Att leva utan ultraprocessade matvaror

Ultraprocesserad mat är illdefinerat och jag skulle kalla rädslan för det bara ännu en ‘‘hälsotrend’’ som kommer dö av likt alla andra till slut. Bara för att det är processerat mycket betyder det inte att det är dåligt. Mjöl har gått igenom en mängd processer från och med att det var vete på fältet, det har även ärtor, linser och mjölk. Vad som är intressant är om de tillfört något som är skadligt för hälsan, och om det säljs inom EU är det liten chans för att det innehåller ämnen som är påvisade att vara skadliga för hälsan kort eller långsiktigt. Allt som är i livsmedeln du köper har gått igenom rigorösa tester för att bli godkända i Sverige och Europeiska Unionen.

Vad jag skulle kolla på är näringsvärden, se till att du får en lagom mängd kalorier och balanserade makronäringsämnen från dina måltider sätt till hur mätt du blir och vad det kostar.

1 gillning

Alltså denna jakt på socker bara för att ge föräldrar dåligt samvete.

Mina barn får i sig mycket socker varje dag via all frukt det äter. Jag har slutat lyssna foliehattarna som försöker få mig att må dåligt över min egen och mina barns sockerintag.

Så länge man tar aktiv ställning utifrån vad som tror är bäst för sig själv och sin familj tycker jag man har gjort det man kan. Ohh jag håller med dig om att det är hemskt med pekpinnar när det kommer till mat. Det finns tillräckliga problem med just det.

Sen tycker jag, av princip, att det är icke-konstruktivt att prata om “foliehattar” när för att avfärda en synvinkel man inte håller med om. Oavsett om det är för att man har kommit fram till en annan ståndpunkt eller uppfattar ståndpunkten är allt för obekväm att ta itu med.

1 gillning

Jag tycker detta perspektiv är intressant, det är inte omöjligt att det är på detta sätt. “Ultraprocessad” mat för ju gärna tankarna till gift och cancer (iaf mina tankar) men när det oftast handlar om att det är för energitätt, utan fiber och relativt låg halt av protein etc, vilket gärna leder till viktuppgång, hjärt/kärlproblem etc.

Sen är det ju viktigt att beakta varje individs personliga biokemi, som kanske är den viktigaste faktorn.

2 gillningar

Häxjakten är mot tillsatt socker. Varken Livsmedelsverket eller FDA är tydligt negativa mot frukt. Däremot är båda två tydligt negativa mot tillsatt socker. Frukt innehåller också andra nyttiga ämnen, så det ska man inte skämmas för att äta.

2 gillningar

Håller med.

De ledande exemplen på “ultraprocesserad mat” (läsk, godis, chips, etc) är ju onyttiga främst för att de innehåller en massa saker som man inte bör konsumera i för stora mängder, helt oberoende av produktionsprocessen.

Att bara köpa saker utan innehållsförteckning som rekommenderas av vissa funkar ju bara för att vi i Sverige har en massa regler om att man t.ex. inte får proppa sin boskap full med steroider och annan skit.

Jag fattar attraktionen med enkla indelningar och kategoriseringar, men i slutändan tror jag ändå det blir svårt att komma undan att det är innehållet som räknas. Korv som nämndes ovan är ett gott exempel. Visst, köper du en Dennis-korv med 34% kötthalt kommer du förmodligen få i dig en hel del saker som du kanske helst hade undvikit. Men köper du en färskkorv med 95% kötthalt så är det ju något helt annat.

Är dock väldig skillnad på frukt och tillsatt socker. Absolut att frukt innehåller socker. Men väldigt svårt att konsumera mängden frukt som krävs för att få i sig mängden socker som finns i en burk läsk exempelvis (nu finns ju faktiskt zero-läsk som faktiskt är avsevärt bättre än den konventionella). Frukt innehåller hur mycket nyttigheter som helst som vi behöver och skyddar mot en hel del sjukdomar/tillstånd. Så vad gäller frukt är det bara äta normala mängder skulle jag hävda.

1 gillning

Frukt är ju fantastiskt att äta, som du skriver, med massa bra saker. Dock finns det argument för att undvika juice pga mer socker än t ex cola, fast helt utan fibrer som fördröjer upptaget.

Jag är helt klart för att man bildar sig en egen uppfattning, gärna med en agnostisk utgångspunkt. Det är ju ett problem att argumentera kost rent generellt om man är t ex vegan.

