Bloggrannen Cornucopia brukar jag sjÀlv följa i dessa frÄgor:
Intressant trÄd!
HÄller med dig om riktningen men inte att det Àr sÄ illa ![]()
Om man tittar utanför stor Sthlm/Gbg sĂ„ tycker jag att svenska bostadspriser Ă€r rĂ€tt lĂ„ga trots rĂ€ntelĂ€get. Problemet Ă€r att man nog i södra delarna utanför storstĂ€derna Ă€r lite bortskĂ€md med kort pendling. Man âskaâ bo centralt eller Ă„tminstone inom 30 min till jobbet vilket Ă€r en osannolik kombo i mĂ„nga lĂ€nder. Detta trots att vi arbetar mindre i Sverige Ă€n i mĂ„nga andra lĂ€nder och dĂ„ borde kunna ha tid att pendla för ett billigare boende.
Addera, som du sĂ€ger, âgratisâ utbildning t.o.m. pĂ„ universitetetsnivĂ„, och eftergymnasial om man vill utbilda sig senare i livet (rĂ€tt unikt) samt inte att förglömma vĂ€ldigt billiga dagis nĂ€r vi kommer in i barnĂ„ren.
Sen tar vi nog högre risk pÄ vÄra boenden mht rÀntor eftersom tex i USA fÄr man som du nÀmner 3% rÀnta men med ett bundet lÄn pÄ 30 Är. Dvs man vet sin kostnad exakt i 30 Är och sedan Àr bostaden avbetald. Det begrÀnsar risken för att bostÀder sticker ivÀg eftersom man förvÀntas ha betalt av den pÄ 30 Är med högre rÀnta. Visst situationen Àr tuff i Calif och nordöstra storstÀderna men det Àr ju ett stort land.
Jag upplever det som att Millenialls i andra lÀnder, inte minst i Asien, Àr mycket hÄrdare pressade av högre bostadspriser trots lÄng pendling och med höga kostnader för sÄdant vi betalar kollektivt i Sverige.
Den stora skillnaden mellan nu och nĂ€r jag var i den Ă„lderns upplever jag mest pĂ„ arbetsmarknaden dĂ€r det dĂ„ fanns jobb och utbildningar dĂ€r man kunde förlita sig pĂ„ ett bra liv och hög trygghet. Man visste dessutom rĂ€tt vĂ€l vilka jobb som skulle finnas kvar vilket inte Ă€r lĂ€get idag med sĂ„ mĂ„nga och stora transformationer. Man kunde Ă€ven med âbaraâ gymnasium fĂ„ vettiga jobb och dessutom jobba sig upp. Idag med mer hire & fire, vik, gigg sĂ„ tror jag det smyger sig in en osĂ€kerhet och utan fast jobb en svĂ„righet att fĂ„ lĂ„n till insats pĂ„ bostĂ€der. Dessutom upplever jag svenska löner som lĂ„ga jĂ€mfört med andra lĂ€nder, inte bara grannlĂ€nder utan Ă€ven med Asiatiska lĂ€nder jag jobbat i. Kanske det inte Ă€r fel pĂ„ bostadspriserna utan det Ă€r för lĂ„ga löner i Sverige?
En bekant som invandrat till Sverige sa att âom man inte kan lyckas som ung hĂ€r, sĂ„ kan man inte lyckas nĂ„gonstansâ. HĂ„rt men en tankestĂ€llare ![]()
Min egen uppfattning Àr att bostadsmarknaden, eller rÀttare sagt att man tillÀt det förvandlas till en investering, stÀllt till det ordentligt pÄ denna punkt. Som vi konstaterade i en annan trÄd finns det ingen som helst uppsida om man har 2+ barn utan blir i bÀsta fall ett nollsummespel minus reavinstskatten.
Jag Àr helt för marknadsekonomi etc, men just bostÀder som Àr ett sÄ primitivt behov och ger absolut noll mervÀrde av att befinna sig pÄ en marknad kÀnns det helt ologiskt. Jag ser inte vÀrdeskapandet i att byta staplade tegelstenar med varandra till allt högre priser. UngefÀr lika logiskt som att privatisera vattenförsörjningen eller posten.
