Tips om karriären - Hur kan jag jobba med privatekonomi eller finans?

Hej :slight_smile:

Jag känner mig lite fast och tänker att jag vänder mig till forumet för att få input från er med lite mer erfarenhet.

Jag är 25 år gammal och jobbar idag i en kundnära roll på ett konsultbolag. Jag har ett väldigt stort intresse för privatekonomi och finans, och drömmer om att på något sätt byta bransch och få jobba i en kundnära roll som har fokus på privatekonomi eller finans.

Jag har idrottat hela mitt liv och studerat på college i USA, då jag inte läste något ekonomirelaterat. Jag skulle våga säga att mitt stora investeringsintresse under de senaste 6-7 åren har gjort att jag är relativt kompetent inom ämnet. Jag studerade även internationella relationer och har därför läst en hel del makroekonomi (har självklart mycket att lära om man på något sätt skulle göra det till en karriär).

Mitt problem idag är att jag har det väldigt bra i min vardag med hög lön och bekvämt jobb, jag har även höga investeringsmål och kan idag ligga på en sparkvot >50%. Jag gillar egentligen min roll, men tycker verkligen inte om branschen jag jobbar i och känner mig därför sjukt omotiverad på jobbet.

Jag har utforskat jobb som finansiell rådgivare genom att prata med folk som jobbar som det i dagsläget och även gått på intervju på storbank där jag blev erbjuden en roll där jag så småningom skulle få ta mina swedsec licenser. Dock insåg jag att jobba som rådgivare på storbank känns lite som att sälja sin själ till djävulen… Jag vill ju verkligen dela med mig av min kunskap till människor som kan ha nytta av den och inte bara tjäna så mycket pengar som möjligt åt min arbetsgivare (förstår att det är en svartvit slutsats och no offense mot er som är rådgivare på storbank, det passar inte mig personligen bara).

Summerat känner jag därför att jag inte har någon aning om hur jag skulle kunna byta bana i karriären utan att börja plugga, jobba på storbank/gå ner sjukt mycket i lön… Känner mig lite fast där jag är.

Har ni några erfarenheter som kan hjälpa mig? Finns det några roller/bolag som jag helt missat? Kanske måste man helt enkelt göra som Jan och skapa sin egen plattform för att få spela efter sina egna regler? Ekonomi/investerings “influencer”? Föreläsare för ungdomar?

Tar gärna emot alla tankar som finns där ute :slight_smile:

3 gillningar

Om jag var i din situation skulle jag försöka hitta bolag som står för någon sorts hederlighet. Det finns rätt många aktörer inom finansbranschen. Rent krasst tjänar man säkert bäst på storbanker. Där behöver man samtidigt finna sig i att de råd man ger inte alltid är bra på riktigt.

En variant kunde också vara att söka dig till roller där du jobbar mot företagskunder. Där ser logiken lite annorlunda ut. Man har ett kontrakt och en affärsrelation. Att de produkter du rekommenderar inte är de allra bästa som finns att uppbringa gör kanske inte så mycket då. Jag har själv haft kontakt med säljare i den här funktionen tidigare och uppfattade deras roll som ok. Jag var ju också som anställd bunden av de kontrakt som min arbetsgivare tecknat. Självklart kunde jag försöka få till bättre leverantörer men de villkor som vi fick var ändå inte direkt usla.

1 gillning

Tack för bra tips! Vad för typer av bolag är det som främst jobbar B2B? Söderberg & Partners typ? Finns det fler?

Problemet är väl att man även då skulle behöva någon typ av erfarenhet/licens från en rådgivande roll för att ens vara aktuell för en sådan tjänst?

Alltså jag förstår hur du tänker, men tänk på erfarenheten, att jobba via en större bank och samtidigt få licensen+att du får en fot in i branschen. Människor litar på sin bank och du har då en stor, fin och trygg bank på ditt CV. Dessutom hade du kunnat klättra internt och lära dig den världen på ett bredare plan.

