Verkligen, framförallt de konservativa republikanerna som överger sina konservativa värderingar helt och hållet till förmån för revolutionär fundamentalism.
Rätt i sak men nu är det var det är och man måste kunna fokusera på två saker samtidigt; liberalisera marknaden i Sverige och EU samtidigt som man kraft rustar upp försvaret och stärker demokratin för att kunna ta över dessa roller från USA när de självmant verkar vilja överge dessa saker.
Sådana som dig är så ofantligt tröttsamma. Har du något produktivt och konstruktivt att bidra med eller är det bara raljerande och “höhö, vad var det jag sa?”.
Jag gillar inte allt trams och alla låtsasproblem man fokuserat på i Sverige senaste årtiondena. Detta samtidigt som man försummat statens huvuduppgifter. Men nu är det som det är och vill man sina medmänniskor och Sverige väl så släpper man det raljanta tankesättet och bidrar till att lösa problemen idag oavsett vems fel det är eller hur rätt man haft i sina spådomar.
Det är som filmen ”The Wave” som man fick se i skolan på 80-talet. The Wave (1981 film) - Wikipedia
Samtidigt får man ha med sig att trollfabriker är ett fortsatt problem - gå in på Fox News kommentarsfält på olika sociala medier så ser du. Vidare är det ofta ett fåtal skräniga individer som drivs av olika syften; påverkansarbete, gillar att säga emot för sakens skull, tycker genuint att allt som händer är okej och så vidare. Det är inte representativt för verkligenheten. Se bara vilka här inne som återkommande propagerar för det som sker idag.
Självklart skall danskarna kolonialisera Grönland precis som britterna med Indien.
Vill man Grönlänningarnas bästa eller hatar man bara Trump?
Danskarnas förfäder var faktiskt på Grönland före grönlänningarna kom dit och koloniserade ![]()
Nu kanske man skall fråga grönlänningarna vad de tycker om att bli invaderade av USA när de fått självständighet. De är inte för det till en överväldigande majoritet.
Nej, Dorsetfolket kom till norra Grönland redan 100-200 år före norrmännen hoppade vidare från Island till södra Grönland på 1000-1100 talet, de förvann sedan men andra folkslag kom och gick däremot på Grönland. Vikingarnas bosättningar försvann och återkom inte fram emot 1300 talet.
Grönlänningarna härstammar inte från Dorset.
Det väcker frågan; vad tycker du att alla europeiska ättlingar i USA ska göra gentemot ursprungsbefolkningen? Ska de äntligen få rätten till sitt egna land också? Eller mindre påtagligt; när ska Hawaii bli självständigt?
Grönland har tillhört Danmark/Norge sedan vikingatiden, dvs en sådär 3 ggr längre än USA ens i existerat.
Hoppas verkligen att detta är sarkasm…
Två fel gör inte ett rätt och Grönnlänningarna själva borde ju bestämma, inte Trump.
Eller älskar du bara Trump?
Det skrev jag inte heller.
Jag tror snarare du hatar tanken på att drömmen om ett Soviet 2.0 går i kras om USA får ökat inflytande över Grönland och EU stärker sitt försvar, sin industri och sina kulturella rötter.
Mycket fascinerande hur du drar den slutsatsen efter mina starkt anti-Ryssland och anti-Trump kommentarer…
Fast hur mycket konkret har det kommit ur allt detta hittills? Ja han har infört tullar, 1 dag än så länge och de signalerar redan att de ska bort. Vid första tillfället tog han bort det innan det ens infördes. Ja han har blockerat stöd till Ukraina, också det en dag och de signalerar redan att det ska bort. Även det andra du nämner så vill han ju gärna framstå som handlingskraftig och radikal men juryn är fortfarande ute om huruvida det också är signalpolitik/förhandling eller ej. Obs jag tycker lika illa om Trump (& Musk) som vem som helst ![]()
I tillägg har han ju fått ut väldigt lite av det hittills. När tullarna begav sig förra vändan drog han tillbaks det efter att Kanada & Mexiko ställt ut ett par soldater längs gränsen. De hade USA bara kunnat fråga om så hade de gjort det. så hade de dessutom sluppit förstöra USA’s rykte i västvärlden. För mig framstår det mer som ett skådespel för att få en snabb och enkel “vinst” och verka handlingskraftig… Samma med Ukraina
Håller med dig.
Tycker dock att det får helt motsatt effekt då han projecerar svaghet och att han allmänt beter sig som ett barn.
Hade varit mer okej med det om det bara handlat om signalpolitik, dvs bara hot om att göra sakerna, inte att faktiskt sätta in dem och som i Ukrainas fall nu direkt kommer göra att många människor dör.
Själv börjar jag starkt fundera på politisk risk i att vara investerad i USA när Trump fortsätter skruva upp sin retorik om att ta över både Grönland och Kanada.
Vid krig så lär väl man riskera att få sina tillgångar beslagtagna? Hur ser ni andra på dessa risker? Får mig ärligt talat att vilja bortgå från marknadsvikt och minska mitt innehav i usa…
Jag gör skillnad på ord och handling, sak och person.
Du slår i praktiken ner tanken på fungerande energisystem, terroristfri befolkning, stark industri och starkt försvar samt att Grönlands territorialvatten skulle må bra av att hårdbevakas av ett västland.
Hur kan det komma sig - om du nu inte vill bana väg åt framtida invasioner österifrån?