Man styr inte allt själv. Ofta vill barnen ha samma mat som de får i förskolan eller som de får på andra ställen. Är förskolan belägen i ett land med mindre ultraprocessad mat så löser sig allt sådant automatiskt.
Jag tror inte riktigt på att ”vara konstig” och göra en massa val som går på tvärs mot omgivningen. Vissa begränsningar är möjliga men ska det ge avtryck på vikt och hälsa behöver man förmodligen bli av med just de där ”okända kalorierna” som finns i alla möjliga produkter.
Där man dessutom förstår vad det är i maten - att ingredienserna är något förståeligt som typ morot, tomat, kyckling.
Och jag vill slå ett slag för bär som är än nyttigare än frukt i övrigt - innehåller en massa mikronutrienter!
Tyvärr börjar det finnas ganska gott om dem också, främst för att de – generaliserar nu! – går från traditionell kost till att äta ‘västerländsk dito’ spm toast till frukost ist för rissoppa etc.
Mycket palmolja i maten dessutom, som inte är det bästa fettet direkt.
Där tror jag det kan bli knepigt i Marocko. Väldigt glada för t ex bröd och söt yoghurt till barn. Känns som att de där trendar några decennier efter oss.