Heads up på mängden arsenik i ris bara. Livsmedelsverket menar att “Vuxna bör inte äta ris eller risprodukter (risgröt, risnudlar och rismellanmål) varje dag”. Kanske byta ut med bulgur några dagar, det är också otroligt smidigt och billigare(?)
Aha tack för tipset! 
Oj. Vi är två vuxna och några katter o lägger ca 8000 på matvaruaffären och ca 3000 på restauranger. Helt klart för mycket. Ska ta tag i det nu. Inspirerande tråd.
7000kr ungefär på två vuxna och två småbarn. Blöjor och liknande inräknat.
Handlar medvetet billigare än förut. Vi äter främst kyckling och vegetariskt.
Vi landar också på cirka 7000 kr per månad i snitt från augusti till november förra året. Detta inkluderar allt som då handlas på livsmedelsbutiker och hämtmat någon enstaka gång.
2 vuxna och 1 barn (2 år).
Köper svenskt kött och handlar mestadels på Willys.
Klippt från min uppföljningsfil som automatiskt hämtar data från månadsuppföljningen. 2 vuxna utan barn. Mestadels vegetariskt från willys.
| 2 020 | 2 021 | 2 022 | 2 023 | Snitt per år | Snitt per månad | Summa | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mat o dryck | |||||||
| Mat och hushåll | 39743 | 39295 | 43133 | 3110 | 41760 | 3386 | 125281 |
| Restaurang och fika café | 14755 | 16586 | 11917 | 549 | 14602 | 1184 | 43807 |
| Alkohol och inträden | 2602 | 2445 | 2376 | 0 | 2474 | 201 | 7423 |
| Totalt | 57100 | 58326 | 57426 | 3659 | 58837 | 4771 | 176511 |
Har from 2020 gemensam ekonomi med samma kategorier som gör det enkel att följa utvecklingen.
Vi ligger på 6000 kr / mån och då är vi 2 vuxna och en tonårskille på deltid.
Höjde precis matbudgeten till 7000 kr/mån. Har legat runt 6000 kr/mån tidigare. Två vuxna och två barn under 8.
Handlar mest på ICA Maxi och Coop online. Nästan bara vegetariskt. Kompletteringshandlar på city-butiker vilket säkert drar upp månadskostnaden. Däremot skulle vi inte tjäna på att handla på Willys. Det skiljer sig knappt mot ICA Maxi.
Däremot har jag noterat att vi handlat något mindre ekologiskt. Det är inget planerat men priserna kanske har fått oss att välja annat omedvetet. Har ni noterat liknande beteendeförändring?
Våran matkostnad är 9-10000kr/månad exkl utemat och det skiljer sig mycket från månad till månad. Vi är två vuxna och två tonåringar i familjen.
Jag är en person med hund och sambo varannan vecka. Snittade 2000 kr/mån i livsmedelsbutik + utemat förra året. Då är bara mitt konto medräknat. Sambon har barn på deltid och lägger nog betydligt mer på mat.
4200kr per månad i snitt. Två vuxna och två barn under fyra år. Inklusive hygienartiklar och blöjor. Handlar kampanjerbjudanden på Willys och Lidl varje vecka. Äter utländskt kött ca sex dagar i veckan.
Vi har ingen budget för maten, men under 2022 snittade vi på 22 000kr/mån (18 000 mataffär + 4000 restaurang).
2 vuxna och 3 barn (alla äter som vuxna, minst).
3800kr
2 vuxna två barn 5år.
Snittet de senaste 5 månaderna är 3800kr inklusive övrigt man köper på matbutik.
Äter betydligt mer hälsosamt än snittet. Tycker om att investera i min hälsa och där är kosten viktig. Snålar inte.
Hur kan det vara så lågt?
Jag köper inte det som jag inte anser vara värt sitt pris. Exempel: smaklös sur tomat för 70kr kg. Äter runt problemet.
Köper i princip aldrig kött. Smaken kontra priset, kontra negativa hälsoeffekter, kontra levnadsförhållanden för djur, kontra miljön. För mig är smaken inte värt det.
Två vuxna och en bebis: ca 3000-3500 kr/månaden (mat + blöjor)
2 vuxna
ca 6000 på matbutik och ca 4-5000 i utemat (lite luncher och restaurang på kvällen 1 gång de flesta veckorna).
Har skurit ned lite på butiken (genom mindre fina råvaror) så att det är nästan lika som innan inflationen. Tänker på vilka råvaror och ursprung som handlas.
1 vuxen.
1 vuxen ca. 50% av tiden.
2 barn 50% av tiden.
Mat, hushållsartiklar dock ej systembolaget eller restaurangbesök:
Ca 4500 kr per månad.
Vet inte riktigt vad du svarade på i mitt inlägg. Men jag tror att många lever i föreställningen att de äter betydligt mer hälsosamt än snittet. Även jag har samma föreställning. Frågan är kanske vad man anser vara hälsosamt.
Vi lägger nästan halva matbudgeten på färsk frukt och grönsaker, gärna närodlat och ekologiskt. Även om man handlar i säsong så går det lätt mycket pengar här. Jag har inte ätit kött på 20 år. Och jag undviker “produkter” dvs. mat som är mer en kemisk produkt än ren mat. Helst inga tillsatser alls om det är möjligt. Lagar nästan allt från grunden. Men ändå har jag högre månadskostnad.
I vår månadskostnad så ingår leveransavgift och kostnad för påsar. Det blir runt 500 kr/månad.
Vi (jag och min fru) ligger på 5000kr per månad i matkonto sedan de väldigt oregelbundna 3 middagar ute på restaurang i månaden.
Alltid lika kul när man får summering över året från ICA.
Vi veckohandlar, småhandlar och kompleteringshandlar egentligen allt på ICA så den summan är ganska rättvis… dock slinker det ju ner andra saker som inte är direkt mat alla gånger.
Två vuxna och två skolbarn.
2022 landade vi på 120kkr på ICA.
Plus, utemat, köplunch osv.
Livet kostar vi går inte på knäna, men vi äter ändå ganska enkel mat, ingen oxfile eller liknande ![]()
Vet inte heller varför jag svarade på ditt ![]()
Var meningen som ett generellt inlägg.