Gyllene generationen, sitt ner och var glad | Officiella Doom & Gloom-trĂ„den 2021 đŸ€”

Enligt Valuguard (artikel i DI) ligger den genomsnittliga prisuppgÄngen pÄ villor i landet pÄ över 15% den senaste 12 mÄnaders perioden. Dvs för nÄgon som köpte villa för ett Är sedan med 15% kontantinsats Àr avkastningen 100%!?!

Hur skulle man rent konkret göra för att ens avkastning ska vara sÄ lik som möjligt och följa utvecklingen av villor i landet? (utan att sjÀlv Àga ett :sweat_smile:)

Jag förstĂ„r att det inte Ă€r lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart, men sitter hĂ€r i min hyresrĂ€tt och tycker livet Ă€r mer orĂ€ttvist Ă€n vanligt
 Framförallt kĂ€nner jag inte som min Ă€ldre kollega pĂ„stĂ„r att min generation Ă€r född med guldsked i mun
 :face_with_symbols_over_mouth:

/BigMac

2 gillningar

Nu ska jag vara lite jobbig, som jag brukar vara. Är du verkligen sĂ€ker pĂ„ att du vill ha en investering som följer utvecklingen av villor? Dessutom med en hĂ€vstĂ„ng pĂ„ över 5 gĂ„nger?

Vad innebÀr det egentligen?

1 gillning

Du mÄste ta hÀnsyn till var pengar som skapas kommer in i systemet. SÄlÀnge banker och centralbanker kan skapa pengar i tomma intet och dela ut till vissa delar av marknaden kommer de som stÄr utanför att bli blÄsta.

15% av alla sek skapades 2020, men enligt bluff-och-bog-myndigheten aka riksbanken har vi ingen inflation.

De som inte Àger tillgÄngar som pÄverkas av den höga monetÀra inflationen blir lurade upp pÄ lÀktaren. De som har hÀnger med nÀr tÄget gÄr, de som inte har stÄr kvar pÄ station.

4 gillningar

Att bedöma en investering pÄ historisk avkastning ger mig inte nÄgon spÄkula, sÄ lÄngt Àr jag med. Men med facit i hand sÄ har det ju varit en exceptionell avkastning senaste Ären.

DÀrav frÄgan, för den som inte vill/kan köpa eget, som ev sparar till ett köp, vad finns det att investera i som följer samma/liknande utveckling?

Det Àr lite som att sÀga att alla som inte köpte bitcoin 2010 Àr idioter. :slight_smile: med facit i hand kan man ju bevisa vad som helst :wink:

1 gillning

Okej, jag tror du gör det alldeles för enkelt för dig sjÀlv och resonerar delvis kÀnslomÀssigt.

Jag tÀnker att ditt resonemang kan översÀttas (om man överdriver) till:
Du vill inte ha nÄgot som följer utvecklingen pÄ villor eller ens bostadsrÀtter. Du vill ha nÄgot som gÄr upp 100% per Är med den hÀvstÄng du kan fÄ?

Är du med pĂ„ vad jag menar? :slight_smile:

Problemet hÀr Àr ju att det mesta av den avkastningen kommer ju pÄ grund av hÀvstÄng, dvs lÄn till vÀldigt fördelaktiga villkor (rÀntor i ca 1-1.5% omrÄdet, i princip inga möjligheter för banken att Äterkalla om du betalar allt i tid osv). Om man köper med 15% som insats sÄ har man en hÀvstÄng pÄ ca 6.7:1 (dvs 100%/15%) det första Äret. Mig veterligen sÄ finns det inget sÀtt att fÄ en lika hög hÀvstÄng pÄ andra investeringar till lika fördelaktiga villkor för en privatperson. HÀvstÄng pÄ vÀrdepapper Àr ju möjligt men brukar bli riktigt dyrt nÀr man gÄr över runt 1.5:1 (dvs lÀgger in 66.7% och lÄnar 33.3%).

LÄn höjer ju ocksÄ risken signifikant. Hade villapriserna gÄtt ner med -15% sÄ ligger du pÄ -100% pÄ dina pengar.

2 gillningar

Vad ger du för din hyresrÀtt och hur stor Àr den etc? Om du inte har extremt hög hyra kommer du med stor sannolikhet gÄ ekonomiskt vinnande ur detta, rÀknat frÄn denna tidpunkt (vilket Àr det enda som har nÄgon relevans), Àven om du har svÄrt att se det nu. Finns flera trÄdar pÄ forumet om detta.

