Värsta reallönesänkningen i Sverige sedan 1960

Ja, jag var högst allvarlig. Jag ser också på min äldste som fick fast tjänst och eget boende för ungefär ett år sedan. Han ser väldigt lite av “eländet” och är pepp och laddad för det som väntar framöver.

Härligt. Det är optimisterna som kommer vinna i längden. En del ankrar när det blåser. Andra hissar segel.

Det känns som varenda kotte gått och blivit superpesimist och domedagsprofet.

5 gillningar

Men vi får mindre varor och tjänster idag för våra löner än 2014.
Men återhämtning kommer ske till slut med att lönerna stiger mer än inflationen om man skall få fart på ekonomin.

Tror att drivkraften hos många är extra stor nu, man lever sundare och konsumerar mindre och arbetar smartare.
Innovationer kommer ske, som driver produktiviteten framåt.

Vissa kommer halka efter och kommer inte ikapp, de socioekonomiska utmaningarna kommer öka.

Tolkar att sysselsättningsgraden minskar i kombination att arbetslösheten ökar, vilket inte är bra för tillväxten då produktivitet minskar i kombination med att statens utgifter ökar.

Men i längden är människans anpassningsförmåga enorm, samhället kommer socioekonomiskt polariseras. De rikare blir rikare och de fattiga blir fattigare.

Eftersom rellön är måttet på vad vi får för vår lön så betyder det påståendet att reallönerna är lägre än 2014. Vilket är fullt möjligt, jag har inte koll på siffrorna.

Men man kan inte ha att vi har samma rellön som då men får mindre för lönen än då. Det motsäger vartannat. Frågan blir då vilket år våra reallöner motsvarar istället.

3 gillningar

Jag tror de flesta ser positivt på sänkta reallöner.

• Mindre konsumtion är bra för klimatet.
  • Om rika Sverige blir fattigare så blir världen globalt mer jämlik
  • Skattesatser kan behöva höjas. Skatt är häftigt

Vi är rörande överens om höjda energipriser, ointegrerad demografi, straffskatt på jobb, harmlöst rättsväsende, kvoteringar, att satsa på de sämsta i skolan - allt som leder till lägre produktivitet. När det får effekt är vi alla givetvis nöjda :clap: :sunny: :sunglasses:

Mer av detta! Ja, tack :+1:

15 gillningar

Det vill jag inte påstå att jag påstod?

Mer att vi måste anpassa vår livsstil till det magra 10-talet för att klara oss

7 mil till fots till skolan, barkbröd, 5 pers i en tvåa med dass på gården. Och en sketen iPhone 5(?)

Nädå, får vi bara ner bostadspriserna till 2010-2013 års nivåer så kan till och med ungarna köpa bostad. Seglen i topp!

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2023/boprisindikatorn-20-ar--betraktelser-fran-tva-handelserika-decennier

Det är ju svårt att jobba ihop pengar då skattesystemet suger upp alla pengar som bankerna sedan tar resterna av.
Det är ju inte många % som tillfaller de som arbetar.
Hur mycket försvinner till finansiella ekonomin från realekonomin? Avgifter, räntor.
Om allt färre bunkrar mer pengar! Vad händer med realekonomin?
Resultatet ser vi att allt färre handlar vilket skapar mer arbetslösa. Realekonomin krymper

1 gillning

Lite OT, men:

Om det också inte blir så jäkla lätt att få vissa jobb i en del branscher så kanske medarbetare också blir lite mer rädda om jobbet. Har pratat med rekryterande kollegor som är helt vansinniga över medarbetare som inte dyker upp, sjukskriver sig när de inte får ledigt, jobbar hos konkurrenterna under pågående sjukskrivning, strular runt och gud vet vad. De vet att de ganska lätt får nytt jobb hos en konkurrent ed om de fular ut sig.

Precis som näringslivet skulle kunna må bra av att olönsamma företag konkar och resurser frigörs till lönsamma diton, skulle vissa branscher (och bra kollegor) må bra av att de i desperation rekryterade rötäggen åker ut vid en kris

2 gillningar

När man läst tidningar och en del högljudda röster på nätet så har man kunnat få intrycket att världen håller på att gå under, att människor svälter och vi lever i ulands förhållanden.
Det är lätt att känslomässigt bli smittad men har det verkligen blivit så jäkla tufft? Är det så himla hemskt? Har inte märkt någon större skillnad sista åren och har inte behövt öka summan som krävs för driva vårt liv.
Platserna jag rör mig vid verkar inte stå brand utan allt rullar till synes på fint. För mig är det tydlig diskrepans på mina upplevelser och bilden jag får till mig av samhällets och människors status på nätet.

