Kartlade alla utgifter från mataffären. 15-25% läggs på sötsaker

Är en hel del pengar som går åt till sötsaker här med. Är dock inte så säker på att man enkelt kan spara så mycket ekonomiskt på att sluta köpa godsaker. Men ur hälsosynpunkt kan man säkert ha mycket att vinna.

Det man ska komma ihåg är att det ofta är rätt billiga kalorier. Så att få i sig samma kcal i nyttiga former blir säkerligen dyrare (iaf om det ska vara något någorlunda gott). Är man överviktig kanske det funkar att helt enkelt äta mindre godsaker, både ekonomisk och hälsomässig vinst, i annat fall behöver kalorierna ersättas med annat (som troligen kostar mer).

2 gillningar

Det enda jag handlar när det kommer till sötsaker och snacks är nån godispåse då och då. Den kan jag ha i flera veckor innan den är tom. Skulle gissa på att det handlar om kanske 50 kr per månad. Sötslisk har jag vuxit ifrån för länge sen men har har förstås andra “laster” såsom charketurier, ost, vin osv. Det är dock något jag gärna lägger pengar på. Det ska ju synas på ens utgifter vad man prioriterar i livet! Sedan finns det andra i familjen som gillar sött och snask. För barnens del hade jag gärna sett att det är lite mindre sådant. Inget jag köper till dem dock. Någonsin.

Gjorde en koll på allt vi köpte för nått år sen (papperskvitto dessutom.), Och på våra matkostnad (dvs sådant man köper i en mataffär inklusive toapapper, diskmedel mm) som brukar ligga på runt 11-12k i månaden för 2 vuxna och 3 barn (2 tonåringar) så hamnade vi upp mot 2000 (ca 17%) spänn, betydligt mer än jag trodde.

Men slår man ut det på per person och vecka blir det 100 spänn, och det är inte så farligt ändå

1 gillning

Vi låg på 8-9k SEK för mat (ej inräknat restaurang) när vi bodde i Sverige. Jag tycker alla verkar göra ett rätt bra jobb att handla billigt när jag ser era siffror :grinning:

Nu är det nog ca hälften.

3 gillningar

Kom du fram till vad det beror på? Slängde ni mycket mat? Köpte ni mycket dyr mat?

Jag kommer upp i 4-5t själv på en månad men då är det inräknat restaurang, färdigmat, och jag slänger mer mat än jag vågar erkänna.

2 gillningar

Vi köpte troligen för dyr mat och på fel affär (ICA). Vi borde handlat på Lidl.

Anledningen till att vi sparar 50% nu är att vi både handlar i annan affär och att vi bor i annat land. Vi köper ungefär samma mängd och typ av produkter.

1 gillning

Under pandemin när det en kort period var panik om smittspridning via lösgodis så var jag och min far rörande eniga om att utan lösgodis är livet inte värt att leva.

2 gillningar

Hej! Sparade alla kvitton/utgifter i 1 års tid. Maj 22-april 23. 2 vuxna, 1 bebis, 2 katter. Radhus/bostadsrätt. Snittet blir följande

Mat/förbrukningsvaror: 9700kr/månad (ökade en del senare halvan av året. Slutade handla på Ica, går numer till Willys/Lidl/liknande. Matkostnader sjönk 10% över en dag - inkl förbrukningsvaror såsom toapapper och all mat som inte anses direkt onyttig)

Onyttigt: 1400kr/månad (allt som anses onyttigt, bortsett från McDonalds/varmkorv på macken, som hamnar under resturang)

Snus/sprit: 1400kr/månad (inkl en danmarkstur, har fortsatt merparten kvar)

Restaurang: 1400kr/månad (huvudsakligen snabbmat…)

Person: 6200kr/månad (kläder/spel/träning/leksaker. Allt som är personbundet utom barnvagn. Kommer bli lägre i år)

Katt: 1100kr/månad (inkl försäkring/veterinär)

Övrigt: 7700kr/månad (allt som inte är personbundet. Lampor/gardiner/liknande/barnvagn, kan argumentera det sistnämnda. Inkluderar även 1 resa… till exotiska Ven där vi hyrde hus i en vecka)

Presenter: 1500kr/månad. (Stor familj, många barn i släkten)

Transport: 3300 (bensin/bilförsäkring/verkstad)

Fasta utgifter: 27000/månad (inkl amortering/ränta/fackavgift/CSN/kallhyra/vatten/el/telefoni/övriga försäkringar etc)

Totalt ca 61000kr/månad. Observera att stor del av kostnaden är fasta utgifter… Matkontot har sjunkit 10-15% de senaste månaderna. Övrigtposten har sjunkit sedan vi blivit mer bosatta (men har inte inkluderat möblemang i ovanstående beräkning. Fick köpa nytt bohag).

