Vi kommer sannolikt leva längre

Utbruten tråd från: Sparfällan och konsten att använda sina pengar för ett rikare liv | Ett tankespjärn | #314 - Nr 50

Spännande! Funkar taurin ? :cowboy_hat_face:

Jag tror det finns en viss sannolikhet att nästa generation kan leva väldigt väldigt länge. Vi som har små barn idag borde helt klart ha med detta i planerna för framtiden.

3 gillningar

Hej Fnorrbart, här är min take gällande Taurin: Sign Up | LinkedIn

Kan taurin bli det första läkemedlet mot åldrande? Förmodligen inte. Taurin hade ingen effekt i jäst, vilket också är en av de vanliga modellorganismerna. Resultaten är alltså inte entydiga. Det viktigaste testet är dessutom inte genomfört än: kontrollera om det fungerar hos oss människor. Det är återstår alltså mycket forskning innan det bli aktuellt att knapra taurin-tabletter. Idag är det fortsatt fysisk aktivitet som har störst effekt om du vill förlänga din friska livslängd.

3 gillningar

Ja, det är möjligt att man kommer uppleva mindre stress av spara eller få andra saker utförda. Dock svårt att veta med säkerhet hur våra psykologiska reaktioner kommer vara givet en i praktiken obegränsad livslängd. Jag tror det är en empirisk fråga som endast kan besvaras med säkerhet när läkemedel mot åldrande blivit verklighet.

En vanlig invändning mot att utveckla läkemedel mot åldrande är att vi skulle tvingas fortsätta arbeta. Att vi inte kommer kunna gå i pension. Som en spontan reaktion första gången man ställs inför idén om läkemedel mot åldrande kan jag förstå det, givet att man inte trivs på sitt jobb eller är missnöjd med livet för tillfället. Dock har jag svårt att se det som en legitim invändning. För vad är det egentligen vi väljer mellan här? Dö eller leva. Valet är ganska enkelt. Nej, det finns ingen garanti att någon annan kommer försörja oss när vi väl “botat” ¨åldrande. Vi är, som alltid, ansvariga för våra egna liv. Men det här är ju fantastiskt goda nyheter, vi kommer kunna lösa vårt allra äldsta problem! 110 000 människor per dag kommer inte längre behöva dö pga åldrande. Åldersrelaterade sjukdomar kommer bli lika ovanliga som malaria. Det är en ljus och hoppfull framtid vi går till mötes :slight_smile:

1 gillning

@LinusPetersson Hur nära bedömer du att vi är en kommersiellt tillgänglig (effektiv) medicin mot åldrande?

1 gillning

Tyvärr är det många sjukdomar som blir vanligare och vanligare nu när de nya generationerna börjar bli äldre.

Cancer, fetma, alzheimers m.fl. har ökat kraftigt bland ”unga”.

Den nya livsstilen med stillasittande jobb och kolhydratrik kost etc kan mycket väl sänka den framtida livslängden.

Det finns en direkt koppling mellan träning/fysiskt arbete och sjukdomar/tidig död. Vi har aldrig varit så stillasittande.

4 gillningar

Hej Eldhumla, min bedömning är 20-30 år. Se resonemanget här Åldrandets vetenskap - Master Class med Linus Petersson på Swedish Longevity Cluster - YouTube

Det stämmer Thomas_Mh. Man kan få ca 10 år frisk livslängd extra om man tränar 30 min/dag, äter nyttigt och inte röker jämfört med om man gör dessa saker. Dock kommer man fortfarande åldras och dö oavsett hur mycket man tränar och vilken kost man än anammar. Därför är läkemedel mot åldrande den enda riktiga lösningen på problemet med åldrande.

1 gillning

Taskigt om man läser detta, tar omvägen förbi apoteket för att inhandla aminosyra, men blir påkörd av bussen på väg hem därifrån… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 gillningar

Jag är i grunden en stark förespråkare av att ha balans med sparande och fritid där jag sparar relativt mycket men likväl bara jobbar runt 80 % då jag vill ha ut fritid nu som 33-åring. Räknar med att jobba så något år till och sedan gå ned och jobba runt 30-40 % resten av livet.

Utifrån detta vill jag såklart även dö med noll kronor på banken. Dock anser jag att det är en rätt stor faktor som är lite svårberäknat: Hur länge kommer jag faktiskt leva?

För jag anser att det finns en betydande chans att vi de kommande 20-40 åren kommer kunna göra rätt mycket för att kraftigt förlänga livet och inte alls omöjligt förändra det totalt.

Detta kan vara något som kommer vara allmänt tillgängligt för alla eller så kommer det vara en medicinering/operation som kräver mycket pengar.

Hur går era tankar kring detta och hur förhåller ni er till detta?

1 gillning

Har du barn? Du är bara 33 år gammal, det kan och kommer hända extremt många svårberäknade grejer på vägen såvida du inte isolerar dig i en grotta.

1 gillning

Du kan bli 50, 100, eller nånstans däremellan.

Jag tror väldigt många kommande 20-40 åren kommer dö tidigt pga klimatförändringar.
Svårt att balansera sannolikheten för olika scenarion.

Die With Zero är väldigt svårt om man ska dra det till sin yttersta spets.

2 gillningar

Leva längre, men är vi då fullt friska i knopp och kropp de där extra åren? Upplever att många “historiska medicinska förbättringar” främst gör skillnad vid 55-80 års ålder. Dvs mediciner, operationer osv som gör att man kan fortsätta vara aktiv som tidigare på ett liknande sätt, eller inte dör i förtid.

