Investeringsklimat - spåkulan fram nu är det snart Fredag #fredagpåriktigt

Investeringsklimat - spåkulan fram nu är det snart Fredag #fredagpåriktigt
Så låt oss spekulera loss med ett glas vin, öl, vatten eller vad ni nu har i muggen.

OM man tänker sig följande scenarie; vilket inte alls kanske inträffar; men som jag vill tänka kring för att förstå en välden och helheten…

Låt oss leka med möjliga framtidscenarier.

• OM man tror att Dollar kommer tappa i värde kommande år framåt (10 år)

• OM man tror SEK relativt Dollar OCH EURO kommer stärkas (nu till om 3 år)

• OM man tror vi står inför en recession i USA. och att även Sverige kommer ha en jobbig lågkonjunktur framåt.

Vilket KAN leda till börsfall, men det är ju inte alls säkert.

• För man kan samtidigt tror detta kommer ge ytterligare ökad penningmängd och därmed ökande inflation och det kan hålla likviditeten uppe och få börsen att klara krisen.

Vilka breda “index” fonder kan man välja utifrån att man vill undvika exponering mot Dollar?
Vilka idag populära alternativ kommer gå sämst i en sådan miljö?

Spåna gärna vidare i relevanta spår. Men ändra inte förutsättningarna helt.

Grundsvaret här i forumet torde vara breda indexfonder. Då är man exponerad mot hela världens alla bolag i en bra balans.
MEN nu är då det svaret lite trist en fredag. SÅ nu ska vi kanske inte direkt time the market, men i alla fall följa med vart vinden kanske blåser oss så att säga. Följa en trend helt enkelt?

Guld kan ju ha en viss intressant effekt i en gissningsvis turbulent tid.
Emering market fonder för att komma bort från Dollar?
Europa fonder för att komma bort från dollar?
OMX index för att satsa på SEK?

(och i slutänden är det säkert bäst med en global indexfond ändå. Kanske en med valuta hedge? Finns det ens? Eller så är det en allvädersportfölj man ska satsa på? )

1 gillning

tittar på almanackan

Redan här tappar du mig. :rofl:

1 gillning

#fredagpåriktigt

Editerat :smiley:

Rödvinsspekulationsfredag, menar du? :slight_smile:

Jag tror personligen att kronan ska upp jämfört med både europeisk federationsvaluta och amerikanska imperialismpengar. :wink:

Så jag överviktar Sverige. Finns det bättre alternativ då? Trologen schweizerfrancen, som alltid är stabil när det blåser. Men jag bor ju inte där.

Råvaror brukar räknas som ganska säkert och detsamman gäller ädelmetall, men jag upplever att det finns fallhöjd även där.

1 gillning

ja, absolut menade jag #Rödvinsspekulationsfredag :smiley:

Jag har också ökat i PLUS Allabolag Sverige Index och XACT Sverige (UCITS ETF)
till att nu vara 5% procent av min “tidigare” sk. alla väderportfölj.

Har även ökat på med alldeles för mycket silver och guld miners. (rent spekulativt på kortare sikt nu efter en dip)
Jag har några procent av råvaror bredare också redan - men där är jag kluven inför hur man kan förvänta deras beteende vid en recession i USA. Krymper den största ekonomin relativt så ska resten av världen gå väldigt bra för att behålla efterfrågan?

Så för egen del ligger jag nog så spekulativt jag vågar nu :wink:

Strax på väg till AW så lite nykter spekulation än så länge :slight_smile:

Jo, lågkonjunktur brukar leda till börsfall. Det tar tid innan injektion av likviditet verkar. Dessutom tror jag att man i ett sådant scenario snarare använder räntevapnet, alltså sänker räntan. Likviditets injektion användes väl primärt pga av att man inte kunde sänka räntan mer (inte gå mer negativ). Oavsett tar det tid från börsen får lite panik tills centralbankerna trycker på stimulans knappen och tills dessa stimulanser verkar. Tänker jag :slight_smile:

I första hand skulle jag säga obligationer / räntefonder. Stärks SEK så borde svenska obligationsfonder vara bra (tex. AMF Lång, Storebrand Obligation, Captor Iris för längre duration). AMF Mix borde klara sig pga. valuta hedge även om den består till 75% av utländska statspapper.

Vill man vara ännu säkrare, dvs. att man är rädd för både lågkonkjuktur, börsras SAMT höjda räntor dvs att inflationen fortsätter (tex oljekris) så är det nog korta räntefonder eller ännu hellre sparkonto.

