Gyllene generationen, sitt ner och var glad | Officiella Doom & Gloom-trĂ„den 2021 đŸ€”

Men nu cherry-pickar du vÀl mycket pÄ negativitets-fronten, eller? :slight_smile:

Vi kom ju fram till ovan att det rörde sig om en liten minoritet i Sverige dÀr
a. “barnet” inte lyckas spara ihop till nĂ„got sjĂ€lv
b. dÀr förÀldrarna bor i hyresrÀtt hela livet och inget bostadsarv lÀmnas vidare
c. och förÀldrarna inte lyckats spara utanför bostaden och inte lÀmnar nÄgot övrigt arv
d. och personen i frĂ„ga mĂ„ste bo i centrala Sthlm/Gbg dĂ€r priserna faktiskt Ă€r höga (i resten av landet löser “barnen” det Ă€ndĂ„)

För punkt (b-c) uppskattade jag att det rörde sig om 7-8% av befolkningen m.h.a. SCB statistik.
För punkt (d) sÄ handlar det om runt 20% av Sveriges befolkning.

Vi pratar alltsÄ om i runda slÀngar 1-2% av yngre mÀnniskor som har det svÄrt att komma in pÄ bostadsmarknaden och mÄste spara ihop till insatsen helt sjÀlva.

KÀnns inte som ragnarök direkt, eller tillhör du den olyckliga 1-2% skaran?

Jag vet att jag Àr en partypooper men Àr du sÄ sÀker pÄ att friheten att resa billigt Àr en sjÀlvklarhet?

Det billiga och snabba resandet görs i dag möjligt av fossila brÀnslen. Det utvecklas i dag elflyg för kortare strÀckor, men att vi skulle kunna upprÀtthÄlla dagens nivÄ pÄ resande i framtiden fÄr ÀndÄ ses som ytterst osannolikt. Tillverka ett elflyg, en solcell eller nÄt liknande utan fossila brÀnslen?
Allt Àr beroende av den enorma kraften de besitter.

98% av transporterna drivs i dag av fossila brÀnslen. Batterier har alltför lÄg energidensitet för lÄngvÀga flygresor med hundratals passagerare osv.

Jag vet att mina tankar utmanar bilden av en evigt bÀttre framtid. Men jag tror att vi Àr nÄgot förblindade av tiden vi lever i.

1 gillning

Ja det billiga resandet tror jag blir en parentes nĂ€r man tittar tillbaka. Det Ă€r lĂ€tt att glömma att vĂ€ldigt mycket av den moderna vĂ€rlden bygger pĂ„ billig fossil energi. För 100 Ă„r sedan sĂ„ var det inte mĂ„nga som “pendlade” till jobbet. Man bodde helt enkelt dĂ€r man jobbade.

FrĂ„gan Ă€r hur mycket av resandet som kommer att kunna fortgĂ„ pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt framöver? Den som lever fĂ„r se antar jag

1 gillning

Nej, jag bara har det som tanke-experiment och försöker förstÄ hur prisstegringar pÄ bostadspriser kan pÄverka samhÀllet och se ut i framtiden. Det ska bli intressant att följa om storstÀdernas priser Äker dit pÄ det hÀr med ökade möjligheter för remote working som kommer med storm nu.

1 gillning

1or och 2or i storstĂ€der gissar jag kommer att vara lika eftertraktade i framtiden om inte mer. Som ung eller singel vill man ha tillgĂ„ng till uteliv och gissar jag pĂ„. Även om man hittar en partner kanske man inte köper hus ute pĂ„ landet pĂ„ en gĂ„ng utan testar hur det Ă€r att bo ihop först. DĂ€remot kanske dom större lĂ€genheterna blir billigare i generationsövergĂ„ngen.