+80 upplever jag det finns relativt få krutgummor/krutgubbar trots allt. Så frågan är ju vilken typ av förändring de här medicinerna får rent krasst även om vi lever längre?

Fler år på ålderdomshemmet med lågt blodtryck, hela höftleder, perfekt syn och ingen diabetes?

Jag tror knappast golfbanorna, semesterorterna och husbilarna i Europa börjar svämma över av fullt friska 85-100åringar i en hyfsat närliggande framtid om jag uttrycker det så.

5 gillningar

Förstår att frågan är lite tillspetsad, men det är nog ganska få som skulle välja att bo på ett ålderdomshem om kroppen fungerade utmärkt och de var mentalt pigga. Själva premissen med den här typen av medicinering är att motverka den förlust av normal funktion som inträffar av åldrande.

Sen är frågan om samhället skulle tolerera att pensionärer fortsätter få pension bara för att de är gamla, om de är fysiskt och mentalt som friska 30-åringar igen. Oavsett om man råkar vara 90 år gammal och varit pensionär i 25 år redan.

Detta är nog inte frågor vi behöver ta ställning till imorgon. Men kanske en dag.

Det är lååångt kvar!

Jag har som hobby i 15 år läst väldigt mycket på Pubmed (fackdatabas) och sista året på Reddits longevity forum https://www.reddit.com/r/longevity/new/

Genomsnittlig livslängd ökade i ett stort kliv på 1900-talet när barnadödligheten minskade, men vi hade inte hittatat boten på åldrandet.

Den kvantitativa medicinska forskningen gav oss längre och längre livslängd för vi lärde oss bota fler sjukdomar, även om vi inte hittat boten på åldrandet.

Kvantitativ forskning visade även på hälsofaktorer som gör att man håller sig frisk från sjukdomar längre (kost, motion, sömn, goda relationer), men de botade inte åldrandet.

Människan som djurart är genetiskt bestämd att leva max 100-125 år, men det är extremt lite forskning som är inriktad på att förlänga djurarters livslängd.

Nästan all forskning går ut på att förlänga heath span, den friska tiden i livet.

Nästan ingen forskning är sann longevity forskning som vill bota åldrandet, rejuvinera och återställa hela kroppen till en biologiskt ung ålder, eller förlänga en djurarts livslängd.

Jag har aldrig sett en studie som lägger upp en metodik för att renodlat sålla bort health span resultat och enbart leta faktorer som ökar djurartens verkliga maximala livslängd.

Det finns massor med health span forskning som utger sig att vara longevity forskning.

Jag har aldrig sett en studie som försökt få 95-åriga människor att överleva till 105 års ålder, det är extremt svårt.

Om vi lär oss bota alla sjukdomar utan att kunna bota åldrandet, då kommer vi leva friska i 100-125 år och sedan dö knall och fall.

Det är långt kvar till människor blir 130 år gamla.

5 gillningar

Statistiskt signifikanta resultat är inte det samma som att man faktiskt gör så stor skilnad.
Man har ju inte lyckats få råttor att leva 6 år istället för 3 år.

Många substanser har statistiskt positiv effekt på livslängden, men inga har drastiskt förlängt livslängden hos någon art.

Många substanser förlänger livslängd i djurförsök med runt 20%.

1 gillning

Om djur/människor lever friska 20% längre så är det bra, om de når gränsen för vad artens genetik medger som max livslängd.

Men det är ju inte eg longevity forskning, det hindrar människor/djur att dö för tidigt.

2 gillningar

Observera att jag utelämnade fullt frisk i knoppen utan att det är just den sjunkande mentala piggheten som gör att man hamnat på ålderdomshemmet. :wink:

Dvs stoppa/reparera åldrandet på det fysiska funktionerna är nog lättare/vanligare än att kunna stoppa olika saker som påverkar den mentala piggheten. Jag upplever att många medicinska framsteg genom åren främst gjorts på de fysiska delarna.

Min bild av åldringar +80 är att även de med god fysisk förmåga ändå ganska snart hamnar på ålderdomshemmet pga demens och liknande. Så utifrån den aspekten kanske den övriga “friskheten” och ökade livslängden får låg påverkan på totala “livskvaliten” och behovet av pengar/pension vid den ökande åldern.

2 gillningar

Det mentala är en beror på biologins funktion. Med fler åldrade skadade och dåligt fungerade celler i kroppen ökar inflammationen i kroppen.

Tänk dig inflammationen när du har influensa, man tänker inte så bra då och har ingen energi.

En gren i forskningen är på ämnen som rensar bort de skadade gamla cellerna. Sådana substanser sägs ha senolytisk effekt.

1 gillning

Hej Aen! Jag och Krister har kontakt, han är grym! Rapamycin är mycket riktigt det läkemedel med mest belägg i dagsläget. Dock ska det sägas att vi ännu inte har riktiga, stora dubbelblinda studier som visar att det fungerar i människa. Krister och andra så kallade “biohackare” vill inte vänta, utan testar det som sannolikt fungerar redan idag. De är föregångare och driver utvecklingen framåt. Kör hårt, säger jag.

För gemene man rekommenderar jag att träna, äta nyttigt och - framför allt - påskynda utvecklingen av läkemdel mot åldrande. Se denna video för mer info:

1 gillning