Gyllene generationen, sitt ner och var glad | Officiella Doom & Gloom-trĂ„den 2021 đŸ€”

Tveksam till hur stort problemet egentligen Àr :slight_smile:

Drygt 70% i Sverige bor i villa eller bostadsrÀtt. Knappt 30% bor i hyresrÀtt. SCB statistik..

Sannolikt Àr mÄnga av hyresrÀtterna bebodda av unga nyutflyttadd, studenter mfl. Jag tror inte att sÄ mÄnga förÀldrar bor i hyresrÀtt hela livet.

Men visst kanske 15% av alla förÀldrar bor i hyresrÀtt sÄ det Àr en mindre minoritet vi talar om.

Antag att 50% av de förĂ€ldrarna inte lyckas spara ihop ett bra kapital att lĂ€mna vidare. DĂ„ pratar vi om 7-8% som riskerar att bli utelĂ„sta frĂ„n bomarknaden annat Ă€n ”barnen” ta eget initiativ och sparar ihop till insatsen.

Ett problem kan vara den sena familjebildningen som verkar vara i 35 Ă„rs Ă„ldern med förvĂ€ntningarna att flytta till en villa i rĂ€tt omrĂ„de inom 10 Ă„r. SvĂ„r ekvation utan arv eller tidigt sparande av ”barnen”.

SjÀlv sÄ bodde mina förÀldrar i hyresrÀtt hela livet. Jag Àrvde 11 000 kr i 30 Ärs Äldern sÄ jag har fÄtt spara ihop det jag har helt sjÀlv :wink:

Dock lÄngt ifrÄn alla som fÄr hjÀlp av sina förÀldrar, Àven förÀldrar som sjÀlva bor i Àgt boende. Ganska suboptimal situation att vara beroende av hjÀlp frÄn förÀldrarna för att kunna köpa ett boende, inget vi som samhÀlle ska strÀva efter utan vi behöver skapa förutsÀttningar dÀr vuxna mÀnniskor kan stÄ pÄ egna ben oavsett bakgrund.

5 gillningar

Exakt! Det var lite underförstÄtt i mitt resonemang :slight_smile:

Jo det Àr vÀl sant. Man blir vÀl lite förblindad av villornas priser i storstÀderna bara (+18% (!)) i Malmö senaste 12 mÄnaderna).

Nu har ju jag “tur” pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att jag köpte en bostadsrĂ€tt för tvĂ„ Ă„r sedan sĂ„ jag har ocksĂ„ Ă„kt med pĂ„ bubblan med 85% hĂ€vstĂ„ng och dĂ€rmed har min insats dubblats pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Men tĂ€nk om jag inte gjort det, sĂ„ mycket sĂ€mre position jag varit i. Jag tĂ€nker pĂ„ samhĂ€llet överlag och hur tillgĂ„ngbubblor kan pĂ„verka det.

2 gillningar

SkÄne Àr rÀtt billigt ja. Synd att man bor i Dyreborg.

1 gillning

Tror du gör en liten tankevurpa, 85% belÄningsgrad Àr 466% hÀvstÄng (om nu inte mattekunskaperna sviker :grin:)

4 gillningar

Borde det inte vara nÄgot i denna stilen, eller tÀnker jag snett nu igen? :smiley:

50% belÄningsgrad = 2x hÀvstÄng = 100% ?

75% belÄningsgrad = 4x hÀvstÄng = 400% ?

85% belÄningsgrad = 6,67x hÀvstÄng = 667% ?

90% belÄningsgrad = 10x hÀvstÄng = 1000% ?

1 gillning

Bara om man tittar pÄ det frÄn sidan att man redan Àger en bostad.
För en som inte köpt bostad pga ej haft kontantinsatsen (i princip varje person född 1990 och framÄt) sÄ Àr man inne i en ond spiral dÀr bostadspriserna stiger mer Àn vad man kan spara varje Är och dÀrför aldrig kommer ha möjlighet att Àga sitt boende.
Att staten subventionerar detta system tar ju jag som en grym orÀttvisa mot den yngre generationen som inte har förÀldrar som betalar kontantinsatsen Ät dem.

