Hur har du ställt in dina pulszoner? Ska du träna efter puls så bör du ha ställt in dina zoner korrekt. De flesta modeller baseras på din maxpuls. Att ta reda på sin maxpuls är sjukt jobbigt men det kommer underlätta träningen om du vill köra pulsbaserat.
När du väl har tagit reda på din maxpuls så kan du till att börja med ställa in zonerna ungefär såhär:
- Zon 1 - upp till 65% av maxpuls. Ska kännas väldigt lätt. Lättare uppvärmning/rask promenad typ. Kroppen använder mestadels lagrat fett som bränsle.
- Zon 2 - 65-75% av maxpuls. Lätt jogg/löpning. Kan hålla en konversation ganska enkelt. Kan fortfarande andas relativt lätt genom näsan. När man tränat ett tag så kommer denna zonen kännas som att man kan hålla igång hur länge som helst i. Bygger bra med mitokondrier och uthållighet i den här zonen och kräver ingen/minimal återhämtning. Kroppen använder lagrat fett och kolhydrater som bränsle. Ju mer man tränar i den här zonen, desto bättre bli kroppen på att använda fett som bränsle.
- Zon 3 - 75-85% av maxpuls. Lite snabbare löpning. Andas tyngre och lite svårare att hålla ett flytande samtal igång. Ger typ samma fördelar som zon 2 men kräver mer återhämtning. Jag undviker denna zonen mestadels. För jobbigt för att kunna köra andra hårda pass bra, men för lätt för att ge fördelarna som ett hårdare pass ger typ.
- Zon 4 - 85-90% av maxpuls. Träning kring sin mjölksyratröskel för att förbättra denna samt lära kroppen hantera mjölksyra och bli effektivare att rensa bort den. Springs med fördel som långa intervaller 10-20min långa med hälften så lång vila emellan.
- Zon 5 - 90% eller mer av maxpuls. Träning över mjölksyratröskeln. Kroppen klarar inte längre av att rensa bort mjölksyran i takt med att den bildas. Ökar ditt Vo2max. Tänk korta intervaller på 1-5min med ungefär lika lång vila.
Det vanligaste felet jag anser många gör inom konditionsidrott är att de kör alldeles för mycket träning som ser likadan ut hela tiden. T.ex alltid 5-10km i zon 3. Varje gång. Ingen variation. Ett annat fel många gör är att de istället kör för mycket hårda pass i zon 4-5. Flera gånger i veckan och så småningom blir de övertränade och slutar tränar eller skadar sig.
När man är nybörjare så kommer all träning oavsett form göra att du får bättre kondition. Men till slut kommer man till en platå där man inte utvecklas längre eller man vill ta nästa steg för att bli snabbare och/eller uthålligare.
Jag tycker personligen att polariserad träning är den bästa. Både mentalt och rent fysiskt. Du som gillar forskning och siffror kan gärna googla Dr. Stephen Seiler polarized training. Han pratar visserligen mycket cykelträning men principerna är densamma för löpning.
Så för att polarisera din träning kan du tänka på 80:20-regeln. Där 8 pass av 10 ska vara av lätt karaktär. Alltså uthållighetsträning i Zon 2 på en 5-zonskala. 2 pass av 10 ska vara hårdare. Zon 4-5. Undvik zon 3 nästintill helt (är dock svårt då du alltid passerar zon 3 på väg upp till högre zoner eller ner till lägre zoner).
Hur man sedan ska lägga upp träningen beror på hur mycket du vill och kan träna. Snackar vi 30 min 2 gånger i veckan? Ja då kan du köra ganska hårt båda gångerna utan att bränna ut dig. Snackar vi 5 gånger i veckan? Ja då passar polariserad träning utmärkt. 1 pass hårt och 4 pass lätt distansträning.
Exempelvecka 3 pass/vecka
1 - distans zon 2
2 - intervaller zon 5 t.ex 5x5min med 5 min gåvila/joggvila. Kör så hårt att du klarar alla intervaller, men det ska verkligen kännas riktigt svårt att genomföra ytterligare en när man är klar. Inkl upp och nervarning såklart.
3 - Distans zon 2
Exempelvecka 5 pass/vecka
1 - Intervaller zon 5 som ovan
2 - Distans zon 2
3 - Distans zon 2
4 - Distans zon 2 eller intervaller zon 4 t.ex 3x12min med 5-6min vila.
5 - Distans zon 2
När du kört ett tag så försök få till ett av distanspassen så att det blir lite längre. Om du normalt springer 5-10km så försök få till ett längre som är 15-20km istället.
Så för att bygga grundkondition och uthållighet långsiktigt (och undvika överträning och skador) så är det volym i zon 2 som gäller. Strössla med några intervallpass då och då i zon 4-5.
Tillägg: Om man inte vet sin maxpuls eller pulszoner så går det lika bra att gå på känsla. Använd en skattningsskala på 1-10 där 1= ligger i sängen och vilar, och 10 = Lungorna exploderar och jag tror jag dör när som helst.
Då skulle zonerna se ut såhär ungefär:
Zon 1 - 2/10
Zon 2 - 3-4/10
Zon 3 - 5-6/10
Zon 4 - 7-8/10
Zon 5 - >8-10/10