Om du är OK med att utvecklas lite långsammare som löpare så är mitt enkla råd att skippa vinterlöpningen (nästan) helt och hållet.
Något pass i månaden är bra att få till för att minska skaderisken framåt vårkanten när löpningen kan börja trappas upp igen.
För flåset är det längdskidor eller inomhusträning som gäller vintertid. Mycket roligare så. (Ja, t.o.m. roddmaskin är roligare än att slira runt i slaskväder).
Neej!! Det är ju döden att börja om varje vår. Det om något tar död på motivationen. Hitta andra att springa med. Kolla om det finns någon löpgrupp. Det är mycket lättare att komma ut då trots trist väder. Själv springer jag med Friskis. Skaffa dubbade skor.
Såklart är det inte svart eller vitt! Inte meningen att få det att låta som att det är hur enkelt som helst, för jag vet att det är supertufft för många, precis som det kan vara tufft med tex ekonomi/studier/jobb/andra saker i livet för andra.
Tror det viktigaste är att inte vara för hård mot sig själv om man är i den situationen du är i.
Om du nu har ”lätt” för ekonomi, sparande etc. Försök koppla träningen till det på något sätt. Säg att man som nybörjarinvesterare börjar med att spara 200kr i månaden, och att man som ”nybörjare” inom träning avsätter 20min i veckan till att göra nånting aktivt. Ibland pulsbaserat och ibland styrkebaserat.
Alla är nybörjare i början och träning är skittråkigt innan man insett hur bra man mår av det!
Jag skulle säga att löparträning på högre nivå om det är kassa förutsättningar utomhus blir MER kvalitativt att köra på löpband… sen är det inte alls som tycker det är så motiverande men just prestationsinriktat och skadeförebyggande så är löpbandet riktigt bra. I alla fall ett par dagar i veckan när man ska köra fartpass/intervaller
Tränar fem-sex pass i veckan på gym. Klassisk styrketräning, gruppträningspass, konditionsmaskiner. Brukar utöver det ta promenader på ca 8km någon eller några ggr per vecka. Löpningen har jag lagt ned helt. Tappade helt motivationen för det för några år sen.
Är 54 år och åldern börjar märkas. Främst är det explosiviteten som försämrats. Gjorde muscle ups fram till för något år sen, nu fixar jag det inte längre utan att fuska. Även om jag fortfarande klarar minst 15 pull ups. Men det är som det är. Är ändå i lika bra form som många tränande 30-åringar, det är helt ok.
Träning möjliggör ett aktivt liv med skogsarbete på fritiden. Jakt. Fjällvandring med toppbestigningar.
Tycker det där är en balansgång. Lägger man ner all träning helt och hållet tar det mycket riktigt emot rejält de första passen efter uppehållet. I just löpning är skaderisken dessutom enorm då hjärnan vill mer än benen och ofta spenderas i princip lika lång tid på att komma tillbaka till dåvarande nivå som uppehållets längd.
Tränar man däremot annat undertiden, och som i detta exempel stöttar upp med löpning något pass i månaden eller två, går det väldigt mycket fortare att komma tillbaka.
För mig har ovanstående räckt väl. Kan fortfarande förbättra mig (om än marginellt) med detta upplägg från år till år och motivationen är hög året om just eftersom jag inte upplever träningen som tvingande utan anpassar mig efter säsongen och gör det jag tycker är kul utefter förutsättningarna.
Lugna fina rundor när det är idylliska vinterlandskap eller solsken. Då kan det t.o.m. bli njutbart.
Hårda bröt-intervaller vid skräpväder (gärna backe). Omgivningen spelar liten roll kring maxpuls.
Tempo/tröskel i samma fart från början till slut undviks vintertid. Dels eftersom tiderna alltid kommer vara sämre än på sommarhalvåret, vilket är tråkigt för motivationen, men också eftersom det är för snabbt för att löpningen ska vara njutbar men för långsamt för att man inte ska bry sig om väder och vind alls.
