Ta ut en klumpsumma eller pausa månadssparandet?

Rent hypotetiskt - OM - man tror att vi närmar oss en AI-bubbelkrasch inom ett år eller max två, och man trots allt skulle försöka tajma marknaden, vad är då bästa strategin?

1. Ta ut en klumpsumma från sitt indexfondsparande och sätta på sparkonto i väntan på nedgång, sedan pytsa in i omgångar om det gått ner “lagom mycket”.

2. Pausa eller minska månadssparandet, låta beloppet/minskningen gå in på ett sparkonto istället för investering i väntan på nedgång och sedan pytsa in det som man sparat ihop på sparkontot i omgångar om det gått ner “lagom mycket”.

Rent spontant tror jag alternativ 1 hade känts bättre rent psykologiskt, man hade “räddat” en klumpsumma samtidigt som man ändå fortsätter sitt månadssparande, vilket nog känns okej oavsett om det går upp eller ner.

I alternativ 2 tror jag det är lätt att dels tänka att man borde ta ut en klumpsumma också ifall det börjar gå ner, och om det går upp kommer det nog klia i fingrarna att sätta igång månadssparandet igen.

Tankar kring detta?

Frågan är lite ”Hur gör jag fel på bäst sätt?” Det gör det svårt att ge ett bra svar.

För förklaring citerar jag detta:

11 gillningar

Vet inte hur mycket du har och hur stor klumpsumman är på du tänker du ska sälja av. Men alternativ 2 verkar vara mindre vågat. Skulle föredra det. Har du lyckats timea bra tidigare?

Ja, fast eftersom frågan var hypotetisk kan man ju omformulera den så att den blir ”rätt”:

”Jag har en 90/10 portfölj med 10% på sparkonto, efter senaste uppgången har målvikten rubbats, vad är bäst sätt återställa den? Antingen genom att ta ut en klumpsumma eller att försöka balansera om med månadsparandet?”

1 gillning

Jag ska börja med att säga att jag inte tror att man kan tajma marknaden på det sättet. Du behöver veta något som andra inte redan vet. Men om du ändå är övertygad så…

Om ditt mål är att ha meningsfullt lägre exponering mot börsen det närmaste året så är det en klumpsumma som gäller. Ju mer pengar du står utanför med desto bättre.

Säg att du tror på en halvering av börsens värde. Du ställer dig utanför med 10% av ditt innehav. Nu tappar du bara 45%. Ditt val har gett dig en avkastning på 5%. Det är mindre än ett års förväntad avkastning på börsen. Inte värt risken (“risken” här är att du har fel och alla andra har rätt; om du ska ta ett sånt bet så vill du väl ha meningsfullt betalt för det?).

Du ska nog upp i att du har åtminstone 30-50% utanför aktiemarknaden.

Men vad ska du placera i istället?

1 gillning

Warren Buffet har sålt av hälften av sina aktier och har pengarna i korta (amerikanska) ränteplaceringar.

Visar det sig att han har rätt har han ju timat marknaden, fast då måste man vara införstådd med att precisionen är inte stor. Det rör sig om månader/halvår snarare än på dagen.

1 gillning

Du kan inte tajma marknaden, att sälja av sitt innehav är alltid det största misstaget man kan göra. Köp mer, varje månad, globala passiva indexfonder, och tänk 20+ år, inte 1-3 år fram.

Sälj aldrig, köp alltid.

2 gillningar

It’s rarely a good idea to try to mimic the trading patterns of a professional investor.

For one thing, you’ll never really know the reasoning behind the moves of professional investors, and they may not apply to you.

3 gillningar

Enklast är nog att köpa säljoptioner eller liknande för en klumpsumma som man tar ut och sedan hålla den positionen vid liv med hjälp av månadssparandet.

1 gillning

Om en börscrash ändrar din strategi har du nog för mycket på börsen. Pausa/minska dina investeringar lite. När din andel buffert/räntor ökat tills du är trygg så tillbaka till att köpa, köpa och fortsätta köpa. Ingen tajming eller aktiv förvaltning…

2 gillningar

Det där är ju nästan garanterat att misslyckas. Det krävs en enorm fingertoppskänslighet och/eller tur för att pricka rätt, både vid uttag och insättning.

Om det hjälper mentalt, så kan man ju se det som att detta iaf långsammare bygger buffert och lugnar oron, vilket jag isf tycker är vinsterna med den taktiken. Inte för att tajmingen blir bättre, men det kanske blir något mindre dålig.

