Med risk för att låta korkad, men tänkte att det kunde skapa en rolig diskussion i forumet.
Vad ser ni som främsta orsaken till att ekonomin hamnat där den gjort i Sverige? Är den höga inflationen 2023 ett “post-covid” effekt eller är det mer kriget i Ukraina som legat bakom?
Vad tycker ni om de finanspolitiska åtgärderna som Svenska riksbanken gjort? Har “vi” agerat rätt utifrån de förutsättningarna som vi har/har haft?
Tycker man kan börja fråga sig hur mycket kris det egentligen är. Arbetslösheten är fortfarande inte så farlig. Räntorna och inflationen har gått upp, tråkigt, men hanterbart för de flesta. Finns mycket som tyder på att vi snart ser lättnader där.
Sedan har vi gänget där allt alltid är kris och det finns överhängande fara för att det blir ännu sämre.
Kan bli en intressant diskussion, men tror du först behöver konkretisera lite vilken del av ekonomin du menar (statsfinanserna, företagen, hushållen?), och var du tycker att den hamnat.
Både och, covid triggade både störningar i utbud samtidigt som finansiella stimulanser eldade på efterfrågan, kombinationen var starkt inflatorisk.
Rysslands invasion av Ukraina orsakade en tillfällig prisökning på energi och till viss del spannmål och konstgödsel.
Man bör fråga sig vad alternativet till de ekonomiska stimulanserna under covid skulle ha varit.
Utslagna företag och massarbetslöshet troligtvis.
Om något gjordes fel var det att inte minska på stimulanser efter det att vaccinering ledde till öppnande av samhällen världen över.
Räntehöjningarna kunde med facit på hand ha kommit något tidigare men i princip har centralbankerna agerat korrekt och efter skolboken vad gäller inflationsbekämpningen.
QE/QT är kanske också ett intressant diskussionsämne i sammanhanget.
Sverige är inte lika attraktivt att investera i som det var tidigare tänker jag. Litet land med egen skvalpvaluta som ligger 30 mil från Ryssland med sin oberäkneliga agerande mot sitt ”egna” rysktalande folk och hotande utspel mot oss. Allt starkare konservativa högervindar blåser i politiken. Populismen frodar. Sverige står för växande gängvåld utan tidigare skådad styrka. Jag köper USD tillgångar/aktier varje månad sedan några år tillbaka. Bara valutan USD är stärkt med 30% sedan jag började, borde vara glad för det men känns ändå trist. Tror svenska pesetas kommer sjunka mer tyvärr. Hade jag bott i ett annat land hade jag inte känt mig motiverad att investera i Sverige. Tror vi ska förbereda oss på en multipolär värld där västvärldens storhetstid sakta försvinner. Förhoppningsvis har vi något decennium kvar. Kanske kan AI styra upp det hela, man kan ju alltid hoppas.
Kina har pinkat in sitt revir i världen rätt bra och ser ut att fortsätta. Sen är frågan vart Indien tar vägen. Europa kan möjligtvis bli en framtida supermakt men det är den gamla utmaningen kring så många olika kulturer etc som sätter käppar i hjulet. Tänker jag…