1 gillning

Ca 22 g socker i en burk Coca cola.
Ca 19 g socker i en bannan som mina barn får som mellanmål, ibland äter de 2 bannan.
Ca 19 g socker i en nektarin där mina barn äter 2-3 st åt gången så blir mer än en burk Coca cola.
Ca 14 g socker i ett äpple där mina barn äter 1-2 st åt gången så blir typ som en burk Coca Cola.

Det som störde mig är när man som @talamodet agrumenterar för att barn ska sluta äta frukt som även innehåller massa nödvändiga vitaminer.

1 gillning

Så är det definitivt. Dock är kost/matvanor nog bland det mest komplicerade att forska kring. Väldigt svårt att få människor förhålla sig till vissa typer av födoämnen under långa perioder. Därför vet man egentligen väldigt lite inom ämnet om jag förstått det rätt.

Sorry, jag pratade kolhydrater och skrev socker. Socker innehåller 100% kolhydrater. Frukt ca 10-20% beroende på vilken frukt. För att få i sig samma mängd behöver man alltså äta väldigt mycket frukt, vilket man inte orkar (finns undantagsfall).

Frukt är vitalt för barn och vuxna skulle jag säga om man vill leva länge och friskt.

Ja.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/mat--rekommendationer/

Vad är det som gör socker onyttigt?

Kollar vi på Livsmedelsverkets hemsida så består det av tre delar:

• Det är lättare att få in mer kalorier än vad man gör av med
  • Det innehåller ofta lite näring
  • Ökar risk för karies

Så har man något problem med dessa delar kanske man borde minska på det tillsatta sockret rejält.

Man rekommenderar diabetiker att vara försiktiga med frukt. Det spikar insulinet.

2 gillningar

I många av de länder du tror har den typ av mat du beskriver använder de sig ofta av besprutningskemikalier som är förbjudna i både USA och EU.

Jag vill nog hävda att jag aldrig sagt att barn inte ska äta frukt. Frukt är ett toppenbra sätt för barn att få i sig vitaminer osv. Även om jag själv tycker att grönsaker är ett bättre sätt (om än mindre populärt hos barn :slight_smile: ) Men det är min egen preferens.

Dock menar jag att fruktjuice inte är speciellt bra, ja, inte alls bra. Äter man en frukt tar man in sockret tillsammans med fibrer som fördröjer kroppens upptag. Läsk och juice tar kroppen upp med högre fart, och kan långsiktigt ge flera metabola problem.

1 gillning

Allt är inte svart eller vitt. Äter som alla andra processad mat ibland och skäms inte för det.

Det ängsliga matsamhället : det fina med färdigmaten - Andreas Håkansson - Bok (9789188589033) | Bokus

Jag har läst ganska mycket om paleokost och kört det länge, där handlar det just om att äta riktig mat. Dock skulle jag säga idag att jag är mer åt keto hållet och även där behöver man hålla sig till enkla råvaror för att hålla nere kolhydratshalten.

Jag vet inte om jag är speciell men för mig funkar ketogen/ lågkolydratskost oerhört väl. Har experimenterat och testat mig fram med detta i flera år och kombinerar det med 16/8 intermittent fasta.

Finns oerhört mycket att läsa / kolla på och kan verkligen rekommendera den som är nyfiken på en hälsosam livsstil som vill optimera sitt mående samt att gå ner i vikt utan att räkna kalorier att utforska det själva :heart:

2 gillningar

Jag blev av med 9 onödiga kilon på 2 månader med paleoaktig LCHF. Blev även av med flera andra hälsobesvär. Råder alla att prova.

Började 2014 och kör på sedan dess. Har nu gått upp några kilo, men bara muskler.

Nonsens om högt kolesterol lurar många bort från denna hälsokost, tyvärr.

1 gillning

I min bekantskapskrets så har nog alla upplevt det som ett stort plus att dra ned på kolhydraterna. Tror det är mer variation gällande om man sedan ska väga upp med mer protein eller mer fett. För egen del så får jag lätt en del obekväma magbesvär när fetthalten blir för hög, men kan nöta i stort sett hur mycket protein som helst utan noterbara sidoeffekter. Om min mage fick bestämma själv så skulle jag typ äta kyckling och broccoli sju dagar i veckan.

1 gillning