Alternativkostnad för att leva hälsosamt

Jag äter gärna stora portioner, rött kött, pasta och feta såser. Jag dricker förmodligen också för mycket alkohol, oftast både öl och vin både fredag och lördag.

Trots det är jag väldigt sällan sjuk, mindre än fem sjukdagar totalt de senaste 20 åren.

Jag går gärna långa, snabba promenader i skogen och när vädret är bra cyklar jag några mil åtminstone ett par gånger i veckan men är inte särskilt intresserad av att träna utöver det.

Jag misstänker att jag har bra gener för jag tror inte att det är på grund av mitt leverne jag håller mig frisk!

2 gillningar

Om man ska tro forskning är EKO bättre än inte EKo och där är de en klar skillnad :slight_smile:

Det är många riskfaktorer som samverkar, över tid kommer några att vinna över dina gener. Så jag tänker att man kan göra det man kan påverka själv. Kost och motion är en stor del och är ganska lätt att påverka själv.

Jag tror att det är bättre att vara fet och röra på sig än att vara smal och stillasittande.

1 gillning

Ett tips är att du räknar ut hur lång tid du har kvar till pension, och vad medellivslängd är.

Om du har 30 år kvar till pension, kolla vad snittåldern var för 30 år sedan för att sedan se hur det har ökat, snittåldern nu är troligtvis inte relevant innan du går i pension.

Vad ska man med pengar till om man är sjuk eller har låg energinivå så man inte orkar leva livet fullt ut?

3 gillningar

Eftersom pensionen betalas ut livsvarigt oberoende av hur gammal just jag jag blir, väntar jag med att ta ut pension tills den vuxit sig så stor att jag kan leva enbart på pensionen. Det sparkapital jag har kan då användas för att fylla ut tiden från att jag slutat jobba tills den tid då det är lämpligt att ta ut pension.
Den guldkant på tillvaron som ger störst effekt innan jag blir allt för skröpplig tas också från sparkapitalet och räknas alltså inte in i hur stor jag tycker att pensionen behöver vara.

Jag är inte beredd att ändra mat- och dryckesvanor för att kanske må bättre om 20 år. Rör på mig gör jag säkert mer än många andra även om jag inte känner att det är träning. Träning som känns som träning tycker jag är alldeles för tråkigt så det är inget jag kommer att göra.

Istället för att räkna på en snittålder kan man räkna på förväntad återstående livslängd. Då blir man äldre … och får spara mer.

Jag körde 5:2 i tre-fyra år. Mådde kanon, men fick göra ett uppehåll av andra skäl. Har börjat dra ner igen för att hitta tillbaka dit. Det finns definitivt ett viktmotiv, men framförallt märkte jag att resten av det biologiska maskineriet snurrade bättre.

Eventuella livslängdsvinster gällande kalorireduktion är bara ett plus. :slight_smile:

1 gillning

Imponerande!

Intermittent fasta verkar annars lättare för de flesta. Jag är inte konsekvent men har ofta en “fasteperiod” på runt 14 timmar utan att anstränga mig. Det fungerar bra praktiskt i min vardag.

Ett klassiskt citat (ursprungligen från Mary Lasket, men har blivit lite tweakat genom åren): ”If you think wellness is expensive, then try illness”.

De flesta förstår inte hur katastrofala somatiska och psykiska sjukdomar är för privatekonomin. Sjukdom påverkar nästan alltid både intjänandemöjligheter och utgifter, och det gäller även pensionärer.

@janbolmeson, detta kanske vore en ide för ett poddavsnitt? Ett avsnitt om hur sjukdom påverkar inkomster och utgifter…

Mvh

F

9 gillningar

Har själv erfarenhet av detta!

Flera allvarliga olyckor har gjort att jag varit helt eller delvis sjukskriven i snart 20 år.

Som jämförelse har jag ungefär samma inkomst idag som i början på 2000 talet, men allt har blivit dyrare. Hyran har ökat från 3400kr till 6500kr, trots ett mindre boende idag och det mesta följer samma kurva.

