Vad är din matbudget?

1. Handlar allt på Willys, betydligt billigare
  2. Nästan inga halv/hel-fabrikat
  3. Inget ekologiskt, bryr mig heller inte om om köttet är svenskt.
  4. Planerar matlistan efter vad som är billigt i reklambladet.
  5. Köper hem mycket av sådant som är billigt och hållbart. (smör, kaffe, ägg, pasta osv)

Själv tycker jag att vi är ganska slappa i våra matkostnader.

5 gillningar
  1. Willys får jag börja kolla på. Detta är säkert en stor del av totalen iom vi handlar mestadels på ICA.
  2. Samma, lagar nästan all mat från grunden. Undantaget är väl en grillkorv här och där.
  3. Köper endast ekologiskt om det är samma pris. Annars inte. Kött är däremot en del av förklaringen här. Både färs och fläskfilé är ju sånt som kostar betydligt mindre som utländskt.
  4. Denna kanske vi får klura mer på här hemma. Vi gör oftare matlistan baserat på vad vi är sugna på.
  5. Samma.

Tack för din summering.

1 gillning

4000 för en vuxen och tre barn. Då är det absoluta majoriteten vegetariskt, baljväxter dominerande (inte köttsubstitut överlag). De enstaka gånger barnen äter kött är det ekologiskt, liksom mejerierna som jag oftast försöker köpa ekologiska. Men mängderna av det är små i vår familj. Vi äter mycket grönsaker men i säsong och en del frysta. Jag köper aldrig take away, har alltid lunchlåda. Bakar 95% av brödet själv. Försöker koka mycket baljväxter själv men har alltid några tetror redo som “snabbmat”. Slänger inte en enda rest, alltså typ någonsin. Planerar. Jag köper aldrig snacks och sånt till mig själv. Köper bara saker på extrapris som jag vet är produkter vi redan använder för att inte dras med i något. När min livssituation ändras lite har jag tänkt lägga in lite mer guldkant i vår mathållning. Barnen har sin men hade tänkt att lägga in lite fredags/lördags-snacks, jag förespråkar inte et tliv utan guldkant. Men för friheten det ger i ekonomin till mig som ensamförsörjare är det en njutning för mig att veta hur lite vi kan klara oss på när det gäller maten och ändå leva gott.

3 gillningar

Handlar själv på Willys. Det gör stor skillnad i längden mot ex Ica. Ett tips: skippa all smörgåsmat. Ruggigt stor del av matkvittot.

2 gillningar

Vi har ju kört stenhårt planerat nu ett tag efter att Januari slog till oss med en dagskostnad på 291kr per dag för två vuxna. Februari blev en snålmånad där vi låg på 149kr per dag. Efter lite experimenterande och dividerande har vi landat i att försöka ligga strax under, upp till 200kr per dag för två vuxna. I den pengen äter vi varierat, kan unna oss att käka middag ute när vi vill, jag kan odla mitt matlagningsintresse och min fru får hem godis och frukt. På grund av flera jämna födelsedagar har de två senaste veckorna varit mindre planerat, men jag har ändå lyckats med att inte handla hem skräp eller för mycket så att vi har slängt råvaror.
Jag handlar där jobbet för mig, det kan vara en liten Hemköp i småort, ibland Citygross och allt där mellan.
Jag finner det billigare att köpa mina livsmedel när företaget står för drivmedel än att ta bilen när jag väl kommit hem för att handla på min lokala ICA, som för övrigt är billigare än Willys i kommunen.

2 gillningar

Mat är ett av få områden där jag sällan bryr mig om att kolla priset. En servettkalkyl indikerar dock att vi brukar lägga runt 12k per månad för två vuxna, vilket inkluderar mestadels hemlagat till frukost och middag och mestadels uteservering till lunch. Personligen så skulle jag nog också säga att jag betydligt hellre betalar för att äta lunch ute varje dag i ett år än för att t.ex. semestra på ett 5-stjärnigt hotell i någon vecka, men smaken är ju som baken.

Jösses vad folk verkar käka dyrt här.

Jag har riskokare och det är det enklaste som finns att laga abnorma mängder ris. 20 kg för 460 kr. Jag räknade ut att riset kostar typ 50 öre portionen.

Till ris äter jag frysta grönsaker som jag köper på willys för 15 kr kg.

Till denna bas äter jag antingen kött, fisk eller vegetariskt i form av röd linsgryta.

Nu har jag 24 matlådor infrysta. Inspirerad av en person här på forumet. Vet ej namnet tyvärr men matlådor både som jobblunch och lediga dagar är super!

Min poäng är väl dom kostar väl ca 20 kr att göra en lunch/middagslåda. Käkar en per dag.

