Jag tycker rubriksättning är något av det svåraste när det gäller avsnitten. Men jag tänker att i denna tråden så kanske jag kan studsa förslag mot er efterhand.
Avsnitt 307 - Intervju med Pensionsmyndigheten
Veckans avsnitt är en intervju med Pensionsmyndigheten. Vilken av följande rubriker tycker du är bäst eller mest intressant:
- Få en bättre pension: Tips, tumregler och myter alla borde känna till
- Tips, tumregler och saker att tänka på för en bättre pension
- Myten om den dåliga pensionen
- Pension: tumregler, tips och myter
- Det viktigaste att veta om pensionen
- Din pension: Myter, misstag och måsten
- Något annat - skriv gärna en kommentar
En ChatGPT-sammanfattning av avsnittet baserat på min pdf lyder:
Detta avsnitt om pension ger en översikt över tre viktiga faktorer att ha koll på för att säkerställa en trygg pension. För det första är livsinkomst, det vill säga allt du tjänar under ditt arbetsliv, en viktig faktor att ha koll på eftersom det beräknas in i din pension. För det andra är tjänstepensionen en stor del av ens pension och något som nio av tio svenskar har. Slutligen är uttågsåldern en annan viktig faktor att ha koll på eftersom den kan påverka din pension med mellan sex och elva procent beroende på om du går i pension ett år tidigare eller senare.
Avsnittet ger också tumregler för att tänka på när du går i pension, inklusive hur mycket sparande som krävs för att uppnå en viss nivå av inkomst under din pensionsålder. Dessutom diskuteras andra faktorer som kan påverka din pension utöver livsinkomst och tjänstepension, såsom avgifter och val av investeringar.
För de som är egenföretagare eller företag med aktiebolag, statligt anställda eller kollektivt anslutna finns också information om vad man behöver veta om sin specifika situation.
Slutligen diskuteras vanliga misstag att undvika när det gäller pension, såsom bristande planering och felaktiga antaganden om hur mycket pengar man behöver spara. Sammanfattningsvis ger detta avsnitt användbar information för alla som vill säkerställa en trygg pension och undvika vanliga fallgropar.
Alltså några förslag från ChatGPT är riktigt usla:
- Pensionen avkodad: Allt du behöver veta
- Smashing Pensionsmyter: Vad är verkligen sant?
- Pensionsmyter avslöjade: Sanningen om 'Dåliga Pensionen
- Din pension: Myter, misstag och måsten
Det ser ju sjukt lovande och entydigt ut:
Duger inte Intervju med Pensionsmyndigheten?
Det är objektivt och bäst som jag ser det.
Haha, du är också ingenjör, eller hur? Jag hade också kunnat ha det, men jag vet ju att @carolinebolmeson:s kommentar skulle kunna vara: “Hur osexigt på en skala är inte det?”
För mig är färgat/missledande mer osexigt än objektiva fakta - även i rubriksättning. Med Aftonbladarerubriker där man lockas av en rubrik och sen märker att artikeln handlar om något helt annat, eller är en mycket dålig sammanfattning av innehållet, blir man mest förbannad.
Caroline har rätt, det är bättre att ni har inställningen att ni berättar än att ni informerar. Ni ska inte vara Anslagstavlan.
Gammal och black? Nej tack!
Jag skulle säga att ”Myten om den dåliga pensionen” är den titeln som utan tvekan lockade mig bäst. Dock kan det vara en farlig väg att gå, för jag antar att hela avsnittet inte handlar om det, och då kan man istället göra lyssnare som känner sig lite lurade besvikna.
Exempelvis så tycker jag att titel för avsnitt 306, ”Ny EU-lagstiftning gör fondavgifter tydligare (men högre)”, var missvisande eftersom det visade sig att man bara var tvungen att redovisa sådant som alltid varit fallet. Så att säga att avgifterna blir högre är en sanning med extremt mycket modifikation.
Så, givet detta så tycker jag att ”Få en bättre pension: Tips, tumregler och myter alla borde känna till” var bäst och mest lockande.
Typisk AI:
typisk Jan-anglofiering:
(Jag gillar hur “Pensionsmyter” står med inledande versal, helt i linje med ordvalet “smashing”.)
En 21-årig praoelev på Aftonbladet har varit framme:
Fångar uppmärksamheten utan att vara tokrolig eller klickdesperat:
…men jag hade redan röstat på:
Jag hade då svarat, kan du ge mig ett bättre namn istället då?
Så är inte problem mitt längre
Jag tycker att det är intressant att ni faktiskt har någon från Pensionsmyndigheten på plats, så en rubrik som får in det, t.ex.
”Intervju med Pensionmyndigheten: Tips, misstag och myter”
Eller enligt nutida trender:
”Gör inte dessa tre misstag i ditt pensionssparande”
”Pensionsmyndigheten besvarar kritiken”
”Så undviker du att stå tomhänt när det är dags för pensionen”
”Tricksen som Pensionmyndigheten ej vill att du skall känna till”
… fler?
Då gör vi det sexigt:
“Pensionsorgie: Livsinkomst, tjänstepension och uttågsålder”
Men vad handlar intervjun om?
”De bästa pensionstipsen oavsett din ålder” — kommer att få samtliga att känna sig träffade.
Gissning tagen helt ur luften (?): Om pensionen
Ni kan inte skriva så här:
Förstår ni hur sugen jag blir på att plötsligt bara få det att handla om något HELT annat. Bara för att… Men ja, deta heta och helt tagna tipset ur luften stämmer.
Rikarepensiontillsammans.
Förslag på alternativa namn som kan ge en annan tolkning.
- Diskussion om långsiktigt sparande.
- Planering för att kunna sluta jobba på riktigt.
- Optimera dina framtida inkomster.