Ja alltså rent resultatmässigt så vet ju inte ”hjärtat” vilken typ av träning du genomför, så länge arbetet är det samma. Inför en av mina bästa säsonger var jag skadad och tvingades därför köra försäsongen på cykel. Tröskelpassen kunde genomföras med extrem precision och intensitetsstyrelse blev mycket enklare än vid löpning.
Förra vintern var första gången jag höll i löpningen genom hela året, då jag skaffat en Garmin-klocka på flickväns inrådan och startade ett “Garmin Coach”-träningsschema i Oktober förra året. Fick fantastiskt resultat av att hålla i hela vägen, även när det var kallt, halkigt och isbildning i skägget. Sa klockan att det var löpdag så var det.
Så jag tror man behöver hitta vad som motiverar en. För min del är det att få ett upplägg att följa (i det här fallet från en klocka), lite extra motivation från omgivningen (löpkunnig flickvän) och att verkligen behålla kontinuiteten, för det blir så mycket lättare att gå ut om man inte vänjer sig vid att kunna skippa passet om det inte är optimala förutsättningar.
I övrigt: Köp bra utrustning. Jag har gått från att ha ett par löpskor till allt till att ha distansskor och raceskor, men framförallt ett par trailskor (som fungerar ypperligt i snömodd och torkar fort) och ett par vattentäta Icebugs (som verkligen gör skillnad när det är isigt och riktigt slaskigt och j-vligt. I övrigt så är bra kläder som flyttar fukt bra, en vindtät jacka, gärna med huva, bra handskar etc. guld. Är det riktigt mörkt där du springer? Skaffa en pannlampa!
Jag tyckte det var horribelt förr om åren, men nu ser jag lite framemot att få springa fram med isbildning i skägget och veta att även de långsamma passen kommer vara guld värda till våren!
Hur tänker du kring vardagsmotion vs aktiv träning (aerobics) ?
Verkar som att vissa anser att man inte bör räkna in att man går eller cyklar i vardagen som träning. Jag cyklar nog i snitt 6-8 km stadstrafik om dagen på en rätt tung cykel utan varken växlar eller hjälpmotor så jag hoppas det räknas
Hursom, för egen del försöker jag komma igång med styrka (anaerobic) men har inte skaffat gymkort. Jag tänkte som första utmaning att försöka klara av 40 armhävningar. Just nu klarar jag 12, upp från 9 när jag började för 10 dagar sen. Några tips för att nå målet fortare och bättre? Vad bör man komplettera armhävningar med?
Målet 40 tog jag därför att jag hörde att efter 40 repetioner räknas det som aerobics och inte anaerobics. Kanske oviktigt men känns som ett rimligt mål oavsett…
När jag nått det målet antar jag att det är gymkort som gäller för att få tillgång till vikter och maskiner mm. Jag vill inte ha så mycket såna prylar hemma… Jag har redan en crosstrainer som jag inte använder särskilt ofta.
Hej Kalle! Kul att du kommit igång och verkar motiverad till att träna och ta hand om dig! Du kan skriva till mig i chatten om du vill så kan jag ge lite mer personliga råd. (Ps! Har utbildning inom tränings och näringslära så ingenting som jag bara ”slänger ur mig” utan att veta vad jag pratar om ) som sagt, bara att höra av sig till mig via chatt/mejl så ska vi se vad vi kan komma fram till gemensamt så att det ska bli så relevant som möjligt för just dig!
Jepp detta idag vill många slå ihop hela dagens rörelse på ett enda kort pass och visst drt kanske fungerar.
Men jag har märkt att jag själv mår så mycket bättre när jag får in min vardagsmation under hela dagen vilket är en stor anledning till att jag ej äger en bil
Forskningen sista åren visar på att vi troligtvis underskattat träningens betydelse och att man kan räkna med minst 10 år extra i livet utöver att livet blir mer välmående och kvalitativt.
För er som vill fördjupa er bifogar jag studier på ämnet och en länk med ett kortare svar på ämnet från karolinska.