1 gillning

Tufft för de dÀr barnen som inte har en förÀlder som stÄr för insatsen. Att se de som att man inte har en fördel av prisuppgÄngarna kan man bara sÀga om man varit med om dem.

Kan du utveckla? Jag förstÄr inte vad du menar?

För unga som inte har haft möjlighet att köpa en bostad (pga Älder och saknar kontantinsats frÄn förÀldrar). SÄ spelar de vÀldigt stor roll om bostÀderna ökar med 10% i vÀrde varje Är. För unga idag sÄ betyder detta i praktiken att de aldrig kommer Àga en bostad. DÀrför Àr de en ganska stor fördel att ha Àgt bostad och se bostadsökningen.

PÄ sig höjd ett nollsummespel Àven för de som tagit del av uppgÄngarna.

https://rikatillsammans.se/forum/t/vem-tjanar-egentligen-pa-stigande-bostadspriser/

3 gillningar

Det betyder fortfarande inte att det Àr bra för dem som sitter och hÀckar i ett Àgt boende att priserna gÄr upp.

Dessutom sÄ Àven de som Àger bostÀder Äker pÄ grotesk avkastning pÄ kapitalet pga hÀvstÄngen (lÄnet) sÄ vid första nergÄng brinner extrema mÀngder pengar. NÄn gÄng kommer priserna gÄ ner.

För övrigt kÀnner jag flera andra i min Älder (under 30) som köpt bostadrÀtter för över 2 miljoner pÄ eget insparat kapital. SÄ visst gÄr det.

1 gillning

Jag mÄste sÀga att jag tycker att detta Àr lite överdrivet. Det beror sÄklart pÄ vad man vill ha och vad man har för förvÀntningar. Men det gÄr fortfarande att köpa ettor i hyfsade omrÄden i exempelvis Stockholms kommun för under 2 milj vilket innebÀr en kontantinsats pÄ under 300 000. Det Àr pengar men inte helt ouppnÄeligt.

1 gillning

Förbered dig pÄ att bli besviken!
Vi kan mötas 2045 nÀr singulariteten ska intrÀffa enligt kurzweil och se om AI:s ofantliga intelligens strömmar ut i universum i ljusets hastighet. :sweat_smile:
Det Àr lÀtt att bli fartblind nÀr man lever i vÀrldens toppskikt i det mest bekvÀma av samhÀllen.

Historisk avkastning Àr ingen garanti för framtida avkastning. Det gÀller nog bÄde börsen och civilisationen Àr
jag rÀdd

AngĂ„ende tillbaka till framtiden och internet sĂ„ skulle jag sĂ€ga att internet Ă€r en klen tröst
ge mig en flygande bil för tusan! Men vĂ€nta nu det ska vĂ€l Elon Musk fixa. Not.

Om du skulle ta en person frĂ„n 50-talet liknande de i exemplet sĂ„ skulle den nog se vĂ€ldigt besviken ut. Inga flygande bilar, inga futuristiska stĂ€der fortfarande hopplöst beroende av fossila brĂ€nslen, vi har inte varit lĂ€ngre bort Ă€n low earth orbit sen 72
listan kan göras lĂ„ng.
Utvecklingen har snarast stannat av sen dess. Framtiden kom av sig.

Utvecklingen av datachip sÀger vÀldigt lite om vÀrldens utveckling i stort.

Hur stor Àr chansen att vi hamnar i teknoutopia om 25 Är? Eller om 100 Är.
Försvinnande liten skulle jag sÀga.

Den hÀr fantastiska utvecklingen som skulle döda en snubbe frÄn 1700-talet. Vad beror den pÄ?

