Jag har själv tänkt liknande och tror att det finns en marknad för det. Det kanske inte är så lätt att sälja in konceptet eftersom det inte är lika vanligt fenomen som tränings-PT men jag ser många likheter!
Absolut! Precis som folkhälsan är viktig så är privatekonomi viktig. Jag ser definitivt värde i en sådan tjänst… och jag tror det finns en marknad för den.
Som kund skulle jag förstås vilja få ROI. En “expert” som hjälper mig reda ut min privatekonomi som gör att jag känner att jag får mer koll på min ekonomi, lärt mig några nya ord (balansräkning?), tips på konkreta åtgärder jag skulle kunna vidta för att optimera utgifter… och det kanske viktigaste att någon annan än en bankanställd får insyn i min ekonomi och kan ge mig en klapp på axeln.
Praktiskt skulle jag tipsa dig att öva på andra studenter, kanske utanför ditt eget ämnesområde. Där tror jag det finns en större öppenhet (och enklare ekonomier) än ute i samhället i stort. Juridiskt har jag ingen aning om vilka gränser som finns.
Din affärsidé låter just nu begränsad till att hjälpa en person (eller ett hushåll) hålla nere sina utgifter. Men det finns inget utrymme för varför. Eller annorlunda uttryckt vad är målsättningen?
Jag tror att de flesta som går till en tränings-PT för att gå ner i vikt i stor utsträckning lyckas på kort sikt och misslyckas på lång sikt. Om det inte finns ett tydligt mål/WHY. Jag tror att en riktigt bra tränings-PT går längre än att se till att kunden genomför träningsprogrammet… jag tror att den hjälper kunden hitta sitt WHY (eller realisera det genom att accountability partner, peppa & allt annat den är för kunden).
Annars är ju risken att du/din produkt/tjänst alltid säger det finns mer utgiftsoptimeringsutrymme men kunden hoppar av vid nästa station och snart är effekten av insatsen borta.
Men visst… utgiftskontroll & gamifiering kanske är enklast att paketera och riskfritt att sälja
Jätteintressant. Jag tror att det är en skillnad i kultur också. Min uppfattning är att i USA letar fler upp vägar till att förvalta sina pengar och är mer riskbenägna än här i Sverige. Jag skulle kunna bli rådgivare då min utbildning tillåter det tillsammans med swedsec licens, men oavsett skulle något sånt här vara en ”mjukstart”.
Har hört att whole life är något dåligt och att term life är det enda man ska överväga om man har familj, stämmer det?
Jag uppskattar dina insikter enormt mycket! Och du har helt rätt, mål och syfte är det viktigaste. I början vill jag göra det enkelt bara för att jag själv ska komma igång och få lite mer erfarenhet kring hela processen, men ser inte varför man inte senare kan ha ett enkelt interface där människor tydligt kan se tex sin budget, lite personliga mål/ achievements som är checkade som tex ”ät ute under 1000kr”.
Du hade väldigt bra tankar, får man ta kontakt med medlemmar utanför forumet här?
Analysen av utgifter får gärna vara lite längre än tre månader men får du till en tydlig budget/utgifts tavla likt lyxfällan så skulle det vara värdefullt för personer som inte är intresserade av privatekonomi!
Prissättning går ju att göra i flera steg från att bara köra in banktransaktioner och få ut sin historiska spend till budget och personlig coachning.
Låter också som det finns ett behov av en teknisk lösning för att klassificera utgifterna automatiskt.
Tack! Jag har nu redan börjat bygga ut en automatiserad Excel mall där jag importerar transaktioner från ett år tillbaka, ser nu allt kategoriserat och i en tydlig tabell. Id’en om att göra en tavla som lyxfällan var verkligen toppen!
Funderar dock på filosofin kring lån. T.ex amorteringen på en bostad är tekniskt sett ingen kostnad, utan i balansräkningen omvandlas de likvida medlen till en tillgång på huset och minskar även skuldkvoten. Men jag tänkte dock göra översikten utifrån en kassaflödesanalys där allt som går ut ur kontot (exklusive överföringar mellan konton eller egna banker) ses som “kostnader” och överskottet är sparande men t.ex amortering på bolånet + ränta ingår i “hushåll” kategorin. Problemet med att se det ur kassaflödet är att det tar bort t.ex incitamentet att betala av lån snabbare då det kommer se ut som att utgifterna ökar, men i självaste verket minskas skulden i balansräkningen, men jag vill ju hålla det så simpelt som möjligt då detta är privatekonomi och vill inte göra en hel förmögenhetsanalys genom att blanda in balansräkningen. Tänker att allt (inklusive amorteringen på bostaden men inte överföringar mellan konton och egna banker som t.ex Avanza) ska ses som en kostnad och på det sättet är det enkelt att se ifall vissa t.ex bor för stort eller för dyr bil osv. Vad tycks om det?
Det finns definitivt en marknad för det. Störst i den branschen tror jag Mia Ingelström är. Hon benämner sig som Ekonomi-PT, sen finns det flera på Instagram som gör liknande.
Jag tycker definitivt att du ska ta betalt - att inte ta betalt känns oseriöst. Jag har själv haft klientsamtal på detta tema men då ofta hur ett helhetsperspektiv på ekonomi.
Fundera på om du kan paktera det i kurser för att kunna hjälpa fler till en lägre kostnad, kanske med en del som personlig coachning/genomgång.
