Hjälp med att börja träna!

Nej jag går upp kl 22:00, 00:00, 02:00, 04:00, 06:00 ungefär. :worried: Och snart kommer en unge till så lär man dröja några år tills man får sova är jag rädd.

8 gillningar

Ja, då blir det enklare att planera runt träningen. Eftersom träningen är högt prioriterad så anpassad mycket annat runtomkring den istället för tvärtom.

Hög igenkänningsfaktor här :joy: vår unge är 2 5 år och sover fortfarande kasst…

1 gillning

Olika delar i livet kräver olika planering :sweat_smile::+1:

1 gillning

Ja, det är ju grundstenarna i att göra vad man kan för att ha ett gott liv, och friskt liv.
Även god sömn är viktigt.
Jag har hund och går ca 1-1,5h per dag, samt tränar gym 2ggr i veckan i snitt.

1 gillning

Kör ett simpelt och intensivt gympass innan jobbet. Riktigt bra rutin som funkar för mig.

Dock har jag problem med stelhet och skulle behöva köra mer kondition :grimacing::grimacing:

Hur ska man hinna med allt? :sweat_smile:

1 gillning

Tränar hemma med hantlar tre dagar i veckan 30 minuter per pass innan jobbet. Har gjort så de senaste tre månaderna och tycker det har fungerat bra. Vill egentligen gå till gymmet men med småbarn så vill jag ha så mycket tid hemma som möjligt.

1 gillning

Jag har viljan och tiden att träna, men just nu är det motivationen och framförallt inspirationen som tryter.

På grund av en axelskada så kan jag inte utöva den träning jag verkligen skulle vilja- simning, längdskidåkning, golf, tyngre stryrketräning med skivstång och hantlar eller gruppträningspass på gymmet så som boxning och yoga.

Jag får regelbundet kortisoninjektioner på ortopedkliniken och fått instruktioner från sjukgymnasten att fortsätta träna, men träna runt skadan. Inte provocera axeln.

Jag tycker det är så svårt. Jag springer varannan dag och kör lite gym på slentrian efteråt, mest benövningar. Jag fattar ju att jag skulle kunna göra så mycket mer med en frisk arm och två friska ben men inspirationen tryter. Jag suktar efter det jag inte kan göra istället för att fokusera på det som är möjligt. Jag behöver hjälp med att vända på de negativa tankarna.

1 gillning

Tycker bara om tung styrketräning, så man får väl se hur länge kroppen håller.

3 gillningar

Samma här! Mums för cheeseburgare o h marklyft.

Baslyft, bärs och burgare!

1 gillning

forskning visar ju att hundägare är lyckligare än genomsnittet, så bara där ligger du ju steget före!

1 gillning

skador/smärtproblem är bland det tuffaste för motivationen. jag har haft jättemycket problem med kroppen under min ”idrottskarriär”. finns många sätt att ta sig runt det. bara skriv till mig i chatten om du känner för att prata kring det! har läst en del kurser både i träningslära och sjukgymnastik-inriktad träning :smiling_face:

2 gillningar

Har tyvärr hamnat i barnträsket och då finns det inte alltid tid. Försöker dock regelbundet träna bodypumppass på helgerna. Det ger mig en helkroppsgenomgång på kort tid. Cyklar även till jobbet, vilket räddar flåset.

I nuvarande läge kan jag inte göra så mycket åt det. Mormor och farmor hämtar två dagar i veckan, men tiden räcker ändå inte till.

2 gillningar

Ibland får man se det utifrån vad det är och vad man har för förutsättningar! Tycker det låter som du gör ditt bästa för att få det att funka och var sak har sin tid. När barnen blir lite äldre kan det ju snarare innebära mer tid till träning, speciellt om det finns ett gemensamt intresse!

1 gillning

Nja, min ekonomi är utmärkt, jag mår skapligt, tränar aldrig och äter förmodligen för mycket korv och kött för att det ska anses hälsosamt med dagens normer.

Träning är ju sååå tråååkigt! Hur jag än bär mig åt så får jag inte till någon intensitet och regelbundenhet. Det enda som är någorlunda kul och blir av är promenader, det känns bra i både kropp och knopp.

Det har blivit lite bättre med hemmaträningen sedan jag hittade appen “Min rehab” som på ett mycket pedagogiskt vid visar momenten i realtid och med enkla redskap. Det mjukar upp skrivbordsryggen och axlarna.

Inte heller kan jag skylla på barn och pendlingstid, jag hittar helt enkelt ingen motivationsfaktor och påståendet att jag kommer att leva längre och vara friskare om jag tränar funkar bara begränsat i min hjärna :roll_eyes: det är naturligtvis sant men hur mycket längre och hur mycket friskare?

Jodå tränar regelbundet. 5-6 gympass i veckan dagliga promenader med hunden på minst 2 timmar och 3-6 pass kampsport. Ibland blir det lite bollspel också men det är högst oregelbundet.
Ju äldre jag blir desto tydligare märks det hur mycket kosten och träningen verkligen ger och hur viktig den är för energin både för kroppen och knoppen.
Tränat hela livet och det är essentiellt i mitt liv, det är nummer ett på prioriteringlistan och var så även när jag fortfande arbetade och när barnen var små.
Utöver självstudier finns några högskolepoäng inom näringslära, biomekanik och fysiologi.

1 gillning

För egen del är inte ett eventuellt längre liv min största motivation utan att jag helt enkelt får bättre funktion medans jag lever. Smartare, starkare, smidigare, mindre smärta, rörligare, bättre motståndskraft mot skador och snabbare läkning när det väl sker etc etc.
Bättre idag och långsammare nedbrytning av både kropp och hjärna.
Tänk att varje del av dig blir x antal procent bättre och sen är du den procentsatsen bättre varje dag resten av ditt liv, ränta på ränta fungerar inte bara på din ekonomi.

2 gillningar

En stroke är rätt motiverande för träning. Min personliga PT så att säga

Tränar nu nästan exakt som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Har tränat förr och gillar det.

Jobbar dock än så länge bara halvtid. Fasen vet hur det ska gå sedan med heltid, pendling, barn och villa. Ska bli spännande att se

2 gillningar

Hur får man vinterlöpningen kul?

Jag springer ett 3 ggr per vecka på somrarna, men på vintern är det bör och kallt och mörkt.

• Rädd för halka. De ggr jag ramlat de senaste åren får jag ryggskott.
  • mindre än 10c ger mig extremt ont i halsen. Jag har köpt en värme växlings mask som hjälper mot det.
  • inte kul att ge dig ut i kall snålblåst kl 20 efter att man nattat barnen.

Jag går ner eller mindre i träningside på vintern.

Har aldrig riktigt gillat löparband, eller löpning för den delen, men en bra motionscykel en intervall-timer och hög musik är rätt okej.