HÀr i Sverige kan man fortfarande drömma. Plugga filmvetenskap och ÀndÄ klara sig. I Asien Àr det helt otÀnkbart. Ens utbildning Àr en investering för livet. Det Àr det stor skillnad att jobba pÄ Willys och jurist. Med en faktor 10 i lön.
Vi kommer nÄ dit i Sverige ocksÄ. Nu börjar ungdomar förstÄ att man inte kan lalla runt och ta x antal sabbatsÄr och ÀndÄ tro att man kan fÄ allt serverat pÄ bordet.
Men Àr det en önskvÀrd utveckling? Mycket kreativitet och livskvalitet försvinner om vi bara blir som myror i en myrstack och inte kan ta risker eller prova nÄgot utanför ramarna.
Klart att den flitige ska premieras och nĂ„gon som âlallarâ sig genom sina första 30 Ă„r i livet inte kan begĂ€ra löneökning med jĂ€mstĂ€lldhet som enda motivering. Men kom ihĂ„g att vi unga lever i det system som generationen innan oss skapat, vi Ă€r upplĂ€rda och uppfostrade av âerâ!
Ni fĂ„r snĂ€lla inte vara blinda för vilken enorm vĂ€rdeutveckling mĂ„nga haft pĂ„ sina bostĂ€der. Det Ă€r en gratiskarusell dĂ€r folk senaste Ă„ret gĂ„tt betydligt mer plus Ă€n jag kan spara pĂ„ flera Ă„râŠ!! Och igen vill jag pĂ„minna att det Ă€r i ett system som vi unga inte fĂ„tt vara med och skapa⊠Vi fĂ„r vĂ€ll dra ner pĂ„ tidigare generationers pensioner som kompensation sĂ„ smĂ„ningom. 
Men det Àr ingen gratiskarusell, det Àr en meningslös siffra i ett papper. Du kan inte sÀlja 20% av bostaden och konsumera upp den. SÄ lÀnge du köper ny bostad Àr inte ökande bostadspriser till din fördel. Framförallt inte om du har barn som behöver rejÀlt stöd till insats. DÄ Àr snarare ökande bostadspriser negativt för dig och dina barn (glöm inte bort reavinstskatten vid försÀljning av bostaden).
Du kan vÀrdera upp din bostad, plocka ut pengarna och köpa en Ferrari om du vill⊠Reavinstskatten Àr inte pÄ riktigt, du kan ju skjuta pÄ den tills du gÄr i graven.
PoĂ€ngen Ă€r att jag/vi som inte Ă€r med pĂ„ karusellen Ă€r dom som tar stryk, lite respekt tackâŠ
Du menar att ta ett konsumtionslÄn? För det Àr i praktiken vad det Àr du beskriver, med nÄgot lÀgre rÀnta.
Det Àr bankens pengar du konsumerar upp. Inte dina egna.
Vi har redan dragit ett antal exempel i trÄden att det inte Àr sÄ fördelaktigt som det verkar att vara med i karusellen. Du tar inte sÄ mycket stryk som du verkar antyda.
Ănskad eller inte sĂ„ handlar det om fler som ska dela pĂ„ en begrĂ€nsad kaka. Antingen Ă€r man med, eller sĂ„ Ă€r man utanför. Ens val i livet blir avgörande. Ens förĂ€ldrars val blir ju avgörande för en sjĂ€lv. SĂ„ man fĂ„r göra det bĂ€sta av det hela.
Brukar dra historien att jag har betalat minst en mille mer för radhuset om jag inte var sÄ jÀvla envis och skulle bestÀmma mig för att bli en hyresrÀttstorsk. Gav mig sen och dÄ blir det sÄ. Nu för tiden fÄr sambon ta de stora ekonomiska besluten. ![]()
De som betalar 15K för en nybyggd 3:a i förorten gÄr inte att jÀmföra med en som betalar 7K för en 3:a i förorten. Hyran Àr avgörande och sen fÄr man bestÀmma hur man vill bo.
