Fun fact: TSMC är idag helt beroende av fotolitografimaskiner från nederländska ASML. ASML är faktiskt det enda företaget i världen som idag tillverkar de avancerade EUV-litografimaskinerna som krävs för produktion av de allra mest avancerade chipsen.
Intressant. Borde inte ASML ha dragits med i kursuppgången (AI-racet) alá NVIDIA?
Varken nederländska eller amerikanske ASML har gått speciellt starkt sista 3 åren.
Vi såg bevis på hans skicklighet i dealmaking i live sändning alldeles nyligen…
Vanliga människor uppfattar ofta politiker som dumma.
Ofta tror vanliga människor att de har lösningen på politiska problem som politikerna inte förstår.
Den vetenskapliga förklaringen är att man som vanlig människa inte har särskilt bra kunskap varken om problemen politikerna ska lösa eller situationerna de befinner sig i. Det är en sorts Dunning-Kruger-effekt.
Men visst, halva USA tycker att demokratenes kandidater var idioter, andra halvan att republikernas var idioter. Fråga er om ni verkligen tror att det är sannolikt att dessa kandidater, inkl. Trump som tagits fram för att leda ett land är idioter? Eller kan det vara ni som tar miste.
Historiskt finns det väl exempel på demokratisk framröstad ledare som visat sig vara en dåre.
Hitler, Mussolini, och Putin är ett par exempel.
Kan rekommendera boken “The cult of Trump”, som också går igenom den typ av hjärntvätt som man blir utsatt av i kulter.
Den vetenskapliga förklaringen där man likställer pengar och makt med intelligens och kompetens är att det är en sorts appeal to authority där man inte tar med tur i beräkningen.
(Trump föddes som dollarmiljardär men lyckades ändå gå bankrutt 6 gånger och blev räddad av ryska pengar, för att sedan användas av fundamentalister som språngbräda till Vita huset.)
Hej @nisse1!
Min kommentar var främst tänkt som en intressant sidoobservation om TSMC, även om den inte direkt besvarade din frågan om investeringsalternativ utanför USA. ![]()
Du har helt rätt i att varken ASML eller TSMC har upplevt samma explosiva börsutveckling som NVIDIA. Fram till för ungefär ett halvår sedan följde ASML och TSMC en relativt likartad utvecklingskurva, men därefter har ASML presterat märkbart sämre på börsen.
ASML har varit uppe och nosat på 800% sen 2017. Tappat på senare tid när AI fick sig en törn.
Det man måste tänka på är att ASML är världsledande inom sitt område, nästan på ett monopolaktigt sätt. De kan inte växa hur mycket som helst. Detta begränsar hur mycket aktiekursen kan stiga.
Även om det kommer ny tillverkningsteknik så byts inte alla maskiner ut, utan man lägger till nya som ska tillverka de allra bästa chippen. Alla andra maskiner tillverkar chips för de lägre segmenten.
Jag förstår verkligen inte hur man kan uppfatta Trump som intelligent, än mindre “extremt intelligent”.
Titta till exempel på hela videon från mötet med Zelenskyj. Trump väljer att lyfta fram att han vann valet stort. Han attackerar tidigare amerikanska presidenter och beskriver dem som inkompetenta. Han ger komplimanger till reportrar med softball-frågor och kallar frågor som är det minsta kritiska för idiotiska. För mig ger han intrycket av en person som är extremt självupptagen snarare än extremt intelligent.
Jämför detta med Vance, som representerar samma politik som Trump men ger ett intryck av att vara någorlunda intelligent. Sedan var det ju Vance som startade bråket så jag skulle säga att han gjorde mer skada än Trump. Men tittar man bara på vem som framstår som mest intelligent är det en enorm skillnad mellan Trump och Vance, till Vances fördel.
Om vanliga människor inte förstår sig på vad som krävs av politiker, varför tror du vanliga människor skulle vara bra på att välja rätt politiker? ![]()
Politiker är beroende av högre tjänstemän, utredare, organiserade intressen, myndigheter osv. för att fatta bra beslut. Det är helheten som gör kompetensen.
Sparkar man stora delen av administrationen och endast lyssnar på ett fåtal vars främsta uppgift är att bekräfta presidentens egna åsikter, då kommer man per automatik fatta sämre beslut.
Jag är mycket mera rädd för en administration ledd av Vance än av Trump av exakt den här anledningen. En smart fascist skrämmer mig mer än en dum fascist.
Det som får mig att uppfatta honom som extremt intelligent är kvickheten i att levera svar som retoriskt appellerar till den amerikanska opinionen.
Hade Trump fötts i Sverige hade han nog betett och låtit väldigt annorlunda som politiker.
Du har nog fått det om bakfoten.
Hans väljarbas följer honom oavsett vad han säger. Om han säger A idag och imorgon säger han B så kommer det vara lika populärt.
Om du undrar varför det är så, läs på om kulter och kultledare.
Kompis du kan ju ens inte skilja på kult och sekt.
Ett exempel på en kultledare är en präst i svenska kyrkan. Du tänker nog på sektledare.
Ledsen att jag lät lite vass men du började ![]()
Ord har olika betydelser och det stämmer att från början så refererade kult bara till en grupp människor med ett gemensamt intresse. I dagligt bruk gör dock ingen skillnad på kult och sekt.
Men oavsett är det irrelevant för min poäng.
Ukraina verkar öppna för att vända sig till Kina för hjälp med fredsprocessen. Se klipp med Zelenskyj’s topp Andrii Yermak.
Om det inte redan nämnts så har journalisten Jojje Olsson en läsvärd artikel som berör hur Kina redan nu antas dra nytta av trumpetandet i USA. Länkarna i artikeln är också läsvärd.
Det var en intressant artikel och understryker att Kina (givetvis) flyttar fram sina postioner i världspolitiken. Som sagt, Kina spelar the long game.
Skulle vara en intressant tvist om Zelensky officiellt öppnar upp för fredsbevarande trupper från Kina i Ukraina. Om inte annat för att sätta press på Trump som troligtvis inte vill att Kina får något slags millitärt fotfäste i Europa.