Hejsan hoppsan mina kära forumkollegor.
Kort fakta om mig innan tråden får sin start.
Haft en ”normal” uppväxt i termer gällande ekonomi, välbefinnande, ekonomi och omgivning. Hursomhelst runtomkring 2016 i mitt andra år på gymnasiet började en oro inför framtiden skölja över mig och sedan dess har min framtidstro (för både mig personligen och de kommande generationerna) bara dalat.
Pratat mycket med mina föräldrar om detta hur de 1987 köpte en fin tomt med sjöutsikt 15min utanför Stockholm och byggde ett helt nytt hus för 1miljon kronor! 2012 såldes huset för strax över 3 miljoner och idag går huset för 6miljoner+.
Far min har alltid haft intresse men ingen vidare imponerande utbildning men jobbat inom IT med IBM mainframe på bank i många år och kunde gå i förtidspension. Bra lön, schyssta arbetsförhållanden och otroliga förmåner via jobbet med bl.a mindre arbetstid trots bibehållen lön, fördelaktiga tider, längre semester, osv.
Det känns som att allt extra, fördelar och dylikt sinar mer och mer. Det krävs högre och högre utbildningar för att klättra som anställd. Alla bostäder blir dyrare och dyrare. Lönerna ökar men inte i takt med bostadspriser, vilket trots allt är största utgiften för de flesta.
Jag har väldigt låg tro om framtiden, vill ha barn men inte med den ekonomi och de förutsättningar jag har idag. Ni kanske börjar förstå vad jag är och tummar på?
Min far har alltid sagt att de också tyckte det kändes kämpigt att någonsin ha råd med villa när de var i 20-30 års åldern men att det löste sig och att det kommer göra det för mig med men jag är skeptisk.
Världen är inte som den var för 40 år sedan.
Jag vill egentligen höra hur ni ställer er till: er personliga framtid, potentiell barns (ert) framtid och samhället(kommande generationers) framtid?
Det känns som senaste åren har jag läst fler och fler inlägg på olika mötesplatser online angående just oro om framtiden och framförallt boende.
 , man överlever:
, man överlever:

Men har det inte alltid varit så?  Med historiens facit i hand är det dock enkelt att förtränga oron, blicka tillbaka och tänka att det gick minsann bra och då var det också minsann bättre förr.
  Men har det inte alltid varit så?  Med historiens facit i hand är det dock enkelt att förtränga oron, blicka tillbaka och tänka att det gick minsann bra och då var det också minsann bättre förr.