Eller sÄ kÀmpar man emot den utvecklingen mot nÄgot bÀttre, samtidigt som man ser om sitt eget hus pÄ ett privat plan naturligtvis. Hoppas och arbeta mot det bÀsta men förbereda sig för det vÀrsta typ.
Men det du beskriver lÄter för mig som en riktig dystopi, inget jag vill att barnen eller barnbarnen ska behöva uppleva.
SÄ har det vÀll alltid varit? Och det Àr vÀl en bra sak. Sen att kalla ungdomar lata osv, ja vems fel Àr det? Inte Àr det förÀldrarna minsann! ![]()
Men det sagt, mÄnga verkar generalisera. Visst finns det lata millennials och det Àr givetvis dessa man lÀgger mÀrke till men det finns mÄnga som jobbar pÄ och sliter hÄrt ocksÄ men jag antar att de inte syns lika mycket. Sedan sÄ har samhÀllet Àndrats nÄgot enormt sedan jag föddes -94 till dÀr vi Àr idag. Vi föddes i en vÀrld, vÀxte upp i en annan och Àr nu vuxna i en annan. Det Àr svÄrt att anpassa sig och jag tror detta gör att det blir mycket svÄrt att hitta förstÄelse mellan generationer. T ex sÄ förstÄr inte mina förÀldrar sig pÄ datorer eller programmering utan de tror jag sitter och inte gör nÄgonting om dagarna. Samtidigt har jag högre lön Àn vad de nÄgonsin haft men de förstÄr inte det.
Urklipp frÄn Wait but why:
The AI Revolution: The Road to Superintelligence
January 22, 2015 By Tim Urban
We are on the edge of change comparable to the rise of human life on Earth. â Vernor Vinge
What does it feel like to stand here?
It seems like a pretty intense place to be standingâbut then you have to remember something about what itâs like to stand on a time graph: you canât see whatâs to your right. So hereâs how it actually feels to stand there:
Which probably feels pretty normalâŠ
Imagine taking a time machine back to 1750âa time when the world was in a permanent power outage, long-distance communication meant either yelling loudly or firing a cannon in the air, and all transportation ran on hay. When you get there, you retrieve a dude, bring him to 2015, and then walk him around and watch him react to everything. Itâs impossible for us to understand what it would be like for him to see shiny capsules racing by on a highway, talk to people who had been on the other side of the ocean earlier in the day, watch sports that were being played 1,000 miles away, hear a musical performance that happened 50 years ago, and play with my magical wizard rectangle that he could use to capture a real-life image or record a living moment, generate a map with a paranormal moving blue dot that shows him where he is, look at someoneâs face and chat with them even though theyâre on the other side of the country, and worlds of other inconceivable sorcery. This is all before you show him the internet or explain things like the International Space Station, the Large Hadron Collider, nuclear weapons, or general relativity.
This experience for him wouldnât be surprising or shocking or even mind-blowingâthose words arenât big enough. He might actually die.
But hereâs the interesting thingâif he then went back to 1750 and got jealous that we got to see his reaction and decided he wanted to try the same thing, heâd take the time machine and go back the same distance, get someone from around the year 1500, bring him to 1750, and show him everything. And the 1500 guy would be shocked by a lot of thingsâbut he wouldnât die. It would be far less of an insane experience for him, because while 1500 and 1750 were very different, they were much less different than 1750 to 2015. The 1500 guy would learn some mind-bending shit about space and physics, heâd be impressed with how committed Europe turned out to be with that new imperialism fad, and heâd have to do some major revisions of his world map conception. But watching everyday life go by in 1750âtransportation, communication, etc.âdefinitely wouldnât make him die.
No, in order for the 1750 guy to have as much fun as we had with him, heâd have to go much farther backâmaybe all the way back to about 12,000 BC, before the First Agricultural Revolution gave rise to the first cities and to the concept of civilization. If someone from a purely hunter-gatherer worldâfrom a time when humans were, more or less, just another animal speciesâsaw the vast human empires of 1750 with their towering churches, their ocean-crossing ships, their concept of being âinside,â and their enormous mountain of collective, accumulated human knowledge and discoveryâheâd likely die.