Beror ju pÄ vilken Älder ni har, men pÄ vissa sÀtt har han antagligen helt rÀtt och pÄ andra omrÄden helt fel. MÄnga yngre idag har en totalt skev bild av sina förvÀntningar pÄ vad livet ska erbjuda dem, ex. intressanta, vÀlbetalda och utvecklande arbeten bara för att de med nöd och nÀppe tog sig igenom en universitetsutbildning. Samtidigt som det pÄ andra omrÄden allt blir svÄrare med livets nödtorft, som ex. bostÀder och familjebildning.

1 gillning

Detta Àr sÄ obehagligt sant och passar sÄ extremt vÀl in pÄ mig/mina vÀnner. Jag Àr ung (under 30). Född med inte bara guldsked i mun utan med guldsked med diamantinfattningar.
Har ett vÀlbetalt jobb med det jag tycker jÀttekul. Som dessutom Àr vÀldigt utvecklande. Efter att ha hankat mig genom universitetet.
Har köpt en bostadsrÀtt (för sent egentligen) som i princip har stÄtt stilla i pris sen jag köpte för ett par Är sen pÄ peaken. Men jag trivs mycket bra, trots att skicket inte Àr sÄ bra (jag har renoverat en del sjÀlv nu).

Upplever att alla andra har sÄ extrema förvÀntningar pÄ livet, hur snabbt allt ska bli perfekt och konsumerar sÄ otroligt mycket. SÄvÀl potentiella partners som vÀnner. Konsumerar och lever upp lÄngt mycket mer Àn mina förÀldrar hade rÄd med nÀr de var under 30, trots att de idag Àr gott och vÀl dollarmiljonÀrer. Mina förÀldrar fick nÀr de var smÄ dricka lÀsk 1 gÄng om Äret. DÄ en 33 cl flaska, det var vad man tyckte sig ha rÄd med. SÄ visst Àr vÄr generation född med guldsked i mun i vissa avseenden, Àven de som bor i hyresrÀtt. Men definitivt inte andra avseenden.

Seriöst kÀnner jag mig som en udda fÄgel under 30 nÀr jag inte trivs med storkonsumtion och snabba kÀnslomÀssiga kickar.

SÄ frÄgan Àr, bör alla i min generation hoppa pÄ bostadstÄget med risken att det rasar ner i en ravin under vÄr livstid? Bör vi konsumera bostÀder i den omfattningen som dagens prisutveckling har resulterat i?

6 gillningar

Du Àr en vinnare den dagen du flyttar till mindre. Annars Àr det mest bara siffror som du inte har nÄgon större nytta av.
Vandrar du uppÄt i bostadskedjan kan de stigande priserna rent av vara en nackdel.

4 gillningar

SjÀlv sÄ hoppas jag ju att nÀsta generation kommer fÄ bÀttre Àn ja. Kanske inte bara monetÀrt , utan Àven relationsmÀssigt och hÀlsomÀssigt. Finns det nÄgon som önskar nÀsta generation att det gÄr Ät helvete?

Varje generation har sina utmaningar. TÀnker att dagens generation har socialmedier redan nÀr de Àr smÄ. Mobbning nÄr hela vÀgen hem. Guldsked? NÀ, sÄnt Àr bara trams tycker jag. Gubben kunde sÀkert vÀlja och vraka mellan jobb under glada 80-talet.

SÀg att jag startar ett AB som köper och hyr ut villor. DÀr borde jag fÄ bÀttre(eller??) rÀnta Àn en privatperson och dÀrmed kunna ha en ordentlig hÀvstÄng. SÀg att mÄlet var att ligga pÄ straxt under 85% belÄning för bolaget.

För alla som haft en del i mitt bolag dom senaste Ären borde avkastningen tack vare vÀrdeuppskrivning bli fantastisk.?

Finns det ett sÄnt bolag? Missar jag nÄgot obvious?

Vad tror du bolaget fÄr betala för rÀnta pÄ en sÄdan belÄning pÄ sina tillgÄngar i form av fastigheter? Givet att det inte finns mer Àn 15% eget kapital.

Varför skulle en bank vilja lÄna ut till en juridisk person (som kan likvideras vid vÀrdenedgÄng pÄ fastigheterna) till samma eller lÀgre rÀnta Àn en privatperson?

Vad skulle beskattningen bli pÄ vÀrdeuppgÄngen? Vad kostar underhÄllet av fastigheterna? Administration för hyresgÀster? Hur mycket hyra kan du fÄ in? TÀnk pÄ att vi har reglerade hyror i Sverige.

