Kanske inte helt relevant till ämnet. Jag är mycket skeptisk till att vi kommer bli så mycket äldre. Potentialen finns garanterat men…
Överdödligheten efter pandemin är mycket högre än innan pandemin. Oroväckande är att denna trend även gäller yngre och verkar hålla i sig.
Vi konsumerar mer halvfabrikat och skadliga tillsatser som inte ens borde vara tillåtet. Dessutom ökar fetma och vi spenderar mer tid i den virtuella världen. Ursäkta om jag låter bitter, tycker inte det ser så ljust ut för den yngre generationen. Vissa individer blir säkert mycket äldre än tidigare generationer.
Forskning på blue zones där människor blir över hundra har visat att traditionell kost, motion, meningsfulla relationer och gener är viktigt för att bli över 100 år.
Meeen… Unga människor vill inte leva och äta som 100 åringa grönsaksodlare på Okinava eller som 100-åriga får-bönder på Sicilien.
Moderna människor vill leva moderna liv och köper hellre trendiga träningskläder och käkar syntetiska piller som några vetenskapliga forskare fått positiva resultat med.
Det nämdes Taurin i tråden. Är det någon som vet vilken dagsdos och hur man får tag på det förutom att klunka energidrycker? Det kan ju inte vara receptbelagt eftersom det är en ingrediens i energidryck.
Det finns en koppling mellan positivt känsloläge och lång livslängd.
Motsatsen, kronisk depression och kronisk negativ stress förkortar livet.
Det kanske inte är den viktigaste faktorn men det är en livsförlängande faktor, positivt stämningsläge.
Det som är bra med känslo-spåret för att förlänga livslängden är att det kan man göra något åt.
Man kan förbättra dåliga relationer, eller avsluta dem annars.
Man kan byta jobb eller livsstil så man slipper negativ stress och får kraft och glädje att ha ett bra liv.
Jag praktiserar tacksamhet d v s jag skriver varje dag ned minst fem saker jag är tacksam för i ett skrivhäfte. Det hjälper mig att se att “glaset är halvfullt” och får mig att uppmärksamma det goda i livet och stanna i de goda känslorna.
Att få vara glad, det är ett kännetecken på ett bra liv, så jobba på det även om denna livsförlängande faktor inte är lika stark faktor som att hantera sin ämnesomsättning (som många substanser och fasta riktar in sig på).
Genomsnittslivslängden har blivit lägre under senaste åren pga pandemin. Vårdskulden är större än någonsin och bristen på resurser/personal bidrar till allt sämre äldrevård. Cancervården ligger efter. Tror inte vi får någon större förändring under våra liv på den fronten. Däremot tror jag att vården kommer till en större grad privatiseras och skapa klyftor och inlåsningseffekter som i USA där sjukförsäkring ofta går på 10 000 i månaden även för friska 30 åringar. Börja vårdspara redan nu. Skulle det nu komma medicin som förlänger livet så kommer det förmodligen inte finnas tillgängligt för alla. Tror inte heller samhället vill att vi lever längre. Gissningsvis.
Om den förlängda tiden är arbetsför tid så är det definitivt en vinst för samhället. Att ta en nyfödd bebis till färdigutbildad rörmokare/ingenjör/läkare är oerhört kostsamt. Samma sak gäller kostnaden för en pensionär med alltmer svikande hälsa. Mer tid att bidra till samhället ekonomiskt per person vore en stor vinst för samhället.
Fast om vi är så smarta att vi lyckas omvandla livets byggstenar borde vi inte då kunna skapa ”ai robotar”/automationsprocesser som inte tvingar människan att vara fast i ett jobb måndag till fredag 9-17 till 69 års ålder (minus FIRE rörelsen). Såg en rapport som visade att svenskar jobbar mer i dag än vad vi gjorde på 80-talet trots att vi har ungefär samma livsstandard. Känns som att vissa saker rör sig i motsatt riktning. Tror att vi någonstans i framtiden landar i en värld av programmerade maskiner som utför allt ”jobb” sen är vi andra mest bara lediga/njuter av livet och filosoferar men gissar att det är långt dit, efter alla primitiva krig över flaggor och resurser… vore intressant om man kunde resa fram 500 år i tiden och läsa i historieböckerna hur allt blev men det är ju svårt… kanske blir forum som denna underlag till folklivsforskning. Isåfall vill jag hälsa till alla framtida forskare/historiker som läser denna text. Hej från dåtiden.
Skulle gärna vilja ha lite källor på att friska 30-åringar betalar 10 tkr i månad i sjukförsäkring i USA samt att vi hade samma livsstandard som för 40 år sedan?
Väldigt få betalar dessa priser då man allt som oftast har försäkring via sin arbetsgivare. Typiskt, inklusive arbetsgivarens kostnad, ligger det på runt hälften. Men sen tillkommer såklart kostnader om man inte är 100% frisk. Men det var ju inte påståendet utan det var att en 30-åring som är 100% frisk betalar fortfarande 10 tkr per månad.
Nej, precis, länkarna visar att det påståendet inte stämmer. Dem siffrorna är ju ett medel så då torde ju fullt friska ligga lägre. Därmed inte sagt att det ens är billigt att vara frisk i USA.
Det är det ju inte i Sverige heller, vi betalar ju sjukvård via skatt (tror typ 13% av skatten går till sjukvård). Så av de 10000 jag betalar i skatt varje månad går 1300 till sjukvårdskostnader. Det blir 15600 kr/år i sjukvårdskostnader om jag är fullt frisk och aldrig besöker vården.
Bara för att något fungerar i en mus betyder det absolut inte att det fungerar på människor. Finns en överhängande risk att man förkortar sitt liv istället genom att experimentera med immunsuppresiva läkemedel som Rapamycin.
Personen i fråga borde inte heller kunna få Rapamycin då det är receptbelagt (av en anledning).