And then what if, after dying, he got jealous and wanted to do the same thing. If he went back 12,000 years to 24,000 BC and got a guy and brought him to 12,000 BC, heâd show the guy everything and the guy would be like, âOkay whatâs your point who cares.â For the 12,000 BC guy to have the same fun, heâd have to go back over 100,000 years and get someone he could show fire and language to for the first time.
In order for someone to be transported into the future and die from the level of shock theyâd experience, they have to go enough years ahead that a âdie level of progress,â or a Die Progress Unit (DPU) has been achieved. So a DPU took over 100,000 years in hunter-gatherer times, but at the post-Agricultural Revolution rate, it only took about 12,000 years. The post-Industrial Revolution world has moved so quickly that a 1750 person only needs to go forward a couple hundred years for a DPU to have happened.
This patternâhuman progress moving quicker and quicker as time goes onâis what futurist Ray Kurzweil calls human historyâs Law of Accelerating Returns. This happens because more advanced societies have the ability to progress at a faster rate than less advanced societiesâ because theyâre more advanced. 19th century humanity knew more and had better technology than 15th century humanity, so itâs no surprise that humanity made far more advances in the 19th century than in the 15th centuryâ15th century humanity was no match for 19th century humanity.11â open these
This works on smaller scales too. The movie Back to the Future came out in 1985, and âthe pastâ took place in 1955. In the movie, when Michael J. Fox went back to 1955, he was caught off-guard by the newness of TVs, the prices of soda, the lack of love for shrill electric guitar, and the variation in slang. It was a different world, yesâbut if the movie were made today and the past took place in 1985, the movie could have had much more fun with much bigger differences. The character would be in a time before personal computers, internet, or cell phonesâtodayâs Marty McFly, a teenager born in the late 90s, would be much more out of place in 1985 than the movieâs Marty McFly was in 1955.
This is for the same reason we just discussedâthe Law of Accelerating Returns. The average rate of advancement between 1985 and 2015 was higher than the rate between 1955 and 1985âbecause the former was a more advanced worldâso much more change happened in the most recent 30 years than in the prior 30.
Soâadvances are getting bigger and bigger and happening more and more quickly. This suggests some pretty intense things about our future, right?
The Artificial Intelligence Revolution: Part 1 - Wait But Why
Med det sagt sÄ Àr jag ÀndÄ ganska sÀker pÄ att det blir/blivit folk av oss ocksÄ. Förhoppningsvis kan vi lÀmna efter oss en bÀttre vÀrld Àn den vi kom in i. ![]()
Det som inte syns nu Àr den relativt stora standardhöjning som vi gen x:are har haft. Medelklassen har det mycket bÀttre nu Àn typ pÄ 80-talet.
Vi har ocksÄ börjat ganska enkelt i mÄnga fall och det har inte varit aktuellt med nÄgot annat. Man började med nÄn andra hand i Upplands VÀsby typ. Sen avancerade man allt eftersom.
Jag tÀnker en del pÄ hur mina barn ska stÄ ut med att sÀnka sin standard pÄ det sÀttet som krÀvs för att ha rÄd. Jag minns inte att det öht var ett problem för mig.
Prepare for the worst and hope for the best. Klart ungarna kommer klara sig. Vi gjorde ju det. Fick ingen silversked i mun och kÀmpat alltihop sjÀlv. Nog fan ska ungen fÄr kriga mot alla andra. Försöker ge honom lite bÀttre odds Àn vad jag fick. Inte mer Àn sÄ. Deras vÀg, deras liv.
Nu har jag inga siffror, men att tro att majoriteten som Ă€ger sitt boende bara âfĂ„ttâ det utan att behöva anstrĂ€nga sig tror nog rĂ€tt rejĂ€lt fel. Om du absolut vill vara med och Ă„ka i karusellen sĂ„ fĂ„r du vĂ€l anstrĂ€nga dig lite och hoppa pĂ„? Det Ă€r ju inte sĂ„ att det Ă€r nĂ„got fĂ„ förunnat som bara top 1% elit fĂ„r vara med pĂ„.