Till frukost äter jag gröt och ägg, kaffe och apelsinjuice (Tropicana, ej pastöriserad pga att många vitaminer går förlorade då.)

Så en vanlig dag käkar jag för under 100 lappen. kanske för 40 kr?

4 gillningar

Ligger mellan 2500 och 4000 per månad beroende på om det är en högtid eller övrigt firande den månaden. En vuxen och 4 barn på heltid. Kan också ha besök som äter med oss. I summan ingår allt ifrån mat, blöjor, hygienartiklar, sköljmedel, godis och snacks mm. Äter varierad kost men det allra mesta är hemlagat, undviker halv&helfabrikat så gott det går. Försöker planera utifrån erbjudanden men tummar aldrig på frukt. Frukt för en vecka ligger nog aldrig under 200kr. :smile:

2 gillningar

Beror ju mycket på,

Själv så äter jag för 10-30 kr om dagen men har barn som älskar jordgubbar, hallon, bannan osv så där drar kostnaden iväg direkt.

1 gillning

Ca. 6000sek/månad men jag äter alltid ute och alkohol är inkluderat i den summan.

Edit. Är singel och mitt kylskåp är oftast helt tomt, mest pga. Av dålig självkontroll

Ändå ett litet pris att betala säg 200sek om dagen för att slippa stå i köket och hålla på springa till butiken för att köpa mat enligt mig, men vi är alla olika såklart.

Om jag hade bott själv hade jag ganska lätt klarat att ha en budget på max 1000. Äter lunch gratis på jobbet och skulle kunna äta väldigt enkel frukost och lunch åtminstone på vardagarna.

Jag gissar på 3500-4000 för två vuxna.

Runt 5-6000 per månad är nog rimligt om man vill ha det gott. Nivån 2810 per månad är nog endast en nivå finansinstitut, myndigheter och andra använder som referens vid utlåning, bidrag, skuldsanering, löneutmätning och annat.

1 gillning

6921kr i snitt för årets 3 första månader. Det inkluderar mat och t.ex. diskmedel och blöjor. Ex utemat som kanske snittar 500kr i månaden.

För givetvis budget så därför vet jag så exakta siffror. 2 vuxna och 2 barn (1,5 år och nyfödd)

Vi äter god varierad mat och storhandlar alltid.

Ensam fattigpensionär så 1200 kr finns det till mat.

4 gillningar

2 vuxna 1 barn ~ 10 000 kr/mån. För mycket utemat.

1 gillning

4000 kr för två vuxna, och sedan tillkommer ytterligare 1000 kr för restaurang/hämtmat. Vi veckohandlar efter kampanj på främst Willys. Vi köper ingen frukt, men mycket grönsaker som vi gillar och som ofta är prisvärda (olika kålsorter, pumpor, broccoli, etc). Svenskt när det kommer till mejeri/kött. Dock köper vi nästan aldrig nöt/lamm, eftersom jag brukar utgå från att kött ”får” kosta max 80 kr/kg, och vara svenskt, så då faller mycket bort. Vi har dock tillgång till ca 50 kg älgkött per år då sambon jagar, vilket ju ungefär motsvarar köttkonsumtionen för en person per år. Odlar även en del grönsaker och kryddor för eget bruk. Skippar ”billiga” grönsaker som potatis och morot, men odlar istället chili, tomat, grönkål, salladslök etc som sätter lite guldkant på tillvaron.

Under de senaste 2-3 åren så har vår matbudget legat på omkring 6 000 kr/mån, och då är vi 2 vuxna och 3 barn under 5 års ålder. Denna kostnad inkluderar blöjor, ersättning och annat relaterat till småbarn.

Men under de senaste 3-4 månaderna så kommer jag inte under 6 800 kr/mån, hur mycket jag än försöker (lite överdrivet kanske). Och det är inte för att barnen blir äldre eller att vi äter lite lyxigare, det är för att varor såsom kaffe, tomater, frukt, köttfärs m.m har gått upp i pris.

Summa summarum så märker jag av inflationen mestadels i matbutiken.

Hur gamla är barnen? Funderar även om du upplever att du kommer ned mot den lägre summan (2500) fortfarande nu senaste månaderna? Tycker jag låg mer neråt det spannet förut (är själv med tre barn) men att vi nu oftast ligger där upp mot 4000. Har känt av inflationen en del tror jag.

De är 1&1/2, 2&1/2, 6 och snart 10. Under marsmånad blev det några kronor över 2900. April landade på strax över 4000 pga flera firanden samt en del erbjudanden som fick landa i frysen i väntan på maj :slight_smile:

Hur gamla är dina barn?