Redigering/tillägg: sparade alla utgifter sedan vi flyttade till nytt boende, dvs radhus/bostadsrätt. Därför är statistik från maj 22.

4 gillningar

Sötsaker och snask förbrukar jag inte så mycket men en så rolig idé att spara kvittona och studera dem mer i detalj. Tyvärr har vi inte möjlighet att få elektroniska utan jag måste spara papperskvitton. Ska försöka göra det några månader för att se vad vi lägger pengarna på. Någon som har förslag på bra kategorier?

Intressant. Har inte tänkt så mycket på detta.

Finns det någon funktion i ex ICAs app eller så för att se vilka områden man handlar inom? Eller finns det någon annan app som löser detta?

Jag har gjort ett överslag i huvudet bara vad det blir i månaden, och jag tror definitivt vi lägger 15-25% på sötsaker.

När semestern är slut så ska vi försöka ha bättre rutiner, men är nog rädd att man faller ändå.

Främst vid kvällsmat vid 17, så är jag hungrig vid 20-21, så det finns ett sug när jag nattat barnen är trött och ska försöka göra något.

Min sambo har tyckt att jag kan bara ganska upp mig och sluta skåpsätq på kvällen, men det är typ omöjligt.

Blivit lite bättre nu när jag flyttat alla godsaker till källaren.

Vad äter ni som kvällsmål / kvällssnacks? Det är den största tyngden Mat mässigt för vår del tror jag.

Bra, level up är att inte köpa hem det alls.

Själv har jag börjat äta en protein bar istället (star nutrition, finns en del som bara är godis). Inte perfekt såklart, men iaf en klar förbättring.

Tidigare åt jag nötter, fungerar också väldigt bra.

1 gillning

Om du är ute efter något som känns mumsigt kan jag rekommendera lättkvarg med smak + hallon + lite nötter.

2 gillningar

Åt faktist det en del för när jag tränade mer!

Borde förstås inte hindra mig nu…

2 gillningar

Det är så det oftast ser ut som hos trådskaparen. Jag lade 900 kr på läsk och godis och fika. Börja att dela upp era kvitton så kommer ni att se att maten är inte så dyr och köper vi mer rena råvaror så kan vi spara jätte mycket pengar

2 gillningar

En talrik yoggi med flingor eller några knäckemackor brukar jag ta innan jag hoppar i säng.

Fibrer!

Antar att det oftast är vitt ris, pasta eller potatis till den kvällsmaten? :slight_smile:

Själv har jag en fallenhet för tex matvete till allt möjligt med valfri sås till. Oerhört gott och mättande.

Stör det inte din sömn? :thinking:

Jag har alltid väldigt svårt att sova om jag käkar sådär 1-2 timmar innan läggdags. Särskilt något lite tyngre.

Nä, inte vad jag märkt. Äter i princip alltid innan jag går och lägger mig.

Jag satt och funderade på detta också men har inte hittat någon app som kategoriserar inköpen så fingranulärt. Förut fanns Tink som du kopplade till ditt bankkonto och på så vis kategoriserade den köpen därifrån, den kunde ju dock inte se exakt vad det var du köpte på ICA t.ex. utan den kategoriserade det som typ “mat/hushållskostnader”. Nu finns inte den appen längre för Tink fokuserar på annat.

För att man ska kunna kategorisera så noggrant behöver man läsa in produkterna + priset samt få appen att förstå vilken kategori den ska kategorisera produkten som.

I mars 2022 beslöt jag mig för göra mig lite mer fit inför festivalsäsongen så började jag kaloriräkna och ändra kosten. I samband med att jag ändrade kosten åt jag mindre portioner men med mer protein. Detta tog bort mitt sötsug och jag tappade runt 13kg inom loppet av 6 månader (ca 500g i veckan).

Höll det? Nej, jag har gått upp alla kilon igen för jag tyvärr återgick till mina förkastliga vanor igen. Men det fungerade bra och jag kan göra om det. Det är betydligt mer hållbart att gå ned sakta med stabilt än att hetsbanta. Det är simpel matematik, ligger du på kaloriunderskott så kommer du gå ned i vikt.

3 gillningar