No-go years? Vem hittade på sådana dumheter?

Inte var det den här liraren iaf:

Om man är i det skicket nr man är 91 så får ha koll på uttaget ur pengabingen. :heart:

Ja, det är ett tubinslag som är peppigt och käckt, men de pratar om att hålla igång både kropp och knopp och det är ju hela grejen med att leva här och nu också.

15 gillningar

Kul med pepp. Men han är en statistisk anomali. Oavsett hur en väljer att ta hand om kroppen kommer väldigt få vara i det skicket i den åldern. Jag tar hellre några rejäla go-go years i tidig ålder och riskerar att jag har orken kvar längre än jag trodde. Finns billiga nöjen som en pigg kropp kan ägna sig åt också.

Räknar själv med att inte bli en dag äldre än 80, och drabbas av kroppsligt förfall som ställer till det med merparten av mina nuvarande intressen runt 70. Planerat arbetslivet därefter.

Ser det som ren statistik och sannolikhet på samma sätt som jag betraktar portföljen. Men där pengarna ”saknar minne” har kroppen tyvärr både arv och miljö som belastning. Har te.x uttryckligen blivit upplyst av en läkare att jag inte har något val: slutar jag träna fingrar och leder kommer jag stelna och bli orörlig snabbt. Så vid närmare eftertanke kanske jag måste bli som personen i videon :grin:

Edit: Skulle mer än gärna vara som honom. Kommer absolut fortsätta utforska livet så länge som möjligt, men är kanske lite pessimistisk kring mina chanser att hålla ihop så länge. Och faktiskt sjukt inspirerande med såna personer!

1 gillning

Visst är det så och det ska man ju veta, men samtidigt blir någon eller några 90+ och har det där livet och då kan man ju gott sikta på det.

Min pappa var förbi här nyss. Han fyller 80 i år och har fullt upp med bilar, hus, sommarstuga, golf, partner, husdjur och en massa andra projekt. Visst, han åker inte skateboard utan sportbil och han paddlar inte, men spelar golf flera gånger i veckan. Så oavsett hur man kan och vill leva så bör ju slantarna finnas där.

Det där är guld värt att ha med sig. Båda mina föräldrar samt min moster har artros så ska jag snegla i kristallkulan finns det ju alla anledning att hålla igång lederna.

Hursomhelst unnar jag fler en tillvaro som Lloyds och ska man sikta högt på börsen kan man gott göra det i livet i övrigt också. :smiley:

3 gillningar

Har en kompis i landsvägscykelklubben som gjorde exit från arbetslivet här för något år sen. Han är 67-68 i dag och i bättre form än någonsin! En fantastisk förebild för hur man håller igång. Cyklar upp för bergstoppar i alperna och kör skojiga långlopp.

3 gillningar

I mitt fall är det självförvållat med lederna. Konsekvens av en av mina fritidsaktiviteter.

Jag har många släktingar på båda sidor som gått in i dimman runt 65-70. Och nära släktingar som gått bort nära/innan normal pension. Oddsen är emot mig så jag jobbar hårt på att kunna lämna normalt arbetsliv bakom mig så snart jag kan, ticka av bucket list i prioritetsordning och under tiden hålla kroppen i trim.

5 gillningar

Så länge som kroppen håller ihop hyfsat så finns det väl inget som hindrar att man håller på med aktiviteter som normalt förknippas med yngre. De flesta av dem är inte så dyra dock så det behövs inte sparas extra bara för den saken.

1 gillning

“They´re not myths, they’re facts. That people give up doing stuff”

Kloka ord. Kan se på min kompiskrets hur många som har slutat att ge upp fysiska aktiviteter och skyller på åldern. Personerna är inte ens över 40 år! Den där smärtan kanske beror på att du inte har tränat eller rört på dig tillräckligt.

Som vanligt vet vi om svaren, rör på dig, stretcha och ät hälsosamt. Och släng bort mobilen så att du utmanar dig själv att ha tråkigt för att bli kreativ.

Weed, Dropbox and Indesign

Hoppas jag säger samma sak när jag är 90 år :smiley:

3 gillningar

91 verkar vara nya 21. :blush:

2 gillningar

Är skateboarding dyrt, menar du? :face_with_tongue:

1 gillning

Garanterat en genetisk anomali också. Han ser ut och rör sig som något i tidiga 70-årsåldern. Mentalt kanske ännu yngre.