(Har inte själv erfarenhet från den branschen, så jag kanske har helt fel, men det är så mitt intryck är)

3 gillningar

Det jag har erfarenhet av är storbanker men det kan förstås finnas fler alternativ. Jag vet inte om alla vi hade kontakt med på bankerna hade rådgivarlicens. Spontant skulle jag inte tro det. Vi jobbade på daglig basis mot en kundansvarig. Den personen involverade sedan experter och rådgivare vid behov. Den kundansvarige hade kanske inte den tjusigaste rollen men det var den personen vi hade mest kontakt med. Det gick förstås att ha dialog om produkterna även med denne. När det gällde just att sätta ihop portföljer och göra de mer tekniska bitarna involverades någon som sannolikt hade licens. Sedan behövde man sälja av lite ibland och för det krävdes ju ingen avancerad kompetens. Många av bankernas fonder är ju dyra men när man lägger på en fet rabatt blir de ju mer prisvärda.

1 gillning

Du kanske har rätt i att det hade öppnat en del dörrar. Det känns bara fel då jag hade behövt rådgiva människor som inte vet bättre att lägga sina besparingar på bankernas (mestadels) kassa produkter… Kanske får svälja det i ett par år för att helt enkelt få in en fot i branschen och sedan försöka ta sig vidare? Kanske finns någon annan här som gjort något liknande?

Okej, tack! Jag får undersöka lite då. Du hade inte velat dela med dig av vad titeln på er kontaktperson var? Bara för att jag lättare ska kunna söka på liknande tjänster. Skicka gärna pm annars med titeln :slight_smile:

Det vi pratar om är en typ av Key account manager. Exakt vilken titel de hade i den aktuella banken spelar mindre roll. Det finns en tydlig inflation av tjusiga titlar inom finansbranschen. Även den som gör något helt obetydligt har en titel som låter som att de vore någon sorts Nobelpristagare. Säkert varierar titlarna också mellan olika aktörer, även om själva rollen är samma.

1 gillning

Jag tror det är svårt att göra det utan att ha några nedsidor. Skulle avråda att göra som jag. :see_no_evil::scream:

Det finns tre alternativ jag tänker:

• typ en myndighet som tex Pensionsmyndigheten som där vi hade Agneta som gäst

• en oberoende organisation som typ konsumenternas

• starta eget som rådgivare

Sedan är inte banker så dåliga som många vill få det till. Jag tror att de på banken vill väl men många gånger tyvärr inte vet bättre på grund av sammanhanget man är i. Så jag skulle inte avråda från storbank.

3 gillningar

Jag skulle vilja spinna vidare på detta. Jag tror inte storbankerna förstår hur dåliga vi tycker de är. De vore smarta om de faktiskt började sätta kundens bästa först. Den av dem som börjar med detta först kommer vinna mycket. Därför skulle TS kunna ta ett vanligt rångivarjobb och bygga en karriär på att försöka förbättra sin arbetsgivares hantering av sina kunder. Gillar man inte vad arbetsgivaren gör så kan man arbeta inifrån för att förbättra och förändra.

Det vore ju helt underbart att börja i en ny bransch med målet att revolutionera den, som Elon gjorde när han gav sig in i bilbranschen!

Med vänlig hälsning,
F

2 gillningar

Sannolikt kan du inte så mycket som du tror. Att jobba på bank ett par år skulle säkert fylla många tomma luckor och speciellt ge dig en insikt i hur bankens rådgivare tänker och vilka order de får från sin ledning.

Här på forumet finns endast ett fåtal personer som är mycket duktiga på privatekonomi och förstår hur olika investeringar fungerar såväl individuellt som gemensamt i en portfölj. Tyvärr har många här blivit vilseledda och investerat hela sitt kapital i en enda global indexfond. De tror att de har en väl diversifierad och skottsäker portfölj trots att den endast består av aktier och de ger därför rådet till andra att göra likadant, att bli dussininvesterare där ingen blir rik.

Du skulle kunna börja jobba som ekonomisk rådgivare på en bank och därefter fortsätta som oberoende rådgivare. Det finns många som oroar sig för framtiden trots att de är välavlönade och söker kvalificerad ekonomisk rådgivning men inte vet var de ska vända sig så de hamnar till slut hos banken där de köper dyra fonder helt i onödan. Somliga önskar inget hellre än att bli flyttfågel på äldre dar och spendera vintern på varmare breddgrader men vet inte hur de ska förbereda sig i god tid medan andra kanske behöver hjälp med att diversifiera sin portfölj för att kunna sova bättre. Listan kan göras hur lång som helst. Jag är övertygad om att många gärna skulle betala för en kvalificerad internetbaserad kurs i privatekonomi som spänner över hela registret från att öppna rätt bankkonton och bygga upp en diversifierad portfölj till att tidigt identifiera nya trender och ombalansera på rätt sätt. Du skulle direkt kunna börja med att fundera på hur en sådan kurs skulle kunna utformas och vad den skulle innehålla. Ditt slutmål skulle kunna vara att bli Sveriges Dave Ramsey, vi saknar nämligen en sådan person i vårt land.

