Hjälp med att börja träna!

Mår du bra i kroppen & själen tar du bättre beslut & du presterar dessutom bättre i ditt “vanliga” jobb.

Hur många här i forumet tränar regelbundet? Och är det någon som känner att de behöver en “push” i rätt riktning i sin träning? Vare sig det gäller kondition, styrka, hemmaträning, bollsporter etc.

Jag har en hel del erfarenhet och utbildning inom detta och hjälper gärna till och bollar idéer om behovet finns! Jag tror mycket på att grunden till en sund livsstil och dessutom en sund ekonomi är att leva hälsosamt, träna, äta rätt & MÅ BRA! :slight_smile:

Är ni med mig?

12 gillningar

Det går utför här. Som namnet antyder. :rofl::exploding_head:

3 gillningar

Tränar inte längre regelbundet sen vi köpte hus och fick barn och jobbar heltid. Det finns varken tid eller energi.

1 gillning

Japp jag tränar regelbundet. Har man väl fått in det som en rutin och vana så är det enklare. Absolut märker man man skillnad i mående och att man får mer energi :slight_smile:

1 gillning

Brukade träna dagligen fram till pandemin. Hade 6 pack och allt, men förlorade helt rutinerna när pandemin kom. Dagarna blev längre på jobbet och hade inte längre någon fritid, plus att det svårt med träning överlag pga nedstängningar (delvis). Har inte kunnat komma tiilbaka sedan dess…tränar just nu 1 gång per månad som bäst…

1 gillning

Rör på mig regelbundet men inte direkt på gym eller löpning längre. Cyklar backiga 8km om dagen på vår, sommar höst och tar raska promenader på 40-60 minuter minst 5 dagar i veckan.

Lusten för mer intensiv träning kommer nog igen. Men med barn, hus, jobb (URSÄKTER) så är jag glad att jag håller den nivån jag gör. Följer folkhälsomyndighetens råd om 300 minuters lågintensiv träning per vecka.

Var i samma situation när jag fick småbarn och köpte hus.
Innan detta så tränade jag 5-6 ggr per vecka.
Pausade träning helt under i alla fall 1 år, men har sedan dess fått till rutinen att göra några pass i veckan. 3-5 ggr per vecka i snitt. Vissa veckor kanske jag bara hinner med ett pass men har jag en lugn vecka så kör jag på varje dag.

Viktigt är att bara gå, oavsett om man är trött eller inte har riktigt tid. 30 min är 30 min, få in rutinen att komma iväg.

Normalt så sticker jag till gymmet 21-22 någon stans när alla hemma ändå ligger o sover. Tränar max 60min. Ska jag göra något på kvällen kan jag klämma in ett pass på lunchen utan att någon saknar mig på jobbet.

Kl 21?! Brukar lägga oss 19-20 ungefär,dottern vaknar fortfarande varannna timme ungefär så man får ingen vidare sömn. Hatar gym förövrigt så det enda jag gör eller gjorde var att springa förr. Men nu är det så mörkt och blött så det är inte så skoj under vinterhalvåret så jag har svårt för att motivera mig själv. :dizzy_face: Det enda jag gör regelbundet är promenader varje dag och några kilometer cykling i veckan. Men sen blir det lite motion i samband med trädgårdsarbete och husunderhåll också.

Jag äter inte direkt super hälsosamt men tränar 5 ggr i veckan (när jag inte är skadad eller på väg tillbaks från en).

Är man bara motiverad och tycker det är kul går det ofta att lösa livspusslet trots att man har jobb, hus och barn. Löpningen har ju fördelen att det är extremt tidseffektivt. Inget gym att pendla till, inga tider att passa osv. På med skorna, öppna dörren och passet är igång.

Jag jobbar hemma två dagar i veckan för att just kunna träna under lunchen. Finns även duschar och omklädningsrum på kontoret om man skulle föredra det. Sedan när jag kör sonen till hans träning, passar jag på att träna i närheten samtidigt. Då återstår endast ett pass. Det är mitt långpass på lördagar. Ingen av barnen har aktiviteter just den dagen så det passar bra.