Det som sker Ă€nnu oftare vid giftemĂ„l Ă€r att frun flyttar in till mannens familj
 Har man riktigt tur sĂ„ fĂ„r man sitt egna rum annars sĂ„ delar man rum med svĂ€rförĂ€ldrarna

Exakt det hÀr tycker jag att bÄde samhÀllet och trÄden fokuserar pÄ tok för lite för. SamhÀllet Àr skapat för konsumenthetsande individer samt bekrÀftelsesökande. DÀrmed, om man inte konsumerar eller söker bekrÀftelse sÄ spelar man inte enligt samhÀllets regler/normer

Tanke-utmaning:
Kan du vara lycklig med att leva pÄ 5000 kr efter hyra/försÀkringar? Dvs för den rörliga konsumtionen

Jag Ă€r lik personen ovan. Jag Ă€r 34 Ă„r, har aldrig funnit större nöje i konsumtion, spenderar min fritid med att gymma 5 dagar/vecka, gĂ„r ut och dansar ca 20-30 timmar/vecka efter jobbet. Jag reser som andra, sĂ„klart. Jag vill inte nĂ€mna mina egna ekonomiska detaljer men jag har alltid varit i situationen dĂ€r jag sparar/investerar 80-90% av min nettolön dĂ€r jag mĂ„ste ANSTRÄNGA mig med konsumtion för att spara mindre.

Jag köpte en bostad för 2m utan problem nÀr jag tog examen, ENBART med CSN lÄn. Jag extraknÀckte inte under studierna för jag mÄdde för emotionellt dÄligt i livet dÄ. Jag mÄste erkÀnna att jag fick ett arv pÄ ca 10k kr nÀr farsan gick bort men jag gör antagandet att det Àr ett ganska litet arv jÀmfört med vad mÄnga andra verkar fÄ :slight_smile:

Summa summarum
Min upplevelse Àr att alla Àr fast i ekorrhjulet att ha sÄ hög burn-rate som möjligt. De intalar sig sjÀlva att de mÄste ha en viss nivÄ av konsumtion för att vara lyckliga annars Àr deras liv meningslösa. Samtidigt som vissa brÀnner tusenlappar i mÄnaden pÄ köpkaffe, Àta ute, abonnemang, nya klÀder etc sÄ klagar de pÄ att de inte kan spara. Jag ber om ursÀkt om jag lÄter insnöad för det kÀnner jag mÄnga gÄnger att jag Àr nÀr jag kollar verkligheten med andra

Jag vill alla vÀl och hoppas att de som mÄste konsumera för att skapa sin lycka, kan vara lyckliga. Men tÀnk vilken planet det hade varit om folk inte hade behövt konsumera sÄ mycket?

TillÀgg
Nej, jag siktar inte pÄ FIRE
Nej, jag har inga lÄngsiktiga mÄl med sparandet
Nej, jag tÀnker inte pensionera mig innan 40

4 gillningar

Du har en poÀng i att vÀrlden inte blev bÀttre pÄ det sÀtt som man kunde förvÀnta sig under 1950-talet. Men jag tror att sÄ har det varit mÄnga gÄnger, att utvecklingen inte blir bÀttre som man tÀnker sig utan pÄ helt nya sÀtt och vis.

SjÀlvklart Àr det inte sÀkert att nÄgon frÄn 1950-talet skulle bli imponerad av att se allt som gick att göra idag, men om nÄgon skulle bli besviken sÄ anser jag att dom nog hade lite vÀl höga tankar om hur fort allt skulle gÄ.

Jag tror definitivt pÄ fortsÀtt förbÀtring över tid under mycket lÄng tid framöver. Jag tror varje Ärhundrade under det kommande milleniumet kommer bli bÀttre Àn det föregÄende.

Sen kan jag hÄlla med dig om att man nog inte bör sitta och invÀnta den teknologiska singulariteten, för jag tror inte den hinner kommer under min livstid och jag Àr 32 Är idag. (Men jag tror fortfarande att vÀrlden kommer vara bÀttre nÀr jag Àr pensionÀr Àn den Àr idag.)

Bara en fundering, med risk för att lĂ„ta klyschig: det finns tvĂ„ typer av mĂ€nniskor
 Nej men jag uppfattar det som att en grupp blir lyckliga av att göra mindre eller större avbrott mot normen, att tĂ€nka sjĂ€lva, att skapa sig en vĂ€rld utifrĂ„n egna principer. De blir olyckliga av att behöva följa strömmen. Den andra gruppen Ă€r tvĂ€rtom, de blir lyckliga av att följa strömmen, att kĂ€nna igen sig i andra och att göra sĂ„ som folk gör mest. De blir olyckliga om de pressas att vara annorlunda, de har inga behov av det. Detta fĂ„r man nog bara acceptera som ett livets faktum, alla vill inte sticka ut och köra sitt eget race. Men det innebĂ€r ju ocksĂ„ att om normen Ă€ndras för tex konsumtion, dĂ„ hĂ€nger “följa strömmen”-mĂ€nniskorna med. Se bara pĂ„ 70-talet.