1 gillning

Ser ditt resonemang och värdering, men vill ändå argumentera för att storbank (eller nischbank?) kan vara rätt.

De allra flesta är bra människor och ägarna ofta halvstatliga organisationer med intresse av att samhället fungerar väl.

Du behöver inte börja i ett boiler room ala Michael Lewis-storys.

1 gillning

Varför skulle du avråda från att göra som dig? frågor som någon som verkligen gillar RT podden och forumet och tänker att du skapat någonting fantastiskt :slight_smile:

Hade gärna hört lite mer om dina tankar kring storbank (eller bank överlag)? Det enda jag kan föreställa mig är att tvingas rådgiva någon att köpa en dyr, aktivt förvaltad fond från banken man jobbar på. Kanske är det helt fel uppfattning?

1 gillning

Jag har tänkt i liknande banor tidigare. Att börja på bank för att samla på sig lite mer kunskap, erfarenhet och trovärdighet, ta sina licenser och sedan starta en egen verksamhet som någon form av privatekonomisk coach/onlinebaserad tjänst/rådgivning där man kan vara av nytta. Kruxet i dagsläget blir att jag måste ge upp ett bekvämt & högavlönat jobb för att potentiellt skapa förutsättningar för roligare arbete i framtiden. Jag hör ju själv när jag skriver detta att det är en uppoffring som inte går att undvika, men känns inte helt lätt att ta ett så stort beslut… Får suga på karamellen :slight_smile:

Självklart är de flesta bra människor :slight_smile: Det är i grunden känslan av att jag hade haft svårt att se mig själv i spegeln om jag tvingades rådgiva människor att placera sina investeringar i bankens egna nischade produkter med 2% avgift… Men man kanske har mer mandat att styra sin roll & rådgivning än vad jag tror? :slight_smile:

Satt i en liknande situation för många år sedan då jag var anställd på ett multinationellt bolag där jag trivdes utmärkt, hade bra lön, betald övertid och många utlandsresor men klev ändå av för att förverkliga mitt mål att driva eget i samma branch, vilket så småningom resulterade i en nettoinkomst som var 3 gånger högre än tidigare.

1 gillning

Du kan jobba med bolån exempelvis

1 gillning

Tack, snällt skrivet. :heart: Det finns många baksidor som kanske inte alltid syns. Jag tog upp några av dem i avsnitt 366. T.ex. upplever jag att jag numer nästan bara blir bedömd på mina misstag, bredden på kunskap hos andra är extremt bred vilket gör att t.ex. många på riktigt skriver till mig t.ex.

Jag köpt X som du pratade om då, först gick det ner och sedan gick det upp. Det var ju tur det.

Jag pratar mycket om risk, statistik, odds och ganska komplexa saker, men folk vill ha enkla råd och garantier (“certainty”).

Ja, det är lite svart-vit uppfattning. Jag har träffat folk på bank som pratat mycket gott om indexfonder.

1 gillning

Inte för att det ger hög lön men budget- och skuldrådgivare på en kommun kan vara intressant om man vill jobba med privatekonomi och verkligen hjälpa folk istället för att behöva sälja på dem saker.

Tror nog att det är ett både roligt och givande jobb. Är själv lite sugen men lönefrågan håller mig borta för tillfället.

3 gillningar

Förstår, det kanske är en produkt av att ni får en väldigt bred spridning nu för tiden. Då känns det oundvikligt att trollen kommer fram med orimliga kommentarer och kritik baserat på skumläsning. Viktigt att veta att vi fortfarande är många som älskar att djupdyka i både teori och siffror och verkligen uppskattar RT!

Gällande banker överlag så finns det inget bra avsnitt att lyssna på där ni utforskar mer kring hur de jobbar osv? Känns som jag borde hört det redan isåfall då jag lyssnat på de flesta avsnitten, men kanske finns något äldre avsnitt? :slight_smile:

2 gillningar