På aktie sidan (för ingen vill väl ligga enbart i räntor) så borde det väl vara Sverige indexfond, kanske Norge indexfond (inte samma problem som Sverige samt också ganska svag valuta). För att bygga bort valutarisk. Europa är väl rent värderingsmässigt billigt men också lite av ett basket-case och med risk för ny energikris med ett krig i Europa, samt att man då har valutarisk. Men jag skulle nog ändå inte, trots ett sådant scenario, gå “all in” på home bias utan ändå ha majoriteten i globalt index på aktie sidan.

Guld har avhandlats så många gånger här. Jag har det som en liten del av min portfölj, 5+%. En del tror på guld som värdebevarare, andra inte. Så det är nog inte mycket lönt att ta upp. Blir bara repetition på tidigare åsikter.

Summa sumarum: För mig i förstahand obligationsfonder för att sänka börsrisken. I andra hand mer home bias på aktier (Sverige kanske även Norge). Men ändå inte överge majoriteten i global index. Är man skitsig så är det väl bara cash som gäller.

Här är förresten en relevant artikel från Morningstar för de som vill grotta ner sig

Nu blir det AW :slight_smile: Ha en go kväll!

3 gillningar

Fina reflektioner!

Räntedelen är det jag känner osäkerhet inför om valutor åker upp och ner, när vi nu ser inflationen gå ner på kortare sikt vad det verkar - men där jag tror vi på lång sikt kommer se inflationen vara högre långvarigt än gången 20års period. (trycks pengar så blir det inflation förr eller senare dvs nu och framåt…) vilket lär betyda långvarigt högre räntor också, kanske?

För som du skriver är ju räntesänkningar det första vapnet FED lär använda när man vill få igång ekonomin igen vid lågkonjuktur. Då åker ju avkastningen upp på räntepapper som vi äger idag. Men på längre sikt viker avkastningen neråt igen då väl. Speciellt om man tänker att avkastning på annat håll då lär vara bättre, vilket väl borde ge en långsiktig spiral neråt på alla räntepapper?

För jag är dock skeptisk till om det kan fungera i längden. Det lär väl döda dollarn, men det kan det ju vara värt om man vill rädda den amerikanska ekonomin.

räntemarknaden är svår att tänka kring i dessa scenarie tycker jag. (får läsa på mer :slight_smile: )

1 gillning

Räntor i SEK behöver man ju inte vara orolig för valutakurs. De flesta svenska obligationsfonder håller SEK skulder eller valutasäkrar eventuella utländska innehav

Det blir i så fall 3 under scenarier

1. Om man tror att räntor fortsätter upp på sikt (fortsatt inflation tex pga oljechock) så ska man i så fall hålla sig till korta räntor / sparkonto.

2. Om man som jag tror att alla CB kommer att sänka räntorna när man fått bukt med inflationen och landat i lågkonjunktur då gynnas längre obligationer som går upp när räntan går ner. Såklart kommer det en punkt där man vilktar tillbaka till aktiemarknaden eller åtminstone ombalanserar tillbaka till målvikt (tex 50/50), om börsen kraschar och om räntorna fallit igen.

3. Om man tror att räntorna ligger kvar på nuvarande nivå så ger obligationer åtminstone 3-5% avkastning så man får lägga en lämplig aktie/ränte fördelning för den risken man vill ta. Så får man mixen av aktiemarknadens 8-10% och räntornas 3-5%

Men såklart är allt detta spekulation och man ska i första hand satsa på en fördelning aktier/räntor baserat på sparhorisont :grinning:

2 gillningar

Hur bör man agera om man tror att penningmängden kommer fortsätta ned, likt sista tiden?

Globala fonder, köp, köp och köp i ur och skur. Ingen marknadstiming. Det är den bästa strategin.

1 gillning

Naivt av mig att tro att man skulle kunna få till en diskussion eller ett annat svar än detta här :joy:

Tror du behöver ge några argument i ena eller andra riktningen för att locka till svar.

Jag tror kortsiktigt att peningmängden kan gå neråt möjligen. Men på längre sikt är jag helt övertygad att det är ökad penningmängd och återkommande inflation vi kommer se.

och sen är väl en kommentar att USA må vara den största eknomin, men inte den enda. Jag skulle vara väldigt intresserad av en motsvarande graf för “alla” valutor.

Hittade bara: M2 Money Supply: Global Comparison – BMG
nu när jag sökte lite snabbt…