Skulle ni själva se värde i en sådan tjänst? Som någon annan nämnde är många i detta forum för nördiga (och kanske snåla haha) för att betala, men absolut en bra ide.
Vad hade ni velat få ut av en “budget-PT”? Jag tror på enkla steg, lilla stegets kraft. Jag har jobbat med något liknande men annan bransch och märkte att små steg gjorde skillnad. För de flesta. Andra gillar en riktigt rivstart, göra om allt på nytt. Kanske kan finnas olika paket/olika versioner?
Uppföljningen är ju egentligen det viktigaste tänker jag - ofta och lite tror jag på…
Är det något jag bör tänka på, juridiskt eller praktiskt? Hmmm, tror det mesta har nämnts ovan. Se punkt 2 ovan, om du är mer fokuserad på just coachingbiten och förändringen (som de gärna har kommit fram till själva) så lär det vara lugnt. Ansvarsförsäkring kanske ändå är bra.
Marknadförsingmässigt; sätta rätt förväntningar är nog a och o här för att få nöjda kunder. Och en tydlig nisch; vad gör du, och vad gör du inte
Väldigt intressant! Ska kolla upp Mia Ingelström. Hela gratis grejen var främst för att få in lite erfarenheter men jag håller redan på med det nu genom att fråga familjemedlemmar för att öva lite och hitills verkar det uppskattas!
Kurser har jag tänkt på då just den modellen (one-to-many istället för one-on-one) går att skala mycket bättre. Jag tänkte på att göra det längre fram efter att jag fått lite insikter i människors privatekonomi och identifierat trender och mönster som kan vara relaterbara till människor och kunna pakteras på ett lätttuggat sätt!
Så främst one-on-one samtal i början för att senare expandera till kurser när den legitimiteten finns. Vad tycks om det?
Tack så jättemycket för dina insikter, det uppskattas verkligen!
Jag tänkte just på det med små steg. Målgruppen har oftast sämre koll och många vill ofta gömma huvudet under sanden för att undvika alla läskiga siffror, så att göra just som du säger när det kommer till små lätttuggade steg som är enkla och roliga att följa är verkligen det viktigaste!
Får man fråga vad du jobbade med i den andra branchen?
Låter toppen med enkla och roliga steg att följa!
Och huvudet i sanden tror jag också är en stor utmaning för den målgruppen vilket gör problemet större och större.
Det var inom träning och kost Mycket likheter tror jag mellan tjänsterna…
Har du tänkt något på målgrupp? När jag tittar tillbaka skulle jag nog ha nischat mig mer - jag var nog rätt generell i min marknadsföring. Jag var väldigt tidig som online pt tex, så nisch hade nog hjälpt otroligt mycket! Du kanske har lite samma “Vadå vad gör du för något egentligen?”. En målgrupp som du brinner för att hjälpa eller känner igen dig i på något sätt kan kanske vara spännande?! Ensamstående kvinnor, nya i Sverige osv osv….
Det var superkul att hjälpa individer och se förändringarna. Du kommer få samma resa tror jag! Ett exempel jag minns som dyker upp är en kvinna med flera diagnoser och vars smaklökar hade anpassat sig ordentligt till hennes ohälsosamma livsstil. Söta drycker&mellis smakade inte sött längre. Vatten var äckligt.
En första utmaning hon fick var att byta juice och annan söt dryck mot vatten samt yogurt osv mot osötat. Vi märkte resultat ganska snabbt, och ändå liten effort från henne (jämfört med “här är en vegansk diet som du måste följa”). Efter ett tag när hon väl smakade på de sötare grejerna hon tidigare alltid valt, kände hon sötman och fick insikter!
Jag hade samma utmaning som någon här nämnde om att du inte är en rådgivare; jag är inte läkare och jag behövde begränsa hur jag hjälper. Båda tjänsterna handlar ju mer om att hjälpa människor med enkla förändringar som de vet att de bör göra, men av någon anledningen inte får gjort. Visst finns det appar men “the power of a human follow up” är otroligt!
Jag hade en rolig marknadsföring ett tag btw, “En jobbig jävel” kallade jag ett paket som handlade om att man betalade extra för att jag skulle vara riktigt gå-påig….
Ja du det finns mycket att göra inom coaching/livstilsförändring och med rätt paketering och bra metoder kommer du ha ett toppenföretag! Och bästa - hjälpa individer att förbättra sina liv!
Spännande ämne, jag kan tydligen skriva på i all evighet, haha, bollar gärna vidare om du vill! Berätta hur det går! Heja heja
och som kollar upp de källor ChatGPT spottar ur sig, vilka kan vara fiktiva eller inte, samt tillämpar ett minimum av faktiskt resonemang kring dessa och inte enbart producerar allmänna truismer med glatt humör
Vad kul att få höra dina erfarenheter och insikter! Ja, människor vet oftast vad de bör göra. Äter du mindre än vad du gör dig av med så går du ner i vikt, men det låter oftast för abstrakt för människor, inte bara pga brist på kunskapen men det är ju en bekvämlighet att fortsätta göra det man alltid gjort. Håller med dig helt med att the power of human follow up, eller accountability inte går att ersätta med bara appar, vi är sociala varelser och en notis på en app kan inte väga lika tungt som t.ex ett sms eller samtal från en människa!
Det verkar verkligen vara i linje med vad jag vill göra. Allt är ändå i grunden beteendeförändringar varesig det handlar om träning & kost eller privatekonomi. Jag skulle jättegärna vilja höra mer på din story!