Men full cred till honom ändå, det behövs både hårt arbete och tur för att vara i sån form vid 91.

Det är ofta skador som sätter gränserna dock. Utmanande att hålla sig i form när varje skada tar 6-12 månader att läka, man måste jobba hårt för att hitta alternativa sätt att hålla sig aktiv.

Nej, men att hålla sig mätt, torr och frisk i övrigt gör att man kan fortsätta rulla.

for the record: Jag är usel på att åka bräda :rofl:

Sant. Cykling, simning och längdskidåkning är rätt skonsamma aktiviteter.

2 gillningar

Hade den där läkaren några konkreta tips hur man tränar fingrarna och leder?

I mitt fall handlar det om att fortsätta med den idrott som orsakat skadorna, den tränar upp dem men skadar samtidigt ledytor och sliter på senorna. Slutar jag träna aktivt kommer musklerna runtom försvagas, och de permanenta skadorna märkas med smärta. Citat från läkaren ”slutar du träna kommer du få ont” För de flesta leder i kroppen handlar det om att träna musklerna runtom för ökad stabilitet. Mannen i videon ägnade sig åt många aktiviteter som aktivt motverkar ledproblem om de görs rätt.

Det finns speciella träningsverktyg/ rehabiliteringsutrustning för att träna upp styrka i fingrarna. Sök på exv ”Handmaster plus” 3-pack med olika styrka.

Men bäst är att hålla sig igång på olika sätt. Ex, en så trivial sak som att laga mat och baka stärker händer och fingrar om det görs utan hjälp av diverse hushållsmaskiner.

3 gillningar

Finns mycket trams på SM (och såna ställen som Aftonbladet Hälsa), som “Inga marklyft efter 40 eller 50” osv… såg även en post på Linked IN om hur man ska klä sig som man efter 40…
Bla bla bla … Håll så din kaeft förhelvete!!! vill jag skrika (skriva) men jag vände blad istället
Jag tänker träna som jag vill. Jag vet vad jag klarar
Jag tänker klä mig som 16-åring om jag vill, gå till ICA med kaffe spill på T-shirten om jag vill
Osv. osv…

2 gillningar

Där har du problemet :grin:

On topic så hade min farfar en kompis som åkte störtlopp även efter 90. Håller man sig bara aktiv så har man i alla fall en möjlighet att bli gammal och pigg.

1 gillning

Förstå mig rätt nu. Kan man köra marklyft så kör på. Men skulle man börja få ont osv. Kör maskin eller annat som stimulerar muskeln. Det viktigaste är att påfresta musklerna. Vilken övning det är har mindre betydelse.

Och som en annan sa. Aftonbladet :joy:. Är ju för bövelen Sveriges version av fox news

1 gillning

Ja, man har sett för många fall med tex demens och div sjukdomar samt problem (även på nära håll) för att inte ta ut avsevärt mer av pensionen de cirka första 5-6 åren. Det är utan tvekan min plan åtminstone. Möjligen lite annorlunda för kvinnorna som generellt blir äldre. Att försöka träna sig till bättre hälsa är självklart ingen garanti för att man blir äldre heller även om man väl oftast mår bättre och känner sig piggare vilket självklart är en mycket bra grej också.

1 gillning

Tycker dock att det verkar som att cykling blir svårare med åldern (80+) pga svagare balans.

Jag är generellt sett lite kluven till om det är hjälpande eller stjälpande att läsa om gamlingar som klarar långlopp och andra strapatser. Det känns lite som de där artiklarna om människor som forvandrar i Nepal med tre småbarn, ”allt går bara man vill”. Jo, tjena. När det gäller friskt åldrande verkar rätt mycket handla om ärftlighet och gener. Har haft flera äldre runt 70 som dött rätt knall och fall trots hälsosamt liv.

1 gillning

Inspirerande! Man kan ju drömma att man fortfarande kan åka snowboard vid 91. Då har jag iaf mer än halv livet kvar att åka! Styrka, balans och uthållighet ska nog inte underskattas som träningsaktivitet. Men viktigast att allt som han sa gör det till ett äventyr och gör det som du finner roligt. Nu lever jag själv ett ganska aktivt liv och har inga bil så jag får ju motion både i vardag och utöver det i min träning. Men jag tycker inte man ska underskatta vardagsmotion, som många i dagens samhälle inte får men som oftast inte kräver mycket tid då man ändå ska någonstans.

2 gillningar