Det är lååångt kvar!
Jag har som hobby i 15 år läst väldigt mycket på Pubmed (fackdatabas) och sista året på Reddits longevity forum https://www.reddit.com/r/longevity/new/
Genomsnittlig livslängd ökade i ett stort kliv på 1900-talet när barnadödligheten minskade, men vi hade inte hittatat boten på åldrandet.
Den kvantitativa medicinska forskningen gav oss längre och längre livslängd för vi lärde oss bota fler sjukdomar, även om vi inte hittat boten på åldrandet.
Kvantitativ forskning visade även på hälsofaktorer som gör att man håller sig frisk från sjukdomar längre (kost, motion, sömn, goda relationer), men de botade inte åldrandet.
Människan som djurart är genetiskt bestämd att leva max 100-125 år, men det är extremt lite forskning som är inriktad på att förlänga djurarters livslängd.
Nästan all forskning går ut på att förlänga heath span, den friska tiden i livet.
Nästan ingen forskning är sann longevity forskning som vill bota åldrandet, rejuvinera och återställa hela kroppen till en biologiskt ung ålder, eller förlänga en djurarts livslängd.
Jag har aldrig sett en studie som lägger upp en metodik för att renodlat sålla bort health span resultat och enbart leta faktorer som ökar djurartens verkliga maximala livslängd.
Det finns massor med health span forskning som utger sig att vara longevity forskning.
Jag har aldrig sett en studie som försökt få 95-åriga människor att överleva till 105 års ålder, det är extremt svårt.
Om vi lär oss bota alla sjukdomar utan att kunna bota åldrandet, då kommer vi leva friska i 100-125 år och sedan dö knall och fall.
Det är långt kvar till människor blir 130 år gamla.