs MSBs folder. Gör en fysisk prepping med rimliga förutsättningar.
Ekonomisk prepping finns det väl beskrivet i Avsnitt 269. Det går att applicera på detta också.
Ekonomi vinner krig. EUs ekonomi var 50 ggr större än Rysslands. Nu vet jag inte riktigt förhållandet…
Keep calm and carry on.
Orolig för att det kommer eskalera tills det är 3e världskriget. Kärnvapen m.m. Får hoppas putin mördas av sin krets först, eller avsätts av folket.
Sannolikheten är inte hög, men då konsekvensen är extremt hög är risken naturligtvis inte försumbar.
Jag säger som Sting, The russians love their children to.
Den ryska militärledningen vet vad som händer om de eskalerar nukelärt gentemot NATO eller associerade länder och även om Putin trycker på knappen skall ordern effektueras.
Mitt råd är att undvika kvällstidningar och liknande, då de vet vad som säljer.
Ett stort antal unga ryska tystlåtna män flyger in i Finland, Sverige & övriga Europa (se Anders Åslunds inlägg x.com). För att undvika att bli inkallade? Kanske. Om man var lite konspiratoriskt lagd vore en ‘misslyckad’ mobilisering i Ryssland ett smart sätt att låta ett stort antal agenter ‘fly’ landet och verkställa planerade aktiviteter.
Kartläggningen av skyddsobjekt och kärnkraftverk skedde med drönare av ‘turister’ i vintras och kanske även tidigare, nu är det snart dags för genomförandet som leder till kaos på riktigt. Lägg fokus nu på att se till att säkerheten kring svensk infrastruktur är hög. Fysisk avsökning av anläggningar & närområden, ökad bevakning, öva krishantering, testa backupsystem och vad det nu kan vara. Som individ skadar det inte att se över sin hemmaberedskap.
Hoppas jag har fel och det bara är upplägget i en spännande bok! ![]()
Ärligt talat så känns det mest som ett budskap, “Jaha behöver ni inte oss, nej men då behöver vi inte er heller.”
Precis så. Jag ska rotera vattendunkarna, fyller på förråden igen och aldrig under halv tank i bilen. Ved finns och likaså t-röd till spritköket.
Om man lägger undan tesen om att Ryssland agerar som en ren terroristorganisation, vad förväntas man åstadkomma genom att sabotera diverse anläggningar i Sverige, eller för den delen invadera Gotland? Hämnd för förlusterna man ådrog sig i kriget mot Sverige för flera hundra år sedan?
Nej, Ryssland är en ekonomisk pyttestat, som är ytterligare försvagad av många års korruption. Man vill slå sig för bröstet och låtsas man är större än vad man är i hopp om att skrämmas. Ukraina har synat den ryska armén på slagfältet, och den var inte mycket att hänga i julgranen. Däremot har Ryssland lyckats bryta mot fler av krigets lagar än vad man kan räkna upp, utan att på något sätt visat någon framgång på slagfältet.
Jag är inte orolig, det är en tidsfråga innan Putin trillar ner för en trappa eller liknande, då alla hans kompisar med mycket pengar helt enkelt tröttnar. De flesta vill antagligen bara ha ett slut på eländet.
Man ska inte låta sig skrämmas i onödan.
/H
Det är den psykologiska biten, att demonstrativt straffa tyskarnas hopp om att det löser sig och blir en billig varm vinter.
Gaskranen var redan stängd, det är den psykologiska krigföringen.
Jag hoppas såklart du har rätt, men jag tror samtidigt inte att vi ska vara naiva. I detta scenario så tror jag inte Putin planerar en invasion, utan precis vad du säger, agera som en terroriststat med syfte att skapa kaos och försvaga väst på alla möjliga sätt. Detta för att få bättre möjlighet att härja fritt inom ‘sin’ intressesfär. Han har redan brännt alla broar med väst och har inget att förlora.
Intressant teori. Samtidigt har de väl inget emot att gaspriserna höjs för EU.