1 gillning

Alltså. Tuffare ja. För tufft nej. Ungefär som 2013. De som bara skippar en utlandsresa lär inte dö av umbäranden.

Matpriserna dock upp +20% på ett par år så de hushåll som lagt en merpart av inkomsten på mat lär ha fått det betydligt tuffare.

Sedan är det nog så att i vissa branscher (IT-snubbar?) har reallönerna inte gått ner utan gasat. Nedgången sker i snitt över alla yrkesgrupper men inte i alla

Nu när vi har de värsta reallönesänkningarna sedan åtminstone 60-talet, kommer folk börja göra som man tidigare gjort i Sverige?

I andra länder som USA går ekonomin som tåget och lönerna är ofta flera hundra procent högre än i Sverige, otrolig tillväxt där.

Blir det favorit i repris om vi inte lyckas vända reallönesänkningarna? Kan det bli Sveriges andra ekonomiska flykt över Atlanten?

Funderar själv på att bli ekonomisk flykting ifall det inte vänder, har kämpat för mycket för att min lön ska gå ner i värde varje år.

3 gillningar

Its a winter they come right after…falls.
Mao kan väl inte va helt chockerande att det kan komma tuffa tider nån gång ibland. Den som väntar sig evig sommar får frysa när vintern kommer. Visst du kan flytta för att pröva lyckan på annat håll. Eller så letar du möjligheter här, torde finnas många för den som letar. Tex starta eget inom nåt som gynnas av hög arbetslöshet typ jobbcoachning. Ska samhället och ekonomin lösa hela ens ekonomiska plan kanske man behöver skriva om den ekonomiska planen något.

1 gillning

Ja vi kanske får vänja oss vid att lönerna går ner i värde i Sverige och upp i andra länder.

Väldigt tråkig utveckling dock kan jag tycka. Sverige blir fattigare varje år som går.

Hur skulle man kunna vända denna hemska trend?

Skulle vara kul med en reallöneökning under min livstid, i alla fall under ett år.

2 gillningar

Det handlar inte bara om Sverige detta. Det är hela Europa (EU). Det ser inte bra ut. Energi-situationen är mkt dålig och högre energipriser oundvikligt framgent. Vilket leder till inflation, inte minst på mat. Inflation är inte drömmen för t.ex. en FIRE-person.

Och titta på U.K… de är i princip bankrutt och politikerna där kan inte göra mycket annat än att låna (mer) och sen hålla tummarna.

U.S.A. drar tåget ett antal år till, men det finns en ände där också. När det kulmimerar och vänder nedåt sakta men säkert är den stora frågan men det är oundvikligt att det vänder ner. Sänkta realinkomster för alla, även de super-rika. De har en vääääldigt stor kudde förstås…

Sverige har den bra sitsen f.n. att staten inte har stora lån. Kolla U.S.A. nu – typ 100% av BNP. Det kan inte fortsätta så hur länge som helst det är ju omöjligt. Sverige skulle kunna förbereda sig och göra lite smarta saker så framtiden blir mildare, men det kommer nog inte hända för våra politiker är för dumma o fega för det. Inga bra visioner där på länge nu :frowning_face:

Alla som läser media vet ju: “snart vänder det, och konsumtionen går upp. Tillbaks till normalt!”

Eller?

Hoppas det s.a.s. hämtar sig men den reallönesänkning som princip alla i Europa fått sen 2022, kanske aldrig “tas igen”. Vill man satsa på rejält hög inkomst medan det går, är det inte otroligt emigrera till U.S.A. som gäller nu.

3 gillningar

Jag tänker mest att vi har 60-70% högre reallöner än på 1980talet, och då gick det heller ingen nöd på oss :sweat_smile:

8 gillningar

Åttiotalet, Fy fan, vi hade bara råd med stentvättade jeans och solariebränna

Men så scrollade vi inte heller sociala media och såg bilder på andras lyxiga leverne

2 gillningar

G. Michael Hopf — ‘Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.’

Åh fasen, mångdubbelt högre löner?

Det visste jag ärligt talat inte, gäller det alla yrken? Även efter att man själv finansierar sin sjukvård, pension och barnens utbildning,?

Jag är inte ironisk/retorisk utan jag bara ser/hör/tror saker vi matas med om USA Har aldrig tagit reda på fakta hur det är i US, eftersom jag aldrig varit längre bort än Pressbyrån i Gnesta.

1 gillning