Jag tillåter mig en egen berättelse:

När jag började växla om inför FIRE slutade jag månadsspara och började spara på fasträntekonton istället. Detta för att bygga upp två års utgifter utanför börsen. Det tog emot väldigt, speciellt de där månaderna med extra god avkastning. Men, jag visste vad mitt mål var. Så för mig smällde ju en större buffert högre än avkastningen just då. Därför fungerade det, tror jag.

Jämför med din tanke om att sitta och titta på den där högen, antingen stor direkt eller ständigt växande, samtidigt som börsen tuffar på uppåt, månad efter månad.

Så, finns det andra saker det sparas till (resa, trädäck, ny bil el dy) i hyfsad närtid. Då tror jag pausade månadsinsättningar kan hjälpa på mer än en front. Finns det inte det så är båda sätten dåliga, på olika sätt. :smiley:

1 gillning

Det jag vill veta är hur du identifierar detta “lagom mycket” ?

2 gillningar

En av de bättre strategierna är långsiktighet och månadssparande.
Ifall man fortfarande har lång väg kvar i sitt sparande så spelar nedgångar och “krascher” mindre roll.

Det är jättelätt att hamna utanför marknaden under lång tid och det kan vara oerhört svårt psykologiskt att ta sig in igen.

Björnmarknader kan ju hålla på i månader så frågan är när börjar den och när avslutas den.

Risken är ju att det bara är en kortare sättning och så studsar det upp igen.

1 gillning

Om du tänker typ följande:

“Jag är OK med att inte vara med på en uppgång på kanske 30% ifall jag kan säkra mina tillgångar från att tappa 30%”

då skulle jag anse att du inte har en korrekt riskspridning eller riskprofil.
Då bör du ändra på din portfölj nu.
Vad har du för portfölj nu? 100% aktier?
Är det så att du borde ha en 50/50 portfölj kanske? Eller 60/40?

2 gillningar

Kan till viss del förstå oron.

Men rent krasst, så måste man inte vara på börsen alls. En stor del av sveriges befolkning har inte ens en buffert.

Så är du konstant i en sits där du mår dåligt över ditt kapital, sätt det på ett sparkonto med ok ränta. Garanterat fritt från kraschar, men också garanterat fritt från ränta på ränta effekten, då inflationen och skatten äter upp avkastningen. Men grundbeloppet är kvar.

Sen, om du har lång sparhorisont och pengarna inte är öronmärkta till något livsviktigt, så kanske det går att jobba på hur du ser på pengarna?

Du har troligen bara investerat pengar du kunnat avvara, så kommer en krasch påverka din levnadsstandard? Eller ditt liv i övrigt?

Förutom att summan på skärmen är lägre över en period!

Lite OT, men att försöka tajma marknaden är ofta väldigt kostsamt på sikt.

Jag skulle kollat om det finns ETF som har samma sparinriktning som dina fonder SAMT om man kan lägga en sälj-stopp-loss order på ETF:en.

På så sätt kan Du ligga kvar i marknaden men förhoppningsvis komma ur den ganska helskinnad vid nedgång (har själv nyttjat sälj-stopp-loss för enskilda aktier)

Det finns en del ETF:er som man kan lägga stop-loss-order men vet ej hur länge de är giltiga (förhoppningsvis i 3mån).

Samtidigt gjorde han samma sak 2005-2006 som han gör nu. Vem vet, han kanske vet vad han gör?

Han är för övrigt väldigt transparant med varför han gör det. Buffert indikatorn är på sin högsta nivå någonsin.

Det blir spännande att se vad som händer.

Den artikeln hänvisar till The 'Buffett Indicator' is growing dangerously out of whack as the stock market rises | Fortune från 2021 där Buffett utges ha sagt:

In a 2001 interview with Fortune, Buffett stated that the best measure of whether the market is over, under, or fairly priced is how the total market capitalization of all U.S. equities compares with national income.

As Buffett put it, “The ratio has certain limitations in telling you what you need to know. But it’s probably the best single measure of where valuations stand at given moment.”

I övrigt en rolig artikel eftersom skribenten 2021 ansåg att marknaden var övervärderad och hänvisade till Buffertt indikatorn.

It’s possible that the S&P will get there, but it can’t stay there. Not even close.

2 gillningar