Att leva utan ultraprocessade matvaror

Råden är förstås inte individanpassade.

Behöver du salt? Eller menar du att du behöver det för smaken?

Jag drar så lite salt att jag inte ens kommer ihåg hur många år sedan det var som jag fyllde på i saltkaret.

1 gillning

Alltså… vi är en barnfamilj där det tillagas en hel del fiskpinnar, korv, blodpudding, köttbullar, etc… och jag har nog inte lagat till någon av de rätterna från grunden en enda gång sedan jag blev pappa. Det finns helt enkelt inte på kartan att jag skulle ha tid med något sådant. Vi var betydligt duktigare på att laga från grunden innan vi fick barn, men jag tycker det är helt ok att anpassa sig till ett sätt som gör att man överlever vardagen. Sedan kan jag i mina stunder undra hur stor skillnad det är hälsomässigt på korv med 95 procent kött och sådan man gör själv, eller på fiskpinnar med 60 procent fisk jämfört med den panerade fisk man steker själv.

Någon som vet? Är det inte det som är den relevanta referenspunkten? Hur stor skillnad är det rent hälsomässigt, att laga ohälsosam mat från scratch jämfört med att köpa i butiken och steka på?

1 gillning

Inte som lunchen jag hade idag då :fire::sweat_smile::sunglasses:

Notera att i keto satsar man på typ 80% av energin på fett. Det betyder att äter man typ fet köttfärs så får man nästan det då 1gram fett är 9kcal medan 1 gram protein är 4kcal. Så man behöver inte addera så mycket extra fett egentligen om man äter riktig mat så som ägg och fett kött å fisk.

Kyckling som du säger är lite magrare och då smackar jag på lite fet sås med majonnäs grund :drooling_face:

1 gillning

Samma sits, jag äter striktare själv men barnen äter väldigt varierande med kolhydrater då mamman som ansvarar mer för deras mat känner sig mer bekväm med det.

Word. Jag försöker alltid ge dem proteinet först och gömmer riset eller pastan tills de ätit fiskpinnarna eller korven :joy:

Så kan det vara men jag uppfattar det som en annan fråga. Jag är intresserad specifikt av frågan vikt och hälsa. Det handlar inte om någon sorts renlevnadskoncept. Ogillar av princip människor som är ”troende” gällande den ena eller andra formen an hokuspokus. Om jag råkar bli lite förgiftad så får jag stå ut med det.

Så gör väl 90% och speciellt dom som är ensamstående, så du är i gott sällskap :+1:

1 gillning

Bra poänger här. I Sverige funkar allt på ett visst sätt och att försöka ändra på det blir snabbt omständligt. I andra (fattigare) länder är läget annorlunda. Det kan vara kopplat till att man har hemmafruar eller bara allmänt obefintlig jämställdhet. Det spelar inte så stor roll. Jag tänker själv att en möjlig lösning vore att anställa ett hembiträde om allt pyssel blir för trassligt.

För att ge en liten annan vinkel på det hela, om man nu anser sig ha för lite tid för att själv fixa nyttig mat men däremot tycker sig ha råd att betala för att ändå få det, vad finns det då för tjänster osv man kan dra nytta av? Ja, förutom då kanske att börja anställa tjänstepersonal, egna kockar osv men det är iaf för mig inte så aktuellt :slight_smile:

Jag tänker t.ex. på tjänster för att leverera hem mat, vilket väl kan vara allt från typ Foodora till tjänster som Svarta Lådan osv. Antar att de flesta av oss som hänger här är kapitalister i någon form, och då känns det även naturligt att fundera på vilka kommersiella alternativ som det antingen finns eller som borde finnas för att lösa problemet förutom att göra allt jobb på egen hand.

Och ja, jag inser att det är en viss ironi i att det väl även kan sägas vara kommersiella aktörer som skapat problemen genom onödigt socker osv.

Edit:

Lägger in en länk till Svarta Lådan, som jag inte har någon koppling till annat än att jag provat dom några gånger. Tipsa gärna om liknande alternativ som ni har erfarenhet av.

1 gillning

Ett hembiträde som kan stånka egna korvar? Pengar brukar kunna lösa många problem, men jag undrar om det du efterfrågar här ens går att lösa genom att betala för sig…

Min grundidé handlar om att få till förändrad/förbättrad hälsa/mathållning genom att byta land/miljö. Att leva i Sverige och försöka skapa en massa regler för att undvika än det ena än det andra tror jag inte riktigt på. Att köpa tjänster i Sverige kostar också massor vilket i någon mening är orsaken till att många halvfabrikat och genvägar alls existerar.