Utbildning Àr gratis i sverige, och du fÄr dessutom pengar för att göra det. Studera nÄgon 5-Ärig+ tung och meriterande utbildning; exempelvis ingenjör eller lÀkare. Jobba extra under utbildningen och spara hela CSN. NÀr du Àr klar med din utbildning i 25-ÄrsÄldern tar du ditt första vÀlbetalda jobb och har dÄ ingen som helst problem att hoppa pÄ karusellen. Att bara sparat allt som kommer frÄn CSN ger dig kring en halv miljon pÄ 5 Är. Det rÀcker gott och vÀl som kontantinsats för nÄgot förstaboende kring 3.3 miljoner. Detta kommer banken gladeligen lÄna till dig eftersom du Àr bÄde ung och har bra humankapital. Hittar du dessutom nÄgon likasinnad ambitiös partner kan ni sÀkerligen fÄ lÄna det dubbla och ha Ätminstone en liten villa ganska centralt i de flesta stÀder. Och dÄ alltsÄ nÀr ni Àr 25-26.
Men som nÄgon skrev lite lÀngre upp; lallar man bara runt, tar sabbatsÄr, skiter i att jobba under tiden man studerar, och studerar diverse oklart-meriterande-flumkurser har man inte samma val i livet. Och sÄ mÄste det nog fÄ vara.
För övrigt Àr det inte alls sÀkert att denna karusell fortsÀtter som tidigare. Det kan lika vÀl bli en rejÀl sÀttning i marknaden och dÄ kommer mÄnga som Àr med i denna karusell flyga av den skenande karusellen med i bÀsta fall lite finansiella blÄmÀrken som konsekvens. Andra kommer behöva leva pÄ existensminimum / skuldsanering, och avundsjukt titta pÄ de dÀr som var smarta och inte köpte exklusiva nybyggda lÀgenheter till bubbel-priser. De dÀr som nu kan gÄ in och köpa vilket boende de vill av de som tvingas sÀlja sina lyxbostÀder till vrakpriser för att Ätminstone fÄ ihop till 50% av vad de köpte dem för ![]()
Skulle INTE sÀga att Indier och Kineser Àr dÄliga pÄ att ta risker och prova nÄgot nytt. Snarare tvÀrt om. Jag upplever det som att vi i Sverige sitter fast i gammalt tÀnk. Bilden av en myriad likadana mÀnniskor bara för de Àr Asiater stÀmmer inte alls.
Det jag funderar pÄ Àr hypotesen, kommer det vara möjlight för ett par 90-talister att köpa en villa, inne i, eller i nÀrheten av en storstad, för en tvÄ-tre barnsfamilj nÀr paret Àr i 40/50-Ärs Äldern förutsatt att 90-talisten och partner tjÀnar helt okej löner men inte Àrver (eller kan fÄ) nÄgra nÀmnvÀrda tillgÄngar av sina förÀldrar pÄ nÄgon sida (ex de Àgde inte sina boststÀder och hade inga större summor sparade kapital vid sin bortgÄng). Det jag tÀnker hÀr att sÄ mÄnga andra 90-talister, som kommer upp i samma Älder kommer ha Àrvt mÄngmiljonbelopp som de sedan kan pytsa in i dessa bostÀder trots att de kanske tekniskt sett har haft sÀmre sparandegrad och sÀmre avkastning i sin dagliga ekonomi. Men förÀldrarnas enorma rÀkmacka pÄ sina bostÀder innebÀr enorma inneboende vinster som sedan gÄr direkt in i prissÀttningen av villorna för nÀsta generation. Dessutom sÄ byggs det sÄ fÄ villor/radhus i jÀmförselse med lÀgenheter just nu (en kÀnsla jag har). Kanske nÄgot jag missar i detta tanke-experiment?
En sak Àr vÀl att de flesta nog Àr nÀrmare 60 nÀr de Àrver sina förÀldrar. 40 mÄste vara relativt ovanligt.
Jag tÀnker att unga mÀnniskor fÄr göra som vi halvgamla har gjort, börja smÄtt och byta upp sig. Det var verkligen inte billigt nÀr vi kom in pÄ marknaden heller, rÀntorna var betydligt högre och lönerna lÀgre.
HÄller med. Jag sparar ganska mycket och planerar att lÀmna merparten av det efter mig till mina barn.