Hur långt upp i åren kommer man utnyttja sitt kapital?

Kan också kalla det hur pigga och aktiva är pensionärer egentligen?

Jag har tänkt en del på sistone på hur långt upp i åren som man kommer ha hälsa och ork att ha nytta av sina pensionspengar och övrigt kapital.

Arbetar som läkare så får en skev bild av hur sjuka 70-80 åringar är då vi inte ser de friska och pigga lika ofta som de sjuka. Jag har därför tänkt att de som är aktiva och reser och hittar på saker finns där ute utanför sjukhusens väggar. Nu börjar dock min föräldrageneration komma i 70-75 års ålder och jag märker hur flera av deras vänner blir sjukare eller går bort men även hur deras egna fysiska och kognitiva förmåga börjar påverkas, även om de är fysiskt friska personer.

Jag funderar därför på det här med att spara aggressivt och använda pengarna senare. Hur mycket nytta kommer man ha av pengarna senare. I dagsläget har jag så hög lön så vi kan spara en ansenlig summa och göra det vi vill ändå men tankarna finns ändå där. Hur tänker ni andra?

1 gillning

Det är ju jättesvårt att veta men för min del konstaterar jag att tre av fyra mor/farföräldrar blev runt 90 och två reste fram till 85-87. Mina föräldrar närmar sig 80 och reser, renoverar, köper ny bil. Även andra släktingar är aktiva efter 80 - inte alla men jag känner nog ändå att jag bör se till att ha en del pengar kvar om jag skulle bli mer intresserad av att göra saker.

4 gillningar

Äldre i vår bekantskapskrets slutade att köra bil och resa vid ungefär 85 års ålder.

1 gillning

Jag funderar på samma sak.

Träffar en hel del skruttiga äldre som inte vill lämna sin bostadsort och absolut inte flyga iväg någonstans. I många fall cirkulerar deras liv och planering runt diverse besök på vårdcentral/sjukhus.

Förstår såklart att det finns pigga 70-80 åringar, men inte i min bekantskapskrets.

Denna spaning gör att jag också funderar över när sparpengarna gör mest nytta.

3 gillningar