Nu ska jag flytta iväg och kommer då att få annorlunda förutsättningar. Utbudet kommer att betydligt torftigare och ”apparaten” kring att hitta alla ”normala” råvaror av önskad kvalitet betydligt större. Samtidigt är kostnaden för att äta ute betydligt lägre än i Sverige. Att anställa ett hembiträde är också fullt realistiskt om jag nu skulle vilja det. Vi kommer att bli tvinga att förändra kosthållningen en hel del vare sig vi vill eller inte. Behovet av säsongsanpassning kommer att bli betydligt större än i Sverige. Jag undrade just om någon annan flyttat i liknande form till ett radikalt annorlunda land och hur man upplevt konsekvenserna gällande kosthållning och hälsa.

I många fattigare länder finns stormarknader där rikare personer kan köpa samma sorts artificiella hokuspokus-mat som vi har i Sverige till relativt höga priser. Fortfarande är utbudet begränsat men att bygga sin kosthållning på sådant är ett möjligt principiellt val. Sedan finns det också marknader där ”Tant Russin” står och säljer de 3 kg potatis som hon har odlat själv på sin minimala jordplätt. Utbudet på marknaden kan förstås variera och är ju också känsligt för missväxt och annat. Jag tycker ändå att valet att försöka välja ”Tant Russin” som matleverantör framför BT Kemi framstår som vettigt. Sannolikt är mycket av restaurangutbudet också kopplat till att köpa av ”Tant Russin”. Här kan jag förstås ha fel men den erfarenhet jag har av Östeuropa pekar i den riktningen. Att laga mat från grunden är helt enkelt inte så dyrt eftersom lönerna är låga.

1 gillning

Jag har spenderat mycket tid i Marocko. Där finns ganska mycket av det du söker. Streetfood kan vara allt från en skål sniglar i het buljong till ett glas rykande färsk opastöriserad mjölk. Ett drömland för den som älskar riktig mat.

Ett bra exempel. Vad har du upplevt för konsekvenser eller utmaningar där, hällande kosthållning och hälsa?

Vilka livsmedel syftar du på?

Inga specifika, mer helheten kopplat till byte av land/miljö.

I Sydostasien finns nog vad du söker. Där köper de färskvaror på den lokala marknaden varje morgon och lagar till sin mat på dessa färskvaror. Där finns också massor av små matställen som lagar mat efter samma princip. Tyvärr har processad mat börjat tränga in i matkulturen även där men är långt ifrån att ta över. Om det är just kombinationen vikt och hälsa du är ute efter så är nog Sydostasien din grej. När såg du en fetknopp från Vietnam, Filippinerna, Kambodja eller Thailand senast?

I Marocko är det superenkelt att leva på hälsosam o- och lågprocessad mat då den är billig och finns överallt. Bara man ber om att få slippa socker i téet, bröd, coucous, samt överdrivna mängder frukt. Där jag brukar vara är snittpriset för färsk makrill 4 kr/kg. En liter opastöriserad mjölk 4 kr. En skål sniglar i het buljong 3 kr.

Man ska dock se upp för de mest trafikerade och befolkade ställena, blir mycket avgaser och buller. Bästa upplevelsen var i en mindre stad i Atlasbergen, tyst, lugnt, ren luft. Och jag är sällan på ställen dit utländska turister når.

Inte säker på vad du menar med konsekvenser, men hittar du rätt i Marocko så sitter hälsan som en smäck.

2 gillningar

Med konsekvenser menar jag typ att ”ett halvår efter att jag flyttade dit hade jag gått ner 3 kg utan att använda någon särskild diet”. Typ så.

Det där kan du i Sverige också. Utan att följa någon diet. Och det är enkelt och relativt billigt om du nu inte ser halv- och helfabrikat som oemotståndiga. Men i så fall är det mer ett personligt problem än ett problem med varuutbudet.

Sen kan det vara bra att veta att maten är mycket mer kontrollerad i Sverige än i “tredje land” vad beträffar t.ex bekämpningsmedel och arbetsförhållanden.

3 gillningar

När ma lever själv kan man göra allt möjligt. När man har familj blir allt mer besvärligt.

Personligen tror (med betoning på tror) jag att dom besvären man har med familj och mat är något som följer efter vart man än är, och är mer bundet till barnens ålder och vana. T ex rutiner. Jag tänker att matens kvalitét egentligen inte påverkar. Att erbjuda t ex kyckling med potatis och grönsaksstavar tar inte nämnvärt längre tid än att koka makaroner och steka falukorv. Problemet är väl att ju äldre barnen blir och vanare dom blir med halvfabrikaten desto svårare blir det att vänja av det. Då blir det ju dessvärre besvärligt.

Vi själva blandar upp veckan med halvfabrikat och “riktig” mat, och det blir alltid ett jäkla “blä” och “äckligt” när vi skippar mamma scan.

EDIT: Men jag har inte bott i annat land med barn och det skulle vara kul att höra om skillnaderna.

1 gillning