Vad är din matbudget?

wow! 2500 kr för två vuxna + ett litet barn! respekt! (4000 kr är också imponerande)

2 gillningar

Tackar! Vegetarisk mat samt att handla Lidl, Willys och vara lite mindful kring märken. Eldorado duger gott när det är sylt men kanske inte när det gäller pasta -typ så.

Vi har haft stor hjälp av bloggen Undertian.com och hennes 300-kronorsveckor. De är grymma!

1 gillning

Ensamboende. ca 2000 per månad (exklusive vin). Äter bara gott. Men lagar allt själv från grunden och tar med mig mat till jobbet. Köper inget billigt skit utan bara bra råvaror, helst svenskt.
Har inte ätit frukost sedan 2015 förutom på helgen. Idag blir det kålpudding,så gott.
Öl på puben ca en gång per vecka kostar ju mer än maten!

3 gillningar

5000 i månaden på ICA. Lever ensam med två barn varannan vecka.

Alkohol och restaurangbesök tillkommer.

Vi avsätter 8000kr på ett ICA Kort ämnat för inköpt där. Tänker att ni inte heller orkar så isär det, men gicetvis då inkl. Städ/tvätt medel osv…

Blir en del utöver det ofta på tex hämtmat osv.

Då är vi 2 vuxna samt en 3 åring och en 6månaders… så en hel del av vår budget går till blöjor, städartiklar.

Skall även vara ärlig med att vi sällan orkar veckohandla och köper det vi är sugna på… .

Att läsa svaren här gör mig lugnare över min egen matbudget. Bra tråd! :slight_smile:

1 gillning

Matvaror från ICA, Hemköp, Lidl - 3500-4000 SEK per månad. För 1vuxen och tonåring varannan vecka. Äter mest vegetarisk + fisk. Inget kött senaste 32 år:)

2 gillningar

6000kr på en vuxen??!!
Det drog vi runt en familj på två vuxna och tre tonåringar varav två manliga matmonster.

7000kr/må. 2 vuxna, 3 ungdomar i övre tonåren vv. Vi äter enkel, men vällagad mat. Storhandlar på Willys. Hushålls-/hygienartiklar ingår i budgeten.

8000kr/mån 2 vuxna, 2 barn. Vi äter matlåda på jobbet. Storhandlar på Willys varje vecka, men äter mycket frukt och grönt och väljer eko så ofta det går. Det drar upp priset en del.

Jag äter nyttig och mättande mat för runt 630-700kr i månaden men då äter jag samma sak varje dag… är en stolt snåljop

När jag inte tänker på pengar o äter onyttig onödig skräpmat varje dag i 1 månad så hamnar matbudgeten runt 7000-9000kr per månad

Mår betydligt bättre på 700kr mat än 7000kr mat :stuck_out_tongue:

1 gillning

2 vuxna, lagar all mat hemma + lunchlådor. Drygt 4000kr/mån

1 gillning

2 vuxna som lägger mellan 2500-3000kr.

Om du äter samma sak varje dag tvivlar jag på att det är speciellt nyttigt. Samma sak som gäller investeringar gäller även maten:

• Man ska äta en diversifierad varierad kost :smiley:
  • Sedan kan man ju även ha lite s.k. home bias, dvs äta närodlat :smiley:
  • Vill man krydda till sin matkasse kan man ju slänga på lite tillväxtmarknader exotisk frukt :smiley:

Sedan råder det ju lite delade meningar om huruvida man ska satsa på guld också. Men inte mer än 5% guldflingor på maten är mitt tips. Vill man säkra sig mot inflation kanske en korg av råvaror livsmedel vara aktuellt. Men råvaror som bly och uran hade jag undvikit då de kan påverka investeringen negativt på sikt :upside_down_face:

#DagensSkratt :rofl:

6 gillningar

Snitt på ca 9000/mån

Två vuxna och ett barn på 1,5 år
Allt som köps på matbutik (d.v.s även hygien och hushåll) barnkläder och apotek samt gemensamma kortutgifter som t. ex. gemensamma restaurangbesök/hämtmat, Systembolaget och visst bil- och hemrelarerat.

Slog mig nu när jag skrev ner att summan, som jag sett som ganska hög, innefattar rätt mycket mer än bara mat :blush:

Ca 1500-2000 per månad, bunkrar vissa månader om något är extra billigt.

Men hade gärna lagt lite mer om jag haft högre inkomst. Försöker välja lokalproducerat och ekologiskt så gott det går, känner att det är viktigt, även med en liten budget.

Äter i princip aldrig ute, om jag inte blir bjuden, det kan lätt spräcka budgeten. Försöker hålla mig kring 15kr per måltid. Men det är skönt att jag är ok på att laga god mat! :smiling_face_with_three_hearts::sunflower:

3 gillningar

2 vuxna, 2 barn (5 och 1år). Vi lägger ca 6000kr/mån på ICA, det inkluderar då blöjor, tvättmedel, toapapper och andra hygienartiklar. Utöver det lägger vi kanske 1500kr i månaden på hämtmat, nåt gott från den lokala gårdsbutiken osv.

Utöver det så är jag jägare, så frysboxen brukar vara ganska välfylld med kött från Älg, Vildsvin och Dovvilt vilket såklart påverkar matbudgeten en del (och hobbybudgeten också, fast åt andra hållet…)

1 gillning

Maten är prio hos oss så vi lägger mellan 10-12k i månaden för två vuxna.

Handlar nästan enbart ekologiskt och svenskt när alternativet finns. Handlar även mycket exotiska ingredienser från utländska mataffärer.

Annars inkluderar budgeten även utemat, andra livsmedel (t.ex. hygienartiklar), alkohol och många nespresso-kapslar. :laughing:

Minns att jag storhandlade på Willys för 1000kr på tiden man flyttade hemifrån så har tagit det som språngbräda. Priserna har gått upp och jag köper bättre/roligare mat nu men målbilden är 2000kr-3000kr/mån för mig.

Förlåt, men jag fattar verkligen inte hur detta är möjligt!

Jag ser mig själv som synnerligen ekonomisk vad gäller mat. Kollar alltid kilopriser. Köper inte tomater om det är för dyrt, väntar till nästa vecka. Använder storhandlingsrabatter och köper alltid mycket om det är billigt. Äter inte lunch ute och restaurangbesök är inte inkluderat i beräkningarna. Har aldrig någonsin kommit under 5000. Allt under 6000 kronor är värt en dans i kalsongerna när e-fakturan dyker in.

2 personer. Min enda “måste” är att kött och mejerier ska vara SVENSKT.

Vill du redogöra HUR detta är uppnåeligt?

1 gillning