Man kan inte kasta skit pÄ folk för att de följer strömmen och vill befinna sig i mittfÄran tycker jag, det Àr ett ganska logiskt beteende. Man blir tydlig för folk genom att man gör som alla andra och man riskerar inte pÄ samma sÀtt att provocera mÀnniskor. Det finns vinster med det. Risken Àr ocksÄ, handen pÄ hjÀrtat, att man som tvÀrtemot-person beter sig lika irrationellt i sina försök att tÀnka sjÀlv och inte vara som den breda massan.

3 gillningar

Jag hĂ„ller med dig till punkt och pricka fast jag menar att lĂ€gga lite större fokus pĂ„ det filosofiska “varför”.

Jag nÀmnde att jag vill alla vÀl och hoppas pÄ att alla kan skapa sin egna lycka. Min tankestÀllning Àr snarare Gör det dÀr dig verkligen lycklig eller Àr det ett arbitrÀrt mÄl du har skapat. Vi Àr alla olika och vi har alla olika saker som gör oss lyckliga.

Man mÄste INTE:
-Ha bÀsta/senaste bilmodellen för att andra har det
-Ha bÀsta/senaste klÀderna för att andra har det
-Ha sÀmsta/Àldsta bilmodellen för att ingen har det
-Ha sÀmsta/Àldsta klÀderna för att ingen har det

Gör vad som gör dig lycklig men frÄgan Àr om det Àr nÄgot som verkligen ger dig lycka.

Exakt min poÀng. Att insistera pÄ att göra nÄgot för alla alla/ingen gör det, enbart av principskÀl, lÄter inte som att det Àr en sanning för sig sjÀlv. SÄvida inte sÄklart, det Àr ens ultimata lycka :slight_smile:

1 gillning
1 gillning

Vad baserar du din uppfattning pÄ?

Man kan sÀga att folk prioriterar olika. Pga pandemin sÄ kan folk inte resa och dÄ har man alldeles för mycket pengar som man inte vet vad man ska göra av med. Tar man mitt intresse datorprylar sÄ stiger allting. Grafikkort, minne osv. Det Àr brist men samtidigt tyder att svensken Àr inte fattig, utan man prioriterar resandet och slÀnger ivÀg en sÄ dÀr 40-50loppor varje Är. Ta mig f*n att folk blir fattiga vid Älderns höst.

Bostaden Àr dyr och ens val blir viktigare. PÄ samma sÀtt att man kanske inte kan leva pÄ mitt intresse, sina drömmar. Utan pengar blir en faktor. Statusen. Din utbildning ger dig utökad attraktionskraft dÄ skillnaden kan faktiskt vara att man bor i ett slott eller i en koja. KÀrleken Àr underbar, men det kommer en vardag. NÀr det kommer till kritan sÄ vill ju alla leva ett bra liv.

Det hÀr Àr en realitet i stora delar av vÀrlden. SÄ varför skulle Sverige vara unik?

Jag tror du har ett lite snett perspektiv om du tror att alla spenderar sÄ mycket mer Àn 5000 utöver boende och försÀkringar. LÄt mig titta pÄ ett exempel med 2 vuxna som jobbar och bor i hus med 2 barn.

Dom tjÀnar medianlön i Sverige, vilket Àr 31700 och efterskatt har 24000, för 2 vuxna Àr det 48000 ut varje mÄnad.

Att Àga en villa kostar kanske 16000 i mÄnaden inklusive rÀnta, ammortering, underhÄll, driftkostnader, renoveringar och sÄnt. Sedan lÀger hushÄllet 2000 i mÄnaden pÄ försÀkringar, eftersom man ÀndÄ har hus och barn Àr det viktigt. Sedan sparar paret 2500 per person till pensionen, vilket Àr de 10% man borde spara. I sÄ fall har dom kvar 25000 till konsumtion, vilket blir 6250 per person.

I detta rÀkneexempel Àr det förutsatt att det Àr 2 vuxna som jobbar med en medianinkomst, alltsÄ har hÀlften av alla vuxna i Sverige en lÀgre lön. Behöver man vabba mycket sÄ faller man snabbt ner mot 5000 per person och mÄnad i hushÄllet. Har man 3 barn sÄ blir det 5000 per person. Skulle man vara ensamstÄende eller en som jobbar deltid sÄ blir det Ànnu mindre.

