Frågor till en pensionskonsult som vi intervjuar på tisdag 🤔

Vore intressant att höra om det finns några vanliga fel som folk gör innan de går i pension, exempelvis jobbar deltid, tar tjänstledigt eller liknande som gör att man sänker sin pension i onödan. Hur ska man tänka de sista åren för att maximera sin pension?

7 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Löneväxling - vad ska man tänka på?

Tänker det kunde vara kul att höra mer om “stay-rich” och själva uttagsfasen.

1. Hur ser det ut rent statistiskt på senare tid för de som är 65-85år idag. Har många sparat ihop “för mycket” och tar ut “för lite” utifrån sin livssituation/medellivslängd OCH livskvalitet på äldre dar. (Frisk i kropp & knopp).

2. Tänk att man har betydligt mer i tjänstepensionskapital än allmän pension. (Typ en faktor 2-4 ggr mer i tjänstepensionskapital). I vilken ordning bör man då ta ut de olika delarna om man vill gå i pension i förtid? (Gå vid 55-60år)

3. I vilka situationer är en traditionell kapitalförsäkring ett riktigt bra alternativ?

2 gillningar

Skulle vara intressant om hur han konkret skulle lägga upp sin pension i olika scenarium, exvis om han vore 25 år inkomst 30kkr itp/akap, 40 år inkomst 50kkr osv.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Löneväxling - vad ska man tänka på?

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Finns det någon statistik över hur många som blir 75, 85 resp 90 år?

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Flytt av tjänstepension för dummies | Vad ska man tänka på?

Jag har efter mycket besvär lyckats flytta pensionsförsäkringar från bolag med höga skalavgifter och begränsat fondutbud till Avanza, dock bara det kapital som är inbetalt efter 2007. Jag skulle vilja veta hur det ser ut med möjligheten att i framtiden flytta även det som är från före 2007. Finns det något som sker politiskt eller andra överenskommelser som gör det möjligt.

Har förövrigt träff med Kollbergs kollega Enqvist denna vecka för en genomgång inför start av uttag. Ska bli intressant att se om de har något att tillägga utöver det förslag jag redan fått från ett av bolagen där jag har lejonparten av kapitalet.

2 gillningar

Jag hänger inte riktigt med på frågan, är du säker på att du inte menar traditionell förvaltning? :thinking:

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur tillförlitlig är pensionsprognosen på minpension?

Kanske fel begrepp menar den varianten där man har en “nästan” garanterad avkastning/utbetalning årligen lite oavsett hur börsen svänger. Kallas traditionell förvaltning i en annan tråd.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur tänka kring det statliga avtalet PA16 och den valbara delen där?

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Funderingar kring pension och pensionsuttag för mig som företagare

Hej och tack för en intressant blogg!

Några pensionsfrågor inför er kommande intervju med en pensionskonsult som vore väldigt fint att få svar på:

1. Hur ska man få någon rätsida på hur man ska jämföra olika lösningar som olika pensionsbolag innebär? Det är så mycket mer än bara fondavgifterna som spelar in tydligen.

2. Hur ska man värdera följande uttalande:
    I boken ”Planera pensionsuttagen rätt” (sid. 87-88) skriver Nils Bacos:
    ”Om man väljer mellan två likvärdiga placeringar, så blir det sparade kapitalet större hos den förvaltare som har haft de lägsta avgifterna. (-) Men det är inte alltid som billigt ger mest. Pensioner är komplexa produkter och kan innehålla många finesser som du som kund kan ha stor glädje av. Däremot kan avsaknad av flexibilitet orsaka dig stora kostnader. Vad kunderna inte känner till är att Avanzas produkter inte är lika flexibla som många andra aktörers. Till exempel saknar Avanzas försäkringar förfoganderätt. Dessutom kan man konstatera att hos Avanza betalas efterlevandepension bara ut under 5 år, om du avlider innan utbetalningen av ålderspensionen påbörjas. Vad betyder det för dig och dina efterlevande?”

3. Vad innebär ”förfoganderätt”? Är det en viktig/avgörande komponent? Har det med arv att göra? Vad händer då med innehavet om förfoganderätt saknas?

4. Hur länge betalas efterlevandepension ut hos andra aktörer?

5. Hur ska man gå tillväga för att göra en relevant och objektiv jämförelse av olika aktörer och försäkringar/pensionslösningar? (utan att hamna i filosofiska slutsatser som ”till slut handlar det om vad som är viktigt för dig i livet…”). Först måste man ju veta hur man kan få fakta på ett jämförbart sätt - sakligt och överskådligt.

6. Hur ska man tänka för att ta reda på vilka parametrar som är viktiga i en enskild persons fall? (Inte filosofiskt utan sakligt ekonomiskt.)

I boken ”Fixa din privatekonomi” (sid. 181) skriver Christina Sahlberg:
”Var uppmärksam på livslängdsantaganden och prognosräntor. Bolagen räknar på hur länge de ska betala pension till dig och hur de ska portionera ut pensionskapitalet över utbetalningstiden. I och med att beräkningarna skiljer sig åt mellan bolagen är det inte säkert att det bolag där ditt pensionskapital vid pensionen är störst är det bolag som ger dig högst pension. För att få reda på livslängsantaganden och prognosräntor måste du kontakta respektive pensionsbolag.”

1. Hur ska man då själv med denna input (livslängdsantaganden och prognosräntor) kunna veta vad som är bäst/ger mest?

2. Skulle man inte kunna begära att bolagen var tvungna att presentera likartad/standardiserad information som var möjlig att jämföra utan att man måste djupanalysera den för att förstå den?

Lycka till med intervjun, hoppas att den bli mycket klargörande. Tack på förhand!

2 gillningar

Fråga om traditionell förvaltningens för och nackdelar och om det finns någon “dold-agenda” eller något annat man bör se upp med?

Tack för alla frågor. Måste säga att jag inte har varit med på maken med frågor. Vi spelade in lite mer än en timme idag. Kom genom en allmän introduktion till pensionen, tjänstepensionsfrågorna och tradliv. Så nu fick vi boka in en del 2 nästa vecka. :rofl:

Tack för all hjälp, förhoppningsvis gör jag era frågor rättvisa i avsnittet!

4 gillningar

Kul att det är ett ämne som engagerar och dessutom resulterar i två avsnitt! Ser fram emot lyssna in dem. :slight_smile:

2 gillningar

Fantastiskt bra att intresset ökar för tjänstepension som kan vara en guldgruva OM man får rätt inriktning och avgifter på dem. Något jag kämpat med länge :sweat::grinning: men som förhoppningsvis du och Caroline kan hjälpa många med! :grinning::+1:

2 gillningar

Jag är lite i samma sits och håller helt med dej, det är krångligt med pension när man jobbar utomlands och bor i Sverige.

Då ligger första delen i intervjun med @Kollis ute på bloggen. I det första avsnittet blev det fokus på generellt om pension och tjänstepension. I nästa del, som kommer nästa vecka, ligger fokus på uttag, direktpension och de övriga frågorna. :+1:

Tack för alla intressanta frågor! :pray:

Jag kommer även försöka bryta ut några av frågorna till egna trådar för att göra det lite mer läsbart.

4 gillningar