Som skrivits tidigare får man ju tillbaks mycket energi av att träna. Blir mer pigg och alert. Inte så degig och mosig man kan bli när man spenderat för mycket tid vid skärmen utan att röra sig.

2 gillningar

Tack, vad generöst @Ellen_Persson att vi får ta del av din erfarenhet och kunskap.

Som 50-årig datorjobbande dam med dåligt med naturlig styrka, har kroppstypen lång och smal, undrar jag vad du anser om såna här kortare gympapass som “Hemmagympa med Sofia” några gånger i veckan som motion utöver promenader?

2 gillningar

Har träningskort med månadsbetalning på autogiro, har inte varit där på ett år… (är nog ännu mer egentligen, men lever i självförnekelse…). Tränade extremt mycket innan barn, men bröt foten och felbehandlades, och fick sedan steloperera fotleden. Så jag är lite ledsen över att personen jag var förr försvann i samband med skadan. Försöker cykla till och från jobbet, och fylla mina cirklar på Apple watchen, men skäms över hur jag degraderat mig själv :see_no_evil:

1 gillning

Simmade 1-2 gånger i veckan tidigare men har bytt det mot dagligt yogapass. Kanske återvänder till bassängen en dag, men just nu känns det mest jobbigt att skohorna in det i schemat. Yogan kan jag göra hemma.

Utöver det så snittar jag 12000 steg och jag både går och cyklar på alla sträckor som är vettiga och vädret är någorlunda. Så nej, jag behöver ingen hjälp att börja och jag ser nog insidan av kistlocket innan jag ser insidan av gymdörren. :joy:

4 gillningar

Har aldrig träna någe, men har haft rörligt å fysikt jobb så de kan räknas mer än väl som långa betalda tränings pass …
Förr va många jobb rörliga å fysiska medans många av dagens jobb är ganska stilla sittande… Så då behövs flera träning pass för folk…

Bor i hyresrätt med gratis gym i källaren. Verkar bara vara jag som har fattat det vilket ju är ännu bättre för just mig😄.
Tränar när lusten faller på.

3 gillningar

Håller med om att höstmörkret inte direkt lockar ut en på löptur på sätt som en ljummen majkväll :slight_smile:

Vill du övervinna mörkret så testa pannlampa och reflexväst. Tycker även en smidig tunn merinomössa, tunna handskar och ett par varmare tights gör vinterlöpningen trevligare.

Gillar skogen och har den i princip utanför dörren så traillöpning har blivit något av en vana för mig senaste åren. Uppskattar också att behöva hålla fokus på vart man sätter fötterna på stigen. På den annars blåsiga västkusten ger även skogen lä. Kör även lite yoga och cyklar.

Inom kort öppnar även ett gym på den lilla orten där jag bor. Överväger att prova på :slight_smile:

1 gillning

Som mångårig periodare inom träning har ett par saker blivit väldigt tydliga för mig.

Mitt humör och min energinivå styrs av min träning. Att jag är på grinigt humör och inte orkar är ett symptom på att jag tränat för lite, inte en orsak att låta bli. Det gör det bara ännu värre.

Att träna, duscha efter och sova det extra som behövs tar tid. Men energin det skapar gör att jag ändå får mer gjort och är mer närvarande med dem jag bryr mig om än när jag inte tränar.

Jag har inte tid är alltid en lögn. Sanningen är: Jag prioriterar annat. Då blir frågan. Är det rätt prioritering?

Jag har kommit fram till att för mig är hälsa, energi och gott humör för barn, vänner, jobb och sidoprojekt viktigare än tiden. Hellre en timma hälsa och 15 timmar pigg och glad per dygn än 16 timmar trött och grinig.

9 gillningar

Herregud, men då gissar jag att du går upp runt kl 5? Jag kan absolut inte relatera, 90% av min fritid sker efter kl 19… :smiley:

Snyggt jobbat! Det bästa är när det går på rutin!

All träning är bättre än inget! Tycker dock inte man ska se det som en ”ursäkt” att inte då och då försöka genomföra lite längre pass (minst 30min-60min). Men som komplement när tiden inte räcker till, absolut! Viktigast att få en rutin och få upp flåset då och då!