Kanske, samma gÀller ju de som Àgt Tesla den perioden. Skulle du vilja sÀtta massa pengar för att det har gÄtt upp massor?

1 gillning

Jag Àr kanske dum nu och förstÄr inte riktigt argumentet. Tror de flesta tjÀnat bra med avkastning pÄ sina investeringar gjorda för 12 mÄnader sen, personer som köpte aktier/fonder dÄ har sannolikt erhÄllit Ànnu högre %? 12mÄnader-perioden innan denna (feb 2019-2020) var avkastningen pÄ villor nÀrmare 5% vilket kÀnns som en mer rimlig förvÀntan.

Vad jag försöker sÀga Àr att marknaden har haft en enorm tillvÀxt de senaste 12 mÄnaderna oavsett vad du investerade i.

Kanske lite off-topic, men det hÀr Àr en bild vi pratar om i nÀsta veckas avsnitt. Jag skulle sÀga att pÄ mÄnga sÀtt balanserar det sig. Ja, vi yngre (runt 30-40) har det pÄ mÄnga sÀtt bÀttre Àn mÄnga tidigare generationer. Men frÄn andra perspektiv betydligt knepigare.

image

Bland de yngre jag kommer i kontakt med via arbete etc. upplever jag att det inte finns nĂ„got tĂ„lamod överhuvudtaget, utan det ska som du skriver “bli perfekt” direkt helst utan egen strĂ€van. Det har Ă€ven spridit sig till relationer dĂ€r <30-Ă„ringar aldrig vill satsa eftersom det hela tiden kanske finns “nĂ„gon bĂ€ttre” runt hörnet. Hitta en partner man trivs med och vara med den tills man inte lĂ€ngre trivs tillsammans, och först dĂ„ se sig om efter nĂ„gon annan, verkar vara ett frĂ€mmande koncept. Inte heller kĂ€mpa lite nĂ€r det blir sĂ€mre perioder i relationen, utan det ges upp direkt. De sitter och deppar i varsit hörn över att de sitter ensamma hemma om kvĂ€llarna nĂ€r de i sjĂ€lva verket har flera potentiella partners omkring sig i varandra.

2 gillningar

Är det inte Cornucopia som bloggar ibland om hur Ă€ldre oftast/alltid beklagar sig över yngre generationers beteende Ă€ven om det kanske var likadant pĂ„ deras tid? Hittar ingen lĂ€nk nu. Kanske bra att ha i bakhuvudet sĂ„ en inte gĂ„r i en kĂ€nslo/tankefĂ€lla

3 gillningar

SÄ har det nog alltid varit. Det har vÀl gynnat oss under evolutionen och borgat för att utvecklingen inte stagnerat.

Den stora skillnaden Àr dock att vi som Àr lite Àldre idag har rÀtt!

5 gillningar

Millennials i USA har det dock mycket vÀrre Àn i Sverige (generellt) sÄ jag tycker inte man ska blanda ihop det allt för mycket mellan lÀnder och sÄ. I USA har de typ 3+% rÀnta pÄ bolÄn minst samtidigt som de har galna belÄningar bara för att ha rÄd för att fÄ en universitetsutbildning som Àr minikrav för den moderna jobb-marknaden. Vilken familj du Àr född in i Àr totalt avgörande för din livskvalité för du mÄste förlita sig pÄ den föregÄende generationen för att komma ikapp.

I Sverige Àr vi pÄvÀg Ät det hÄllet ocksÄ men inte riktigt dÀr Ànnu. Man kan ÀndÄ skaffa sig en high-end utbildning utan/med hjÀlp av super-billigt lÄn. Man kan spara ihop till kontantinsats pÄ relativt kort tid och ha rÄd med köpt bostad dÄ rÀntan Àr lÄg+rÀnteavdrag (Àven om det blir allt tuffare).

Det som jag tycker kommer vara intressant Àr om ett decennium eller sÄ. Min misstanke Àr att klass-samhÀllet kommer dela sig Àn mer Àn redan. De med boomerförÀldrar som Àgt tillgÄngar kommer hÄlla huvudet över ytan medan de med boomer-förÀldrar som inte gjort det kommer bli översköljda av prisstegringar. Eller Àr jag för pessimistisk?

7 gillningar

Intressant reflektion som jag inte tÀnkt pÄ, men som du sannolikt har rÀtt i. TyvÀrr.