Fossila brÀnslen sÄklart. Och nej Elon Musk Àr inte Messias
:grin:

Jo det Ă€r lite överdrivet. Men det som Ă€r skrĂ€mmande Ă€r tangentens riktning. Vill man ha ett samhĂ€llet dĂ€r ens familj Ă€r avgörande för om man kan bo pĂ„ ett visst stĂ€lle eller ej? Se pĂ„ Kina-exemplet som togs upp tidigare. Det fĂ„r ju inte bli sĂ„ att bostĂ€der blir sĂ„ dyra att det inte Ă€r rimligt att en hard-worker med bra Ă„rlig lön som sparar idoget i aktie-index fond inte kan komma ikapp bostadspriserna p.g.a att personen eller personens förĂ€ldrar inte redan Ă€r inne i ‘bubblan’.

2 gillningar

Jag anser att detta inte stÀmmer. Visst, rÀknar man i antalet personer pÄ andra himlakroppar och flygande bilar sÄ stÀmmer det, men jag kan komma pÄ mÄnga saker som blivit bÀttre med tiden.

• Ökad medellivslĂ€ngd, sedan 1970 har den ökat ungefĂ€r 8 Ă„r för mĂ€n och 7 för kvinnor. Och globalt Ă€nnu mer.
  • SjukvĂ„rden har blivit allt bĂ€ttre, trots vad en del tycker. (Mycket tack vare att vi kan bota fler sjukdomar nu Ă€n tidigare.)
  • Vi har haft en generel arbetstidsförkortning sedan 1950, alltsĂ„ att vi jobbar en mindre andel av vĂ„rt liv Ă€n tidigare.
  • Att resa ut i vĂ€rlden har blivit enklare och billigare för de flesta, och Ă€r nu tillgĂ€ngligt för Ă€ven “fattiga”.

SÄ det kan vara sÄ att mÀnniskor har vÀrdesatt andra saker Àn mest hypad teknik, alltsÄ att vi lÀgger nu vÄr vÀlstÄndsökning pÄ annat Àn rymdresor och flygande bilar.

Jag skulle personligen vÀlja ett liv med mindre jobb, lÀngre livslÀngd, fler resor och bÀttre sjukvÄrd framför ett liv med en rymdresa. (Och hur vi i samhÀllet har prioriterad de senaste 50 Ären sÄ skulle jag vÄga sÀga att de flesta hÄller med mig.)

3 gillningar

Min poÀng var att det Àr en klen tröst i förhÄllande till vad en person pÄ 50-talet sÄg som framtiden. Ni har sÀkert sett bilder frÄn magasin pÄ den tiden.
Det var ju den typen av jÀmförelser i inlÀgget jag svarade pÄ.

Ur ett sÄdant perspektiv Àr det nÀstan helt galet hur vi kan ha en liten dosa i fickan somkan ge oss tillgÄng till mer eller mindre hela vÀrldens samlade kunskap pÄ nÄgra sekunder.

Vansinnigt om man jĂ€mför med 50 talet

Jag med. Men inlÀgget jag svarar pÄ antyder en fantastisk framtid dÄ utvecklingen accelererar i en allt snabbare takt. Och kurzweil som nÀmns menar att AI kommer att expandera ut i universum o omvandla allt. Jag tror inte det.

Jag skrev inte att utvecklingen avstannat vad gÀller sjukvÄrd eller liknande. Men om en vanlig mÀnniska som levt frÄn början av 1900-talet som levde pÄ 50-60 talen skulle komma hit sÄ menar jag att hen skulle bli besviken.

De hade sett en vÀrld som gÄtt frÄn hÀst o vagn till rymdresor. Och nÀr de kom till vÄr tid sÄ var det fortfarande bilar, flyg och fossila brÀnslen som dominerade.

Men

Vi har nÄt som heter internet

Och vi har inte koloniserat mars eller ens varit pÄ mÄnen pÄ 50 Är.

Det Àr det jag menar, en besvikelse

Jag tror att man kommer att bli besviken om man tror att kurzweils eller musks visioner kommer att bli sanna

1 gillning