Min grundpoĂ€ng Ă€r att jag tror att en stor del av alla som Ă€r “fast i ekorrhjulet” inte har sĂ„ himla mycket mer Ă€n 5000 för konsumtion. (Och i konsumtion inrĂ€knas allt frĂ„n mat och klĂ€der till nöjen och prylar.)

Jag fÄr 25000/2 till 12500 per person. RÄkade du ta genom 4?

AvsevĂ€rd skillnad. Om vi rĂ€knar med att man Ă€ter för 4000kr per person sĂ„ finns det ju fortfarande 8500 kvar för övrigt sparande eller “lyxkonsumption”?

Vidare Ă€r det vĂ€l inte “be-all and end-all” att bo i Villa - Ă€ven om det möjligen Ă€r normen hĂ€r inne.

Vilken av mina uppfattningar syftar du pÄ? Jag gör en gissning och svara pÄ det.

Att vÀrlden skulle bli bÀttre pÄ sÀtt som man inte förvÀntade sig grundar jag pÄ ett stort antal historiska anekdoter, lÄt mig ta nÄgot exempel.

• NĂ€r internet och datorn kom trodde en hel del att det skulle vara som en bĂ€ttre TV, men det var nĂ„got sĂ„ mycket mer.
  • NĂ€r man under 1960-talet tĂ€nkte pĂ„ framtiden sĂ„ tĂ€nkte man mycket pĂ„ rymdresor och liknande, istĂ€llet fick vi en enorm IT-utveckling.

Om du menade min uppfattning att varje Ärhundrade kommer bli bÀttre Àn det förregÄende sÄ bygger jag det pÄ tvÄ teser.

• Den historiska datan tyder pĂ„ att varje Ă„rhundrade har blivit bĂ€ttre Ă€n det förregĂ„ende under en mycket lĂ„ng tid, och en trend som varat lĂ€nge har stor sannolikhet att fortsĂ€tta lĂ€nge.
  • Det finns sĂ„ mĂ„nga “lĂ„gt hĂ€ngande frukter” sĂ„ vi skulle kunna skapa en mycket bĂ€ttre vĂ€rld utan att ens upptĂ€cka en enda ny grej. Och med tiden tror jag att allt fler mĂ€nniskor pĂ„ jorden kommer ta del av allt fantastiskt vi redan har uppfunnit.

Om du istĂ€llet ifrĂ„gasatte varför jag inte tror att jag kommer fĂ„ uppleva den teknologiska singulariteten sĂ„ bygger jag det enbart pĂ„ en bit fakta som jag har hört att det finns vetenskapliga belĂ€gg för, och det Ă€r: “MĂ€nniskor tenderar att överskatta förĂ€ndringen pĂ„ kort sikt men underskatta den lĂ„ngsiktiga förĂ€ndringen”.

SjÀlvklart delade jag med 4, eftersom mitt exempel Àr ett hushÄll med 4 personer. (Barnen behöver ju ocksÄ mat, klÀder, prylar, fritidsaktivitetet, utflykter osv.)

Aha, just ja. Barn var med i bilden. Om vi rÀknar barnen som en kostnadspost - vad Àr det per barn, tro?
Är inte 6250 för ett barn i mĂ„naden rĂ€tt högt rĂ€knat? Jag har inga barn
 sĂ„ Ă€r dĂ„lig pĂ„ uppskattningen :slight_smile:

Jag har tidigare hört siffror kring 5000 per barn och mÄnad. Kollar man pÄ följande lÀnk sÄ kostar det lite olika beroende pÄ barnets Älder, men det hamnar mellan 4000-6000 per mÄnad och sen fÄr man barnbidrag som gör att det blir lite billigare för hushÄllet.

Hur mycket kostar ett barn? - Kostnad barn - LÀnsförsÀkringar (lansforsakringar.se)

Sen kan ju detta minska eller öka beroende pÄ om man kör mycket begagnat, inte lÄter barnen vÀlja fritidsaktiviteter sjÀlva eller annat.

Beror vÀl pÄ. FörsÀkringskassan rÀknar 4396-5396 kr för nödtorftet beroende pÄ Älder.