Tror många sällan tänker på att olyckor kan ge livslånga ekonomiska konsekvenser, utöver de fysiska skadorna.

Men det går såklart anpassa sig, men det är också svårt att förbereda sig på. Men att ha ett sparande, en buffert och ett personligt nätverk i form av vänner och familj är oerhört viktigt.

:heart:

7 gillningar

Perspektivet att hälsosam mat skulle vara dyr känns konstig för mig. Däremot kräver det förstås att man lagar mat från grunden vilket tar tid och kräver en del planering för att få ihop övrigt livspussel.
Den avgörande faktorn borde rimligen vara att öka den vegetariska andelen, antingen i form av helt vegetariska måltider eller “andelar” av måltider. Det är inte automatiskt nödvändigt att helt avstå kött om man inte vill.

Om man skippar “fullprisbutiker” som ICA Maxi och ser till att regelbundet handla grönsaker på billiga torgmarknader i “getton” eller i butiker av typen “Turklivs” kan man lätt spara mycket pengar. Fördelen med dessa butiker och marknader är att de har oerhört mycket lägre priser än “normala” butiker. En nackdel är att en del grönsaker kan vara av sekunda kvalitet. Den går inte att spara och behöver ätas snabbt men ska man göra det går det ju bra. En annan nackdel är att de inte har något “fullsortiment” utan att utbudet varierar mer. Det gör det svårt att ha helt färdiga recept som man åker och handlar till. Man behöver istället anpassa matlagningen från vad som finns/är billigt en viss dag. Det är inte direkt svårt men kan vara svårt att kombinera med små barn som inte alltid är så pigga på att pröva nya saker.

1 gillning

Jag har en avlägsen bekant som skulle kunna ha skrivit det här.
Han avslutade dessutom med ”varför betala en jäkla massa skatt i alla år om jag sen inte ska nyttja sjukvården på äldre dar”. :eyes:

Vederbörande är… glad i mat, och gillar inte att svettas. Han är 39 men ser ut som 53.

3 gillningar

Jag får oftast höra att jag ser yngre ut än vad jag är.

Eleverna på skolan blev nästan chockade när jag fyllde 50 eftersom jag var så bra på king! De trodde inte att någon så gammal kunde vara så bra på king! :rofl:

5 gillningar

De verkar vara en del som inte är med på mitt resonemang så kan förklara hur jag tänker. Om man ska äta enligt forskningen. Ja de finns ETT rätt svar på hur man ska äta för att må bäst. Alltså sammanställa alla studier som finns och sedan dra en slutsats utifrån det. Så blir de ju wfbp. Vilket är indexfonden av dieter hahaha sök gärna på nutrionalfacts.org om du vill veta mer.

Alltså ekologisk, växtbaserad och så oprocessad mat som möjligt. För att få i sig rätt andel kalorier blir de mkt mat! Kan jag som testat detta i 3 månader säga. De blir också ca. 7500 kr för 2 personer och då är inte allt eko ens. Mitt matkonto innan var runt 5000kr så en höjning på 50% är ändå en del.

Börja knarka fentanyl verkar billigast i längden eftersom framtiden blir ganska kort :grimacing:

Det finns mer än ett rätt svar…

6 gillningar

Jag håller inte med i i detta:

med mindre än att du ser detta som ‘ett rätt svar’? För nedanstående är väldigt vidlyftiga direktiv - och det går att äta extremt olika koster på nedanstående kriterier:

Dessutom så har jag via Optimising-Nutrition-gänget fått än mer fakta bakom min tidigare rent tro-baserade mantra att det finns inte ett rätt sätt, icke heller när det gäller mat. Varje individ reagerar på mat väldigt unikt, och dessutom helt beroende på en massa faktorer som tidpunkt, kroppskonstitution, vad och när